Schrappen van overuren?

Hansvdv
Topic Starter
Berichten: 4

Schrappen van overuren?

#1 , 26 sep 2015 21:37

Beste, ik werk als bediende Afdelingshoofd al 10 jaar in een vzw. (PC 200) Op die 10 jaar heb ik een overuren saldo opgebouwd van 1600 uren.
Als leidinggevende ging ik ervan uit dat deze niet zouden tellen. Ik was echter wel verplicht om de prikklok te gebruiken waardoor deze uren dus geregistreerd werden. De directie heeft deze uren altijd erkend, maar vorig jaar hebben ze er plots 600 geschrapt (zogezegd middagpauze die ik door werkten). Ik heb dat toen maar zo gelaten.

Blijven er nog 1000 uren over. Nu legt men mij plots een papier voor om te tekenen, van het totaal van 1000 willen ze er 2/3de gewoon schrappen. Van het resterende 1/3 de zou men de helft uitbetalen en de helft recupereren. (Men betaalt dus 1/6de uit) werkgever beweert dat hij zelfs niets moet betalen.

Moet ik dit zomaar accepteren? Heb ik niet recht op uitbetaling van alle 1000 uren en ook de eerder geschrapte 600 uren?

Graag uw reactie,
Hans Vandevoordt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 sep 2015 20:05

hangt af van uw loon. Is deze substantieel hoger dan het normale loon voor iemand die geen overuren dient te presteren?

Hansvdv
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 28 sep 2015 00:21

Het loon was 10 jaar geleden 2500 en Is nu, zonder opslag, dus enkel door leeftijd (52) aangegroeid tot 3500 (bruto uiteraard)
feit Is wel dat ik toen ook dacht dat ik niet zou moeten "prikken" maar dat Is in de praktijk wel het geval, dus over de 1600 overuren zou dan toch geen discussie moeten zijn? Die zijn gewoon geregistreerd.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja