Bonussysteem geheim gehouden

Sylo
Topic Starter
Berichten: 59

Bonussysteem geheim gehouden

#1 , 09 nov 2015 21:39

Recentelijk ben ik via een collega te weten gekomen dat onze werkgever prestatiegerichte bonussen toekent.
Dit is mij nooit medegedeeld geweest en ik werk er ondertussen toch al 2 jaar.
De bonussen worden jaarlijks na een positieve evaluatie toegekend. Vorig jaar heb ik een positieve evaluatie gekregen doch geen beloning.


Mag dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 nov 2015 06:57

Is er een collectief akkoord over de toekenning van ie bonussen? Niets verhindert je werkgever om bepaalde personeelsleden individueel bonussen te geven.

Sylo
Topic Starter
Berichten: 59

#3 , 10 nov 2015 13:21

Ik denk niet dat er een collectief akkoord is. Althans dit heb ik nergens formeel vernomen.

Dus een werkgever mag selectief bepalen aan wie hij/zij meedeelt dat er überhaupt een bonussysteem bestaat?
Dient een werkgever niet alle informatie m.b.t. de arbeidsomstandigheden, het loon,... mee te delen aan een nieuwe werknemer of mag hij/zij a priori zelf bepalen aan welke werknemer hij bv het bonussysteem meedeelt?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 nov 2015 14:04

Werkgever kan een bonussysteem toekennen aan de werknemers die hij zelf uitkiest. Dat kan voor die personen een onderdeel van de arbeidsovereenkomst uitmaken. Andere werknemers hoeven niet noodzakelijk hetzelfde loonvoorwaarden te hebben, dus hebben zij niets te maken met een bepaling in de arbeidsovereenkomst van andere werknemers.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 10 nov 2015 14:07

Wat op zich geen slechte zaak is. Als je doelen vooropstelt, gaat de werknemer minder productief zijn wanneer hij deze gehaald heeft.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 nov 2015 16:42

Dus een werkgever mag selectief bepalen aan wie hij/zij meedeelt dat er überhaupt een bonussysteem bestaat?
Ja, ik zie niet in waarom hij de info rond bonussen zou moeten medelen aan wernemers waar dit bonussusyeem niet van toepassing is? Ik denk niet dat bankbedienden bijvoorbeeld de details van het bonussysteem van de bankdirecteur kennen...
Dient een werkgever niet alle informatie m.b.t. de arbeidsomstandigheden, het loon,... mee te delen aan een nieuwe werknemer
Ja, dit moet hij doen. Als hij u niets over een bonussysteem meegedeelt heeft, zal u hier waarschijnlijk geen aanspraak op kunnen maken.
of mag hij/zij a priori zelf bepalen aan welke werknemer hij bv het bonussysteem meedeelt?
Als er niets collectiefs bepaald is, mag hij dit inderdaad zelf bepalen. Net zoals hij zelf bepaalt hoeveel elk van zijn werknemers verdient, en hij de lonen van collega's niet hoeft mee te delen aan u.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”