Te weinig betaald voor overuren?

Sander O
Topic Starter
Berichten: 43

Te weinig betaald voor overuren?

#1 , 16 nov 2015 11:12

Hoi.

Ik heb vorige maand gevraag om bij mijn loon van oktober 20 overuren te laten uitbetalen. Daarnaast had ik ook 6,75 euro onkosten en 114 km wergerelateerde verplaatsing aangevraagd.

Hoeveel kreeg ik?

68,20 euro...................

Laten we die onkosten en verplaatsing er af trekken (weet niet hoeveel ik per km krijg) en het schatten op 55 euro dat ik betaald werd voor 20 uur overwerk.....

HOE KAN DIT??? Dit is toch misdadig?? Dat is nog geen 3 euro per uur! Normaal krijg je toch zelfs 50% extra voor overuren?

Ik overweeg serieus om mij laten syndiceren en dit aan te kaarten.

Ik werk als full time bediende in een fitnesscentrum en heb 'teamleader' als functie.

Bedankt voor eventuele info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 nov 2015 11:15

zonder je volledige loonfiche te zien, kan ik of anderen niet antwoorden

Blaatpraat
Berichten: 3795

#3 , 17 nov 2015 09:34

Tenzij anders vermeld, zijn je verplaatsingen voor het werk aan (ongeveer) 0,35 €/km.
Dit komt dus neer op 39,90 voor de verplaatsing.
Met de onkosten erbij is dit 46,65.

Blijft over: 21,55 voor de werkuren.

Laten we eens simuleren dat verplaatsingen en onkosten niet betaald zijn.
68.20 voor 20 uren is 3,41 euro per uur netto.
Zelfs dit is al laag.

Wacht je loonfiche af, en bekijk het dan.
Je kunt in tussentijd wel de persoon verantwoordelijk voor personeel/uitbetalingen (ik vermoed niet dat je met een volledige HR dienst zit, daar fitnessen meestal klein zijn) aanspreken hierover.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 nov 2015 11:11

Mogelijks ben je, door die overuren, in een hogere belastingschijf beland.
Heb dat vroeger ook eens meegemaakt. Kreeg opslag van mijn baas, maar hield op het einde van de maand minder netto over. Na hierover met hem gesproken te hebben, hebben ze de opslag iets opgeslagen, zodat ik op het einde van de maand meer netto overhield.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 nov 2015 11:31

Tenzij anders vermeld, zijn je verplaatsingen voor het werk aan (ongeveer) 0,35 €/km.
is zeker geen recht.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#6 , 17 nov 2015 13:05

Tenzij anders vermeld, zijn je verplaatsingen voor het werk aan (ongeveer) 0,35 €/km.
is zeker geen recht.
Ik dacht dat dit de norm was, of is dit enkel maar in de publiekelijke sector zo?
Sowieso dekt die 35 cent/km allesbehalve de kosten die moet maken als personeelslid hiervoor (80 a 85 c/km is al beter), dus een werkwagen (geen loonwagen) is aan te raden als je veel moet rijden voor je bedrijf.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 17 nov 2015 13:33

De regeling dat kilometers voor het werk (in opdracht) aan ongeveer 35 cent uitbetaald worden, is effectief standaard in de overheid (en een maximum om het fiscaal niet als loon te laten beschouwen). Slechts weinige sectoren hebben afspraken over de terugbetaling ervan. Dienstencheques (een van de grotere) kent een bedrag tussen 13 en 15 cent/km voor de wagen.

Effectieve kost was bij mij (op totale km's privé + woonwerk) trouwens 22 cent/km. Zeker geen 80-85 cent.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#8 , 18 nov 2015 09:12

Effectieve kost was bij mij (op totale km's privé + woonwerk) trouwens 22 cent/km. Zeker geen 80-85 cent.
Kosten van een wagen houden in:
-Afschrijving (wordt het vaakst van allemaal vergeten in rekening te brengen)
-Verzekering
-Belastingen
-Onderhoud
-Brandstof

Enkel deze laatste in kostprijs brengen, dekt allesbehalve de kosten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 18 nov 2015 09:34

Dat was allemaal in rekening genomen. Brandstof was slechts 6-7 cent per km, als ik het goed voor heb.

Ruw vanbuiten:
- verzekering: 300 euro
- onderhoud: 800 euro
- belastingen: 250 euro
- brandstof: 1500 euro
- afschrijving wagen (op 8 jaar, wagen van 15k, geen restwaarde): 1500 euro

Samen: 4350 euro per jaar voor 20000km's op een jaar. 21,75 cent/km.

kg8
Berichten: 28

#10 , 19 nov 2015 12:32

Ik moet hier JPV toch bijtreden.
35 cent is ruim voldoende voor dekking van de kosten.

De meeste kilometervergoedingen in de privé sector liggen overigens lager.

kg8
Berichten: 28

#11 , 19 nov 2015 12:35

@ TS, zonder loonfiche inderdaad onmogelijk om in te schatten wat er juist gaande is.
Gewoon contact opnemen met de persoon die de uren uitbetaald of doorgeeft aan het sociaal secretariaat.

Stap naar vakbond lijkt me alleen nuttig als er sprake is van kwaad opzet van de werkgever.

Sander O
Topic Starter
Berichten: 43

#12 , 19 nov 2015 13:40

Mogelijks ben je, door die overuren, in een hogere belastingschijf beland.
Heb dat vroeger ook eens meegemaakt. Kreeg opslag van mijn baas, maar hield op het einde van de maand minder netto over. Na hierover met hem gesproken te hebben, hebben ze de opslag iets opgeslagen, zodat ik op het einde van de maand meer netto overhield.
Er is een verschil tussen opslag en overuren... Heb al wat opzoekwerk gedaan en blijkbaar word je tot 65 uur overuren niet hoger belast? In tegendeel, je zou een toeslag van 50% moeten krijgen...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 19 nov 2015 13:48

Sander, het zit een stuk ingewikkelder in elkaar dan dat. Je zal echt je loonfiche VOLLEDIG moeten doorgeven om te kunnen nagaan of je correct uitbetaald werd. PM die gerust.

GREENBSL
Berichten: 4

#14 , 19 nov 2015 16:39

Dat was allemaal in rekening genomen. Brandstof was slechts 6-7 cent per km, als ik het goed voor heb.

Ruw vanbuiten:
- verzekering: 300 euro
- onderhoud: 800 euro
- belastingen: 250 euro
- brandstof: 1500 euro
- afschrijving wagen (op 8 jaar, wagen van 15k, geen restwaarde): 1500 euro

Samen: 4350 euro per jaar voor 20000km's op een jaar. 21,75 cent/km.
En aangezien bepaalde zaken eigenlijk vaste kosten zijn (onafhankelijk of je nu 0 of 20000 km voor het werk rijdt), zou je die eigenlijk zelfs niet moeten meetellen voor een werk-kilometer kost.

Daarentegen kost de afschrijving van 15k over 8 jaar 1750 (al heft ie natuurlijk normal wel nog een restwaarde), dus een bedrag tussen de 20 en 22 cent klopt wel (voor een ietwat middenklasse toch).

Sander O
Topic Starter
Berichten: 43

#15 , 20 nov 2015 16:14

Goed. Ik zal dan eens een print screen uploaden zodra ik tijd heb.

Terug naar “Loon”