verlofdagen niet opnemen nieuwe werkgever.

bvangesselen
Topic Starter
Berichten: 7

verlofdagen niet opnemen nieuwe werkgever.

#1 , 03 nov 2015 09:19

Beste, ik ben al vaker geholpen op dit forum, maar blijf met 1 vraag zitten die niet duidelijk is.

Ik ben van werkgever veranderd en heb bij uitdiensttreding vertrekvakantie geld gehad. Ik heb wel nog geen enkele dag vakantie opgenomen. Dus deze werden overgedragen naar mijn nieuwe werkgever.

Mijn nieuwe werkgever vertelde me dat als ik dit verlof opneem, ze me op deze verlofdag "enkel vakantiegeld" uitbetalen. En dit recupereren bij de volgende keer als mijn nieuwe collegas hun vakantiegeld krijgen. En zo in die maand weinig of geen loon krijg. (aangezien ik door mijn vorige werkgever al mijn vakantiegeld gehad heb, en 2 keer langs de kassa passeren zou niet mogen ;) )

Maar als ik mijn verlof niet opneem waar ik dit jaar nog recht op heb, ze me dan ook op geen "enkel vakantiegeld" moeten betalen, en dat deze dan niet wordt ingehouden van het loon in mei/juni.

Dus ik kan financieel gezien beter mijn verlof niet opnemen dan?

En krijg ik volgen jaar dubbel vakantiegeld voor de 4 maanden die ik nu bij mijn nieuwe werkgever werk?

Hopelijk kan iemand mij duidelijkheid scheppen.

Dank u.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 nov 2015 10:16

financieel is het idd het beste om nooit verlof te nemen, dan krijg je meer loon ;).

Volgend jaar krijg je van je nieuwe werkgever een vol vakantiegeld, afgetrokken met wat je van je oude werkgever als enkel én dubbel vakantiegeld kreeg voor 2016.

bvangesselen
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 04 nov 2015 11:56

Dus als ik mijn verlof niet opnemen heb ik in mei gewoon mijn basisloon. Want ik heb denk ik zowel enkel als dubbelvakantiegeld gehad en al ik nog verlof neem betaald mijn nieuwe werkgever nog eens enkelvakantie geld. En dat trekt mijn nieuwe werkgever nog eens af van het resterend basisloon?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 nov 2015 12:00

Geef eens de concrete data van verandering van job door, dan kan ik het exact uitleggen voor je situatie.

bvangesselen
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 08 nov 2015 09:17

Ik heb mijn laatste dag gewerkt op 27/8 2015. In 4/5 tewerkstelling. Ben 28/8 begonnen in 3/4 tewerkstelling. ( maar verdien meer als voordien ;) )

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 nov 2015 07:21

ok, ik ga het even simpeler maken (maar ongeveer hetzelfde) en van deze zaken uitgaan:
- 4/5e tewerkstelling tot eind augustus (8 maand), brutoloon 2000 euro
- 3/4e tewerkstelling vanf begin september (4 maand), brutoloon 2500 euro.
- nog geen verlof genomen tot nu, eind december neem je 2 weken verlof.

Eind augustus ging je uit dienst en moet je werkgever de volgende zaken betalen:
- enkel vakantiegeld voor dit jaar: nog geen dag genomen op dat moment, dus moet hij 4 weken (16 dagen wegens 4/5e) loon uitbetalen (ongeveer een volle maand, bijna 2000 euro)
- enkel vakantiegeld voor volgend jaar: je hebt 8 maand gewerkt, dus heb je recht op 8/12e van je vakantiegeld. Dus ongeveer 8/12e van 2000 euro.
- dubbel vakantiegeld voor dit jaar: waarschijnlijk reeds uitbetaald in mei/juni, anders heb je daar nog recht op.
- dubbel vakantiegeld voor volgend jaar: 8/12e x 92% (dubbel vakantiegeld is altijd maar 92% van loon) x ongeveer 2000 euro.

Als je dit jaar nog die 2 weken verlof neemt, moet je werkgever geen loon betalen tijdens die 2 weken verlof. Immers, je hebt reeds je enkel vakantiegeld gekregen waarmee je de dagen dat je verlof neemt, betaald kreeg van je oude werkgever. Betaalt je nieuwe werkgever toch dat loon, dan kan hij dat later recupereren. Neem je meer loon, zal het aantal dagen dat je niet betaald wordt, stijgen, neem je geen verlof, dan zal je voor alle dagen betaald worden.

Volgend jaar (2016) heb je recht op 4 weken verlof. Je hebt ook recht op je enkel en dubbel vakantiegeld,maar zal dat nog nauwelijks opgebouwd hebben door je prestaties bij je nieuwe werkgever in 2015. Alles van je oude werkgever heb je reeds uitbetaald gekregen.

Je nieuwe werkgever zal je alle dagen dat je verlof neemt, wel degelijk gewoon doorbetalen. In mei zal hij echter alles verrekenen:
(vereenvoudigd)
- hij zal je enkel en dubbel vakantiegeld uitbetalen op basis van je fictieve prestaties in 2015, dus alsof je een vol jaar bij hem werkte. 12/12e x (ongeveer) 2500 euro enkel vakantiegeld en 12/12e x 92% x (ongeveer) 2500 euro dubbel vakantiegeld
- hij zal de 4 weken enkel vakantiegeld die hij in de loop van 2016 heeft uitbetaald of nog zal uitbetalen (zie alinea hiervoor) aftrekken. Dus 4 weken, of bijna die 2500 euro.
- hij zal ook het enkel én dubbel vakantiegeld dat je vorige werkgever reeds uitbetaalde, aftrekken. Dat dekte immers dagen die je werkgever nog uitbetaalt dat jaar (zie vorig streepje).

Dat kan er dus voor zorgen dat je in de maand mei/juni ondanks dat je een volle maand werkt, nauwelijks loon krijgt. Mocht je het samentellen met het enkel vkaantiegeld dat je van je vorige werkgever kreg, zou dit echter ongeveer effen moeten uitkomen...

Ingewikkeld, hé ;).

Terug naar “Loon”