Uitbetaling ecocheques 2014

Feeke
Topic Starter
Berichten: 4

Uitbetaling ecocheques 2014

#1 , 02 nov 2015 22:18

Hallo iedereen,

Ik ben Feedra en ik heb een vraagje waar ik heel moeilijk een antwoord op kan krijgen/vinden. Ik ben in september 2013 gestart met werken (via een interimkantoor) en ben gestopt in juli 2014 om terug verder te studeren. Nu door de drukte en afstand kon ik de ecocheques niet halen in het interimkantoor (interimkantoor zit in Hasselt en ik zit door de week in Antwerpen met school). Een tijd geleden (28 mei) had ik een e-mail gestuurd naar mijn interimkantoor om te vragen hoe het met mijn ecocheques zat en of ze die eventueel konden opsturen. Ik kreeg volgend antwoord:

"Wat je ecocheques betreft daar hebben we inderdaad een aantal keren voor gebeld omdat we deze NOOIT mogen opsturen en de uitzendkracht deze moet komen afhalen.Doordat er nooit geen reactie op gekomen is zijn deze teruggestuurd geweest naar ons kantoor eind april. Ik kan proberen of deze er nog liggen maar ik vrees daar eerlijk gezegd een beetje voor."

Blijkbaar zijn de ecocheques terug naar de leverancier gestuurd en heb ik er geen recht meer op. Klopt dit? Iemand die me kan helpen of raad kan geven?

Alvast bedankt! :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 nov 2015 23:29

werkgever MOET deze opsturen, pech dat ze dat niet willen, maar dan heb je ze nog altijd te goed.

Feeke
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 03 nov 2015 01:30

werkgever MOET deze opsturen, pech dat ze dat niet willen, maar dan heb je ze nog altijd te goed.
Ookal is het nog van 2014? Sorry ik snap er allemaal niets van en ik heb al een e-mail gestuurd naar coa, zij verwijzen me gewoon door naar een reglement over ecocheques, wat me ook niet echt verder hielp..

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 nov 2015 05:45

Ecocheques waren van eind 2014?

Feeke
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 03 nov 2015 12:40

Ecocheques waren van eind 2014?

Juli 2014

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 03 nov 2015 20:30

Mogelijks verjaard, maar ben nu niet zeker. Informeer bij je vakbond.

Feeke
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 03 nov 2015 22:06

Mogelijks verjaard, maar ben nu niet zeker. Informeer bij je vakbond.
Oke, ga ik zeker doen! Alvast bedankt!

berenod
Berichten: 942

#8 , 04 nov 2015 02:45

Voor mijn werk moet ik normaal nooit op kantoor komen, maar voor mijn ecochecks te ontvangen was dit toch nodig.
De uitgever (sodexo) had een lijst gegeven aan de werkgever waar elke werknemer moest tekenen voor ontvangst, dit was dus iets dat van sodexo kwam, niet mijn werkgever.
Vermoedelijk ok fraude tegen te gaan, ecochecks zijn uiteindelijk quasi evenwaardig met cash, ze staan misschien op naam, maar bij gebruik word dit nergens gecontroleerd!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 04 nov 2015 07:33

Even opgezocht:

Art. 166 Maaltijdcheques

Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of zijn lasthebber die heeft nagelaten de werknemer te voorzien van de maaltijdcheques die hij verschuldigd is, of die heeft nagelaten ze te bezorgen op de datum van afgifte van de maaltijdcheques.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.

Maaltijdcheques en Ecocheques zullen analoog behandeld worden, werkgever moet het dus bezorgen (jij moet het niet afhalen) en is daarvoor strafrechterlijk veroordeelbaar. Wat nog altijd niet wil zeggen dat je die cheques zélf nog direct kan eisen, maar ze zullen dat dan wel doen :)

Terug naar “Loon”