Budget bedrijfswagen

JUR2015
Topic Starter
Berichten: 3

Budget bedrijfswagen

#1 , 22 okt 2015 20:57

Als kaderlid kreeg ik een jaar terug een promotie toegekend waardoor ik in een hogere Hay-grade terecht kwam. Naast een salarisverhoging en aanpassing van de groepsverzekering werd het budget van de firmawagen met circa 150eur/mnd verhoogd. Ik rij ondertussen echter nog steeds met dezelfde wagen als voorheen en bij navraag werd mij gemeld dat dit nog zo zal zijn tot einde contract van de huidige leasing, nog meer als 15maand te gaan. Ik ben best tevreden met mijn huidige wagen maar het ergert mij enigzins dat nieuwe medewerkers een nieuwe wagen toegekend krijgen terwijl deze van mij zou kunnen doorgegeven worden en ik zo de wagen zou kunnen verwachten die ik rechtmatig als deel van mijn promotie kreeg. Vooraleer ik in dialoog ga met mijn werkgever vroeg ik mij af of ik ergens wettelijk aanspraak kan maken op die niet-tastbare 150eur/mnd voor een periode van bijna 2,5jaar ? Alvast bedankt voor enig advies hieromtrent.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 okt 2015 21:19

Wat staat er in de car policy over vervanging van een wagen?

JUR2015
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 22 okt 2015 21:27

Daar staat niets uitdrukkelijk in vermeld ivm een budgetverhoging halfweg de duur van de leaseperiode, anders had ik de vraag niet moeten stellen ;)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 okt 2015 22:05

maar staat daar iets in over wanneer de wagen vervangen wordt? Want het is niet omdat op een of andere manier je waarde van je wagen tegenover het maximale budget niet meer de 100% benadert, dat je recht hebt op een andere wagen.

De regels over vervanging moeten OOK gevolgd worden, ook al heb je een hoger budget.

JUR2015
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 22 okt 2015 22:32

Enkel dat de wagen ter beschikking gesteld wordt voor de duur van het huurcontract. Mijn vraag is eerder of een toegekend budget deel uitmaakt van het remuneratiepakket waar werknemer recht op heeft en naar kan verwijzen indien deze niet tastbaar gemaakt wordt binnen een redelijke termijn na de toekenning ervan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2015 10:26

15 maanden = 2,5 jaar? :?: :?:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 26 okt 2015 13:37

Tom: die 15 maanden slaat op de toekomst, de 2,5 jaar op het verleden.

@ OP: Imho maak je geen aanspraak op een vergoeding. Die 150 euro extra is het budget dat je krijgt bij begin van de leasing. Als later het leasingbedrag omwille van bvb fiscale redenen stijgt, kan de werkgever je ook geen extra loon inhouden, nu heb je dus ook niet recht op een extra vergoeding.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 okt 2015 16:12

Tom: die 15 maanden slaat op de toekomst, de 2,5 jaar op het verleden.
Ik was het verleden ("een jaar geleden") over het hoofd gezien. 't Zal dus een jaar + 15 maanden zijn die bijna 2,5 jaar zijn volgens de OP. Komt al dichter in de buurt, natuurlijk... Nog drie maandjes en het is 2,5 jaar ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”