maandelijkse onkosten

mamsie003
Topic Starter
Berichten: 7

maandelijkse onkosten

#1 , 03 nov 2015 21:45

Ben tewerkgesteld als bediende in een kmo. Sinds een tiental jaar krijg ik een maandelijkse telefoononkostenvergoeding. Dit bedrag krijg ik maandelijks via de kas contant uitbetaald. Dit bedrag werd me ook betaald als ik ziek was. Nu ben ik terug ziek en mijn werkgever wil mij dit bedrag niet meer betalen. Kan hij dit eenzijdig stopzetten ? Is dit een verworven recht ? Bedankt als ik hierover advies kan krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 nov 2015 22:04

Stond het op je loonfiche? Kan je het op een of andere manier bewijzen? Over welk bedrag gaat het?

mamsie003
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 03 nov 2015 22:34

Het staat niet op mijn loonfiche. Ik maak maandelijks een onkostennota op en teken die af als ik geld krijg. Wordt uit de kas betaald al 10 jaar. Eenmaal enkele maanden geleden werd dit overgeschreven op mijn rekening. Het gaat over 63 € per maand.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 nov 2015 07:34

U zal goed moeten uitleggen aan fiscus en RSZ hoe u onkosten maakt voor uw werk als u ziek bent. Werkgever heeft absoluut gelijk dat hij dit niet betaalt, maar is evengoed voor het verleden aansprakelijk voor uitbetaling van zwart loon.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 04 nov 2015 08:10

werken tijdens ziekte mag ook al niet zonder toelating van adviserend geneesheer, indien de ziekte bij het ziekenfonds werd aangegeven.

Kosten maken zonder te werken is niet zo evident. Een telefoon opnemen is ook werken.

mamsie003
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 04 nov 2015 08:12

Het gaat altijd via de officiële kas, en bij controles in het verleden zijn nog nooit problemen geweest. Wordt dit dan als zwart loon beschouwd of kan ik dit zien als een verworven recht ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 04 nov 2015 08:46

Tijdens ziekte kan u geen onkosten maken omdat u dan aan het werk bent. Dus ofwel wordt er gefoefeld op wiens naam die onkosten gezet worden, ofwel was u effectief onkosten aan het maken en krijgt het ziekenfonds van niemand door dat u dat deed, want dan was u aan het werk en had geen recht op uitkeringen.

staan er geen echte onkosten tegenover, dan geldt dit: Als er een gewoonte is dat u elke maand, zelfs al doet u in de praktijk geen onkosten, een onkostenvergoeding krijgt, dan is dit een verworven recht en kan u dit dus claimen. Echter, de rechter zal ambtshalve de tussenkomst van de RSZ en fiscus kunnen vorderen aangezien dit over loon zal gaan waarop geen RSZ noch belastingen geheven zijn.

mamsie003
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 04 nov 2015 09:22

Bedankt voor de info

mamsie003
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 05 nov 2015 08:49

Heb nog een vraagje hierover. Als het op je loonbriefje staat als maandelijkse vergoeding heb je er dan wel recht op ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 05 nov 2015 09:08

je hebt er recht op als vergoeding van je onkosten. Maar als je geen onkosten kan bewijzen... kreeg je een loonfiche voor de onkostenvergoeding tijdens de maanden dat je ziek was?

mamsie003
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 05 nov 2015 23:03

Ja idd stond op mijn loonbriefje

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 06 nov 2015 08:33

Bij een eventuele controle van de boekhouding van de firma door de belastingen/RSZ zal je dan alle ziekteuitkeringen mogen terugbetalen. Tenzij je afstand zal doen van die vergoeding wegens onkosten.

Welke onkosten bewees je dan trouwens?

mamsie003
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 06 nov 2015 09:41

Het is een vergoeding die ik kreeg omdat ik gedwongen werd tijdskrediet te nemen. Dit staat zo op papier

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 06 nov 2015 10:42

het is dus gewoon loon, niks anders. Kan je dus onmogelijk cumuleren met ziekteuitkeringen.

Staat er expliciet dat je "gedwongen werd om tijdskrediet te nemen"?

jefke007
Berichten: 1812

#15 , 06 nov 2015 23:08

Bij een eventuele controle van de boekhouding van de firma door de belastingen/RSZ zal je dan alle ziekteuitkeringen mogen terugbetalen. Tenzij je afstand zal doen van die vergoeding wegens onkosten.

Welke onkosten bewees je dan trouwens?
Het zal er wat vanaf hangen hoe ze dat boeken : bv een dertiende maand, en andere premies kunnen wel gecumuleerd worden met ziektevergoeding.
Het mag niet gecumuleerd worden als ze het als "gewerkte" dagen boeken

Werkgever mag echter aan het ziekenfonds enkel het "verloren" loon doorgeven. Zaken die doorbetaald worden zijn geen "verloren " loon waarop niet mag berekend worden door het ziekenfonds ( bv. 'gratis' huisvesting, of een auto )

Er gebeuren controles dat er niet teveel dagen in een kwartaal zijn : door het aantal ziektedagen en het aantal "gewerkte" dagen op te tellen. Indien teveel dagen , dan kan je je aan een terugvordering verwachten, want die gegevens worden via de sociale kruispuntbank doorgegeven.

Hoe dan ook onkostenvergoeding, wijst op kosten die je gemaakt hebt om je werk te kunnen doen, en dat mag normaal niet ( werken terwijl men ziek is )

Terug naar “Loon”