Werkgever stort geen loon vanwege verdenkingen diefstal

Ludiek
Topic Starter
Berichten: 1

Werkgever stort geen loon vanwege verdenkingen diefstal

#1 , 27 sep 2015 14:49

Situatieschets;

In augustus was ik in dienst als serveerder bij een gastronomisch restaurant. Mijn verantwoordelijkheid was het faciliteren van gasten, opdienen & afruimen, afwassen en het tellen van de kassa op het einde van de werkdag.

Het gaat duidelijk niet goed met de zaak en staan op de rand van een faillissement. Dus ze moeten heel voorzichtig zijn met wat ze besteden, en zijn van plan om personeel te minderen of te ontslaan.

Ik heb een contract getekend voor bepaalde duur (1 maand).
Dat contract kwam op zijn einde op 31\08.

Op de laatste avond net voor mijn contract eindigt, word ik betrapt met het stelen van 2 biertjes uit de bar.

Ik nam die 2 biertjes uit een enthousiasme het einde van de dag te vieren, en was me van geen ernstig kwaad bewust. Ik had het uiteraard kunnen vragen, dus ik weet dat dit mijn fout is.

Ik word betrapt van deze futiliteit, gevraagd niet meer te komen. Er word gedreigd met politie er bij te halen, maar ze laten me toch gaan.

Een ontslag kan je dit niet noemen want mijn contract verliep die dag.

2 weken later is er nog steeds geen loon gestort.

Ik stuur een attentie per mail naar mijn voormalig werkgever. Hij laat me weten dat hij het loon pas zal betalen als ik al het andere dat ik gestolen heb opbiecht en betaal.

Stelen?

Horeca is enorm hard werken, fysiek & psychologisch. Een drankje nemen tijdens of na de shift is in mijn cultuur niet stelen. Voor mij is dat drankgeld. Ik sta er zelfs niet bij stil te vragen of dit wel mag, ik vind het vanzelfsprekend.

Ik geef eerlijk toe wat ik nog meer heb genomen. En laat weten dat ik dit wil betalen.

Dit is duidelijk niet genoeg voor mijn vorige werkgever; Hij vraagt of ik al de "cashgaten" (te korten in de kassa) wil betalen.

Moet ik nu opdraaien voor de kosten waarvan ik niet schuldig ben?

Ter verduidelijking; Ik werk voor het eerst met een digitale kassa & ik ben niet de enige werknemer.

Er word door vrienden geadviseerd hem aan te klagen voor het onthouden van mijn loon, en me te belasten van valse beschuldiging.

Is dit relevant of realistisch?

Is hij in eerste plaats in fout dit loon te onthouden, wat de rede ook mag zijn?

En kan hij mij beschuldigen zonder duidelijke bewijzen?


Mijn dank voor je aandacht en mogelijk advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 27 sep 2015 15:34

even een vraagje, gebeurde dit in België of in Nederland?

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 27 sep 2015 15:35

Als u iets neemt zonder toestemming van de eigenaar, is dit diefstal, wat uw persoonlijke mening daarover ook mag zijn. Zonder politie, kan uw baas echter niets doen. Een schadevergoeding door bv. loon in te houden, is niet legaal.

Let wel op, het staat de eigenaar vrij de politie alsnog in te schakelen (wat niet onwaarschijnlijk is als u niet meewerkt), verdere vervolging is misschien ook niet aan te raden.

Reclame

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 sep 2015 16:13

Zeg hem dat hij die 2 biertjes van uw loon mag afhouden, dan heeft hij geen enkel reden meer om niet te betalen.

Terug naar “Loon”