Vorige werkgever betaalt loon gewoon verder

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

Vorige werkgever betaalt loon gewoon verder

#1 , 05 okt 2015 15:37

Een vriend van mij werkte in een grote organisatie tot voor kort. Hij is al een aantal maanden aan het werk bij een nieuwe werkgever.
Nu heeft zijn vorige werkgever dit blijkbaar niet door en blijft gewoon het loon verder betalen.
Wat kunnen de gevolgen hiervan zijn?
Hij zet dit geld wel opzij op een aparte rekening. Ik heb hem ook gezegd dat de werkgever dit kan terugeisen waarschijnlijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 05 okt 2015 15:40

de vorige werkgever contacteren en melding doen hiervan... Het geld zal hij uiteraard niet mogen houden.
Dit heeft verder geen gevolgen voor uw vriend.

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#3 , 05 okt 2015 15:42

dus hij heeft eigenlijk meldingsplicht?

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 05 okt 2015 15:44

En gaat uw vriend deze inkomsten dan ook aangeven in zijn inkomensbelasting ?
Deze werkgever zal deze gegevens immers doorgeven aan de overheid ...

Ik begrijp niet wat u denkt aan belang te hebben om dit niet spontaan te melden ...

k.b.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 05 okt 2015 15:46

dus hij heeft eigenlijk meldingsplicht?
Zo kan je het inderdaad stellen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 okt 2015 11:47

Ik begrijp niet wat u denkt aan belang te hebben om dit niet spontaan te melden ...
k.b.
Intrestesten op wat momenteel onterecht uitbetaald wordt, tien!

OK, je zal ook belast worden op die inkomsten, maar als die inkomsten ooit teruggevorderd worden, kan je de belastingen die er op betaald zijn, ook terugvorderen. Ook het omgekeerde is mogelijk: als er van dat loon te veel bedrijfsvoorheffing afgehouden wordt, is het goed mogelijk dat je hierdoor meer terugkrijgt van de belastingen dan wanneer je dit onterechte loon niet zou krijgen (wat je dan ook zal moeten terugbetalen aan de belastingen als dit loon teruggevorderd wordt).

In ieder geval: als dit loon apart gezet wordt op een rekening en dit brengt intresten op, dan zijn deze voor de vriend van de topic starter. Als hij weet heeft dat het loon onterecht gestort wordt, moet hij dit in principe melden. Als hij er geen weet van heeft, kan hij niets melden, maar zal hij wel verplicht zijn dit onterecht gestorte loon terug te betalen als de ex-werkgever er weet van krijgt.

Stel dat de vriend maandelijks €1750 (onterecht) uitbetaald krijgt en die bedragen op een spaarrekening met iets of wat rendement stort. Als het bedrijf dit enkele jaren niet zou doorhebben, is dit een leuk extraatje voor de vriend.

Maar bon, dit is het JURIDISCH forum, en de vriend is op de hoogte. Dus enige correcte antworod hier is: hij moet dit melden aan de ex-werkgever en de met de ex-werkgever en dit terugbetalen ...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

k.b.
Berichten: 876

#7 , 06 okt 2015 13:42

Als hij deze "bijkomende inkomsten" krijgt bovenop een loon dat hij momenteel heeft als werknemer bij een andere werkgever lijkt de kans mij uitgesloten dat hier "te veel" wordt ingehouden en dat hij nog belastingen zal terugvorderen ...
Als je dat dan jaren laat aanslepen riskeer je
- jaarlijks extra belastingen te moeten ophoesten ...
- je dit loon dat u te veel is gestort binnen afzienbare tijd moet terugstorten ...
- en dan kan je vermoedelijk de te veel betaalde belastingen terugvorderen ...

En als dat laatste wat moeizaam gaat of op de lange baan wordt geschoven kan je toch wel een cash flow probleem tegenkomen denk ik dan ...

k.b.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 okt 2015 13:58

Maar zolang de vriend het extra loon opzij zet en de inkomsten uit dat kapitaal opstrijkt, maakt hij winst. Punt andere lijn. Als hij dat geld echt opzij zet en er niet aan komt, zal hij ook geen cash flow probleem hebben op het moment dat hij het moet terugbetalen. Als hij al jaarlijks meer belastingen zou moeten betalen (valt ook nog af te wachten), dan zal hij deze sowieso later kunnen terugvorderen, dus dat is een nul-operatie. Maar de inkomsten uit het kapitaal zijn sowieso voor hem. Anyway, hij moet het melden bij zijn vroegere werkgever ;).

Ik ken trouwens een geval van iemand die van de RVA jaren en jaren een onterechte uitkering kreeg. Men is hier nooit achter gekomen. Persoon heeft dit ook steeds netjes opzij gezet voor het geval dat. Nu is deze persoon in pensioen, de onterechte uitkering is gestopt (jaren en jaren geleden) en er heeft nooit iemand naar gekraaid. Geld staat nog altijd opzij en zal waarschijnlijk naar de kinderen / kleinkinderen gaan als de persoon sterft... Niet netjes van die persoon om dit niet te melden bij de RVA? Tja, kan zijn... Maar mensen bij de RVA worden ook geacht hun werk goed te doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”