Loonbeslag

Witte36
Topic Starter
Berichten: 7

Loonbeslag

#1 , 24 okt 2015 00:42

Hoe weet ik of loonbeslag heb.
Krijg ik daar een brief van of wordt alles dadelijk naar mijne werkgever gestuurd zonder dat ik er iets vanaf weet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 24 okt 2015 09:09

Men is niet verplicht u op voorhand te informeren maar u zal van het beslag op de hoogte worden gesteld door uw werkgever en degene die beslag legt, cfr art 1445 e.v. GerW. Het is een wettelijke verplichting. En uiteraard zal u het ook merken aan de som die uitbetaald wordt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Witte36
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 24 okt 2015 23:14

Dus zonder ons te verwittigen kan er loon beslag gedaan worden. Moet dit dan niet door een deurwaarder vast gesteld worden. Komt die dan niet voor een rechter.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 25 okt 2015 06:09

U vroeg naar het loonbeslag zelf, niet naar de procedure die daartoe aanleiding kan geven. Begin met alle informatie te geven die relevant is (zoals aan wie u nog geld verschuldigd bent en wat er gebeurd is) en dan krijgt u misschien een volledig antwoord. Uw schuldeiser dient uiteraard een uitvoerbare titel te hebben voordat beslag kan worden gelegd. De procedure om die titel te krijgen hangt af van wie uw schuldeiser is (bv verschil tussen overheid en private sector).