Uitbetaling van inhaalrust en overuren

snellemichiel
Topic Starter
Berichten: 193

Uitbetaling van inhaalrust en overuren

#1 , 28 sep 2015 14:28

Ik werkte reeds een 5 à 6 tal maanden maar ben sinds kort begonnen aan de universiteit terug.
Tijdens deze periode heb ik enkele inhaalrusten(20+) en overuren(30+) gewerkt/bekomen.

Nu worden deze mij uitbetaald door het interim kantoor via verdere verlenging van contract duur.
Krijg ik zogezegd een week contract voor deze week waarin deze uren dan opgenomen zijn.

Mij maakt dit wel uit aangezien ik dus vanaf oktober weer kindergeld trek aangezien ik 22, inwonende nog ben bij de ouders en dus verder ga studeren. Als ze mij nog een week extra aanrekenen en de 2 (01/10-02/10)dagen van deze week die vallen in de maand oktober vrees ik dat ik boven de 520 bruto max van inkomen ga zitten per maand voor de kinderbijslag.

Wat in spe gevolg gaat geven dat ik in oktober/november & december geen kindergeld meer zou ontvangen, aangezien dit op kwartaal basis berekend wordt of eventueel later weer zou moeten terug geven. Terwijl ik deze inkomsten niet meer verwerf in de maand oktober aangezien ik niet langer werk maar dus gewoon naar school ga.

Mijn vraag is dus eigenlijk, kan ik niet gewoon vragen/eisen dat ze mij de opgespaarde overuren en inhaalrusten gewoon uit betalen. Zonder hiervoor week contracten te laten lopen alsof ik nog werkzaam ben voor die weken/dagen? Maar gewoon met één contract als eindafrekening ofzo?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 sep 2015 05:57

Heb je een bewijs van de overuren?

snellemichiel
Topic Starter
Berichten: 193

#3 , 29 sep 2015 14:37

Mijn overuren en inhaalrust staan vermeld op mijn loonstaten steeds die ik ontving van het interim kantoor. Ik neem aan dat zoiets voldoende is, aangezien zij zelf deze steeds bijgehouden hebben. Alvast bedankt. Heb ook interne mails van het bedrijf waar ik tewerkgesteld was waar ik aangaf dat ik zoveel overuren gepresteerd had zij gaven deze ook steeds door naar het interim kantoor. Mijn werkgever is dus eigenlijk het interim kantoor ik vermoed dat hun eigen sommaties op de loonstaat dan wel voldoende is, niet?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 sep 2015 14:48

Dan zeg je aan de werkgever (interimkantoor) geen nieuw contract te willen tekenen voor deze week, gezien je ook niet effectief werkt, maar de uitbetaling van de overuren aan de wettelijke bepaalde overloontoeslagen uitbetaald willen zien.

Je hebt in bepaalde gevallen immers recht op een toeslag van 20% of 50% op het loon.

Sowieso is een extra contract niet volgens de wettelijke bepalingen, ze kunnen dit dus niet doordrijven.

Het is wel zo dat eens je terug begint te studeren (voltijds), de grens van 520 euro/maand niet meer van toepassing is. Op zich heeft het gefoefel van het interimkantoor daarop dus geen invloed. Je kan het wel als extra argument gebruiken, ook al klopt het niet echt :).

snellemichiel
Topic Starter
Berichten: 193

#5 , 29 sep 2015 15:29

Wel hoe ik het zag op de loonstaten hebben ze mij wel de toeslagen per week uitbetaald 50% maar niet de dagen op zich.

Wel ja dat vond ik ook raar dat ik zogezegd tewerkgesteld ben wanneer ik dat helemaal niet meer ben. Dus moet ik gwn vragen voor een uitbetaling van mijn overuren en inhaalrust in de vorm van een eind afrekenings contract en niet de wekelijkse zoals zij het voorstellen.

En zit toch wel aan de 520 bruto barema? Heb reeds mijn volledige 50 dagen dit jaar al opgenomen. In hoeverre ik het zie zou ik dus meer verdienen dan die barema per maand bruto en dus mijn kindergeld voor kwartaal 4 volledig mislopen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 29 sep 2015 16:33

De toeslag is dan al betaald, nu moeten ze gewoon nog het loon uitbetalen op een correcte manier :).

Die 520 euro bruto is niet van toepassing als je hogeschoolstudent bent, tenzij in de vakantie van het laatste studiejaar (juli-augustus-september NAdat je normaal in juni afstudeert).

Zie: http://vlaanderen.famifed.be/nl/gezinne ... -inkomsten.

De 50-dagengrens heeft TOTAAL geen invloed op je kinderbijslag.

Terug naar “Loon”