Loonbeslag

Witte36
Topic Starter
Berichten: 7

Loonbeslag

#1 , 24 okt 2015 00:42

Hoe weet ik of loonbeslag heb.
Krijg ik daar een brief van of wordt alles dadelijk naar mijne werkgever gestuurd zonder dat ik er iets vanaf weet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 24 okt 2015 09:09

Men is niet verplicht u op voorhand te informeren maar u zal van het beslag op de hoogte worden gesteld door uw werkgever en degene die beslag legt, cfr art 1445 e.v. GerW. Het is een wettelijke verplichting. En uiteraard zal u het ook merken aan de som die uitbetaald wordt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Witte36
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 24 okt 2015 23:14

Dus zonder ons te verwittigen kan er loon beslag gedaan worden. Moet dit dan niet door een deurwaarder vast gesteld worden. Komt die dan niet voor een rechter.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 25 okt 2015 06:09

U vroeg naar het loonbeslag zelf, niet naar de procedure die daartoe aanleiding kan geven. Begin met alle informatie te geven die relevant is (zoals aan wie u nog geld verschuldigd bent en wat er gebeurd is) en dan krijgt u misschien een volledig antwoord. Uw schuldeiser dient uiteraard een uitvoerbare titel te hebben voordat beslag kan worden gelegd. De procedure om die titel te krijgen hangt af van wie uw schuldeiser is (bv verschil tussen overheid en private sector).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Witte36
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 25 okt 2015 10:20

Ik ben 3 maanden achter met mijn lening af te betalen.
Ik kan dit deze week in orde brengen.
Ik ben van werk veranderd en daar hadden ze een fout gemaakt met mijn loon en hadden mij maar 3 dagen uitbetaald ipv 2 weken. Maar ze gingen dat dadelijk in orde brengen en dat is nu al anderhalve week geleden.
Ik ben nu ongerust. Dat er mss loonbeslag gelegd wordt. Klink mss stom.
Maar als er nu loonbeslag wordt gelegd hoe gaat dat dan in zijn werk.

Witte36
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 25 okt 2015 10:27

Wordt je op de hoogte gebracht door een deurwaarder als je loonbeslag gaat krijgen. Of hoe wordt je dan op de hoogte gebracht.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 25 okt 2015 10:34

Lees het antwoord dat reeds door Xenophone hier is gegeven. Het is uw werkgever die u op de hoogte zal brengen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 25 okt 2015 10:35

Hypothecaire lening of persoonlijke lening bij uw bank: neem dan dadelijk contact op om e.e.a. uit te leggen en een afbetalingsplan op te stellen. Blijf niet wachten tot zij iets doen, dat kost u altijd meer. Als u 3 maanden achterstand opgebouwd hebt zullen ze de kredietcentrale bij de nationale bank verwittigd hebben, daar komt u dan op een lijst en dat heeft als gevolg dat u zéér moeilijk nog een lening of consumentenkrediet zal kunnen krijgen.

Indien hypothecaire lening hebben ze al een waarborg: uw huis. Ik denk dat ze daar eerder gebruik van maken dan van derdenbeslag.

Persoonlijke lening: hangt een beetje af van wat en hoe, afhankelijk van het akkoord kan u een loonoverdracht getekend hebben en kan de schuldeiser naar uw werkgever gaan aankloppen en daar een gedeelte van uw inkomen opeisen, daarvoor hoeft hij niet naar de rechtbank te trekken. U kan zich daartegen verzetten. Er is ook een juridische procedure mogelijk die eindigt in loonbeslag, dat is iets anders. Daarvoor is een vonnis nodig of een akte of contract dat dezelfde kracht heeft.

Praat met uw schuldeisers, ze hebben altijd liever een akkoord dan dat ze een procedure dienen op te starten. Stilzitten en wachten is nooit goed.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Witte36
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 25 okt 2015 10:52

This een sociaal lening voor het huis Om veranderingen toen aan te brengen.
Ik heb zo juist een mail gedaan naar hun.

Dus jij zelf wordt dan alleen maar op de hoogte hiervan gebracht door je werkgever. En je krijgt dus nooit een brief waarin staat dat ze overwegen om loonbeslag te gaan doen.

Dus de kans is groot dat ik dan toch loonbedrag ga hebben.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 25 okt 2015 11:50

In principe contacteert men u eerst om eens te horen wat er aan de hand is en te trachten een oplossing te zoeken + u aan te zetten tot betaling. Maar maak dat u contact kan leggen met hen, als ze niet reageren, ga er dan heen, schrijf een brief...en maak een schriftelijke afspraak over betaling (en volg die stipt).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Emiel9
Berichten: 77

#11 , 25 okt 2015 12:26

In principe contacteert men u eerst om eens te horen wat er aan de hand is en te trachten een oplossing te zoeken + u aan te zetten tot betaling. Maar maak dat u contact kan leggen met hen, als ze niet reageren, ga er dan heen, schrijf een brief...en maak een schriftelijke afspraak over betaling (en volg die stipt).

Geldt dit ook voor het innen van alimentatie? Als tegenpartij loonbeslag laat leggen via een GDW, zal die eerst contact opnemen en aanmanen om te betalen?
Als het vonnis nog niet betekend is (alimentatieherziening), kan GDW in principe geen loonbeslag leggen. Waar?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#12 , 25 okt 2015 13:20

Emiel9, anderen zullen u een beter antwoord kunnen geven maar ik dacht -ben dus niet zeker- dat inzake alimentatie een vonnis op tegenspraak niet moet betekend worden maar ter kennis wordt gebracht bij gerechtsbrief. En dat die vonnissen in principe altijd uitvoerbaar zijn bij voorraad en er een ontvangstmachtiging in wordt opgenomen. M.a.w. de deurwaarder -of DAVO- kan direct aan de slag. U zal waarschijnlijk een ingebrekestelling ontvangen maar that's it indien er niet betaald wordt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Witte36
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 25 okt 2015 13:45

Dus er is nog een kans dat het dus wel echt om een fout gaat zijn in de uit betaling.
Ik ben met mijne baas geweest de vrijdag en die heeft mij er ook nog niks van gezegd. Hij ging bellen naar het buro wat de uitbetalingen doet. Maar dan zou normaal gezien mijne baas toch al op de hoogte gebracht zijn geweest niet. Dan wist ik het vrijdag toch al. Want had hem hier de maandag ook al over aan gesproken.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#14 , 25 okt 2015 13:56

Neem contact op met uw schuldeiser en bespreek de aanzuivering van uw schuld. Check bij het sociaal secretariaat wat er gebeurd is. Het zou me verbazen mocht u nog helemaal niets vernomen hebben indien er loonoverdracht of loonbeslag was. Daarbij, men kan niet om het even welk bedrag inhouden (behalve bij alimentatie, in theorie), er zijn bepaalde bedragen die niet voor beslag vatbaar zijn (u moet nog kunnen leven).

Kijk hier:

http://www.groups.be/1_38379.htm?rdeLocaleAttr=nl
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Witte36
Topic Starter
Berichten: 7

#15 , 25 okt 2015 14:07

U zijt in ieder geval heel fel bedank voor mij toch gerust te stellen.
Dank u.
Nog een fijne zondag verder
Bedankt

Terug naar “Loon”