Firmawagen versus loonsverhoging

Jes
Topic Starter
Berichten: 1

Firmawagen versus loonsverhoging

#1 , 08 nov 2007 14:30

Volgende maand ga ik terug aan de slag na mijn zwangerschapsverlof. Voor ik in zwangerschapsverlof ging mocht ik een wagen van de firma gebruiken. Dit was een bestelwagentje met slechts 2 zitplaatsen. Nu is er dus een kindje bijgekomen (nr 2) en kan ik die auto niet gebruiken voor 2 kindjes.
Toen ik in zwangerschapsverlof ging vroeg ik aan mijn baas om een andere wagen met meer zitplaatsen. Hij heeft dit uiteindelijk bekeken en om een lang verhaal kort te maken: hij wil geen nieuwe wagen aankopen met als reden dat andere collega's uiteindelijk ook een wagen zouden vragen (nu ben ik de enigste met een wagen die ik verworven had door promotie te maken en de persoon die mijn functie vroeger uitvoerde gebruikte dat zelfde bestelwagentje).
(Deze wagen was niet officieel aan mij toegekend en indien mijn baas nu een personenwagen zou moeten kopen met voldoende zitplaatsen dan moet het wel toegekend worden.)
Vroeger had ik de wagen meer nodig dan ik nu een wagen zal nodig hebben voor 't werk aangezien de persoon die ik opgeleid heb om mijn job tijdens het zwangerschapsverlof te doen, in de firma blijft en een deel van mijn taken waarvoor de auto meer nodig is, overneemt (dit was ook mijn keuze).
Als tegenvoorstel omdat ik nu geen wagen meer zou krijgen, stelt mijn baas loonsverhoging voor die de persoonlijke aankoop van een wagen + kost van een wagen/maand zou moeten compenseren. Een bedrag werd nog niet uitgesproken, dit gebeurt volgende week. Intussen wil ik me uiteraard op dat gesprek voorbereiden en weten of dit wel interessant is. Neem nu dat hij me €600 netto meer geeft, zal ik toch meer personenbelasting moeten betalen. Wat moet ik doen? :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 19 nov 2007 17:18

In principe ben je ook belastbaar voor die firmawagen, het feit dat die nooit is toegewezen en dat die in jouw hoofde voorde privékilometers nooit is belast maakt een grove fout uit voor je werkgever en voor jou.

Ma goed, we moeten niet heiliger zijn dan de paus.


Een loonsverhoging van 600 netto wil zeggen dat hij je brutoloon zodanig moet verhogen dat er 600 netto meer bijkomt. Ter voorbeeld, als je vroeger bruto 2100€ kreeg kwam er maandelijks 1500 € bij op je rekening, na de nettoloonsverhoging zal dat dan netto 2100 op je rekening zijn. Een netto loonsverhoging is dan ook interessanter dan eeen bedrijfswagen op dat moment, zeker als je hem niet nodig hebt.
Een bedrijfswagen is namelijk ook belastbaar voor jou, een gewone middenklasse wagen heeft 8tot 10 fiscale PK, wat 1300 à 1700 € extra belastbaar toevoegt aan je jaarlijks brutoloon en zo een meerbelasting oplevert.

Reclame

Terug naar “Loon”