Anciëniteit niet uitbetaald gedurende drie jaar

Jan De Bock
Topic Starter
Berichten: 3

Anciëniteit niet uitbetaald gedurende drie jaar

#1 , 21 okt 2015 22:35

Beste,
Mijn vriendin werkt bij de provincie Antwerpen. Zij ontdekt per toeval dat de anciëniteit niet werd uibetaald. Zij werkt er nu drie jaar.
Na overleg met de loonadministratie zeggen zij dat de fout bij haar ligt omdat zij geen copy van haar diploma heeft afgegeven. Dit heeft ze inderdaad niet gedaan. Is tijdens de eerste maanden 1x aangevraagd nadat zij reeds werkzaam was. Alle documenten die de anciëniteit bevestigen zijn echter ter beschikking van de administratie. (Attest vorige werkgever)
Na afgifte van copy van diploma ontvagt zij haar anciëniteit. Terugvorderen is echter volgens de administratie niet mogelijk.
Kunnen wij hier tegen ingaan op wettelijke grond? Mij lijkt het een raar verhaal. Als een diploma ontbreekt in het dossier zou er toch geen contract mogen getekend worden? En mbt anciëniteit zijn alle benodigde documenten aangeleverd.
Alvast bedankt voor een reactie
Mvg
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 okt 2015 12:48

heb je toevallig zelf een link naar de voorwaarden ivm ancienniteit? Personeelsstatuut van werknemers van de provincie is nogal specifiek...

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 23 okt 2015 13:34

“Art.15. De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Zij ontdekt per toeval dat de anciëniteit niet werd uibetaald.Zij werkt er nu drie jaar.’

Die anciënniteit dient integraal uitbetaald,wie ook de fout beging. Wend u desnoods tot Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 okt 2015 19:54

j.demoor: de wet van 3 juli 1978 is mogelijks niet van toepassing, gezien het mogelijks niet over een arbeidsovereenkomst (maar een aanstelling) zal gaan.

Jan De Bock
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 09 nov 2015 10:46

beste,
alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik had geen bericht ontvangen in mijn inbox van reacties op het forum. Vandaar de veronderstelling dat niemand had gereageerd.
Wij hebben met bovenstaande info contact opgenomen met de personeelsdienst.
Van zodra wij reactie ontvangen zal ik dit delen op het forum.

Jan De Bock
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 23 mar 2016 17:28

Beste allen,

via dit bericht wil ik nog even laten weten dat wij contact hebben genomen met inspectie sociale wetten. Mede door hun tussenkomst werd anciënniteit volledig met terugwerkende kracht uitbetaald.

bedankt voor jullie info.

Terug naar “Loon”