Schrappen van overuren?

Hansvdv
Topic Starter
Berichten: 4

Schrappen van overuren?

#1 , 26 sep 2015 21:37

Beste, ik werk als bediende Afdelingshoofd al 10 jaar in een vzw. (PC 200) Op die 10 jaar heb ik een overuren saldo opgebouwd van 1600 uren.
Als leidinggevende ging ik ervan uit dat deze niet zouden tellen. Ik was echter wel verplicht om de prikklok te gebruiken waardoor deze uren dus geregistreerd werden. De directie heeft deze uren altijd erkend, maar vorig jaar hebben ze er plots 600 geschrapt (zogezegd middagpauze die ik door werkten). Ik heb dat toen maar zo gelaten.

Blijven er nog 1000 uren over. Nu legt men mij plots een papier voor om te tekenen, van het totaal van 1000 willen ze er 2/3de gewoon schrappen. Van het resterende 1/3 de zou men de helft uitbetalen en de helft recupereren. (Men betaalt dus 1/6de uit) werkgever beweert dat hij zelfs niets moet betalen.

Moet ik dit zomaar accepteren? Heb ik niet recht op uitbetaling van alle 1000 uren en ook de eerder geschrapte 600 uren?

Graag uw reactie,
Hans Vandevoordt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 sep 2015 20:05

hangt af van uw loon. Is deze substantieel hoger dan het normale loon voor iemand die geen overuren dient te presteren?

Hansvdv
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 28 sep 2015 00:21

Het loon was 10 jaar geleden 2500 en Is nu, zonder opslag, dus enkel door leeftijd (52) aangegroeid tot 3500 (bruto uiteraard)
feit Is wel dat ik toen ook dacht dat ik niet zou moeten "prikken" maar dat Is in de praktijk wel het geval, dus over de 1600 overuren zou dan toch geen discussie moeten zijn? Die zijn gewoon geregistreerd.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 sep 2015 07:32

Dan moeten je overuren, indien deze niet betwist worden, gewoon betaald worden. In bepaalde gevallen zelfs aan 120% of 150%.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 28 sep 2015 07:39

Dan moeten je overuren, indien deze niet betwist worden, gewoon betaald worden. In bepaalde gevallen zelfs aan 120% of 150%.

Kan je hier wat meer uitleg over geven?
Als bediende krijg je toch een maandloon en worden overuren toch niet uitbetaald...
Ik kom ook aan zo'n 3 à 400 overuren per jaar, maar ik geeft ze niet eens op...? Heb ik hier dan ook recht op een extra vergoeding?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 sep 2015 07:42

Het is een fabeltje dat bedienden geen overuren kunnen presteren. Enkel voor een beperkt aantal bedienden kan gesteld worden dat de overuren inbegrepen zitten in het loon, maar voor de anderen geldt hetzelfde zoals elke andere werknemer: overuren gepresteerd op vraag van de werkgever, dienen uitbetaald te worden. Enkel het punt "op vraag van de werkgever" zorgt voor problemen.

Je uurloon als bediende is je maandloon / (13/3) / aantal uren/week.

Wie bvb 38 uur per week werkt en 3000 euro bruto verdient, verdient 18,22 euro/uur.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 28 sep 2015 08:28

Het is een fabeltje dat bedienden geen overuren kunnen presteren. Enkel voor een beperkt aantal bedienden kan gesteld worden dat de overuren inbegrepen zitten in het loon, maar voor de anderen geldt hetzelfde zoals elke andere werknemer: overuren gepresteerd op vraag van de werkgever, dienen uitbetaald te worden. Enkel het punt "op vraag van de werkgever" zorgt voor problemen.

Je uurloon als bediende is je maandloon / (13/3) / aantal uren/week.

Wie bvb 38 uur per week werkt en 3000 euro bruto verdient, verdient 18,22 euro/uur.

Ja inderdaad, "op vraag van de werkgever", wij kiezen er inderdaad zelf voor...

Maar dan kan opnieuw gesteld worden dat de werkgever/bedrijf toch verantwoordelijk is voor de werkdruk...?
Maar goed, was enkel ter info voor mij, bedankt!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 28 sep 2015 08:33

werkgever is verantwoordelijk voor de werkdruk, werknemer is verantwoordelijk voor het signaleren van de werkdruk: maw voor het vragen of er extra uren mogen gepresteerd worden om het werk af te krijgen. Indien ja is de vraag weliswaar vanuit de werknemer, maar de opdracht om extra uren te presteren is dan vanuit de werkgever (wat maakt dat ze moeten betaald worden).

giserke
Berichten: 2434

#9 , 28 sep 2015 09:16

Dan moeten je overuren, indien deze niet betwist worden, gewoon betaald worden. In bepaalde gevallen zelfs aan 120% of 150%.
Dat denk ik dus niet voor bedienden en zeker niet voor het middenkader en kaderpersoneel.

Normaal moet de overuur regeling opgenomen zijn in het arbeidscontract of het arbeidsreglement.
In veel gevallen staat men maar een maximum limit toe van overuren.
Je moet ze op tijd opnemen, of je bent ze kwijt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 sep 2015 09:33

men spreekt hier toch over een tijdsvak van 10 jaar, verjaart dit niet na vijf jaar, en de werknemer komt daar nu pas mee op de proppen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 28 sep 2015 09:46

Dan moeten je overuren, indien deze niet betwist worden, gewoon betaald worden. In bepaalde gevallen zelfs aan 120% of 150%.
Dat denk ik dus niet voor bedienden en zeker niet voor het middenkader en kaderpersoneel.

Normaal moet de overuur regeling opgenomen zijn in het arbeidscontract of het arbeidsreglement.
In veel gevallen staat men maar een maximum limit toe van overuren.
Je moet ze op tijd opnemen, of je bent ze kwijt.
klopt niet. Als werkgever ze expliciet vraagt, moeten ze ALTIJD uitbetaald/gerecupereerd kunnen worden. Behalve in het geval van leidinggevenden waarvan het maandloon zo hoog is dat de overuren erin verwerkt zijn (en zelfs dan tellen die uren nog mee om de arbeidsduurgrenzen te bepalen).

@denlowie: de verjaring is idd 5 jaar, maar strafrechterlijk is het 10 jaar.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 29 sep 2015 09:18

Als die overuren niet op vraag van de werkgever komen, heb je helemaal geen recht op het uitbetalen van de overuren met een bediendencontract.
Dat zou nogal gemakkelijk zijn, een centje bijverdienen? We gaan zelf wat extra overuren maken.....
Je moet effectief kunnen aantonen dat je met toestemming van je werkgever die overuren hebt gemaakt. Zomaar je uur registratie tonen telt niet.

Hansvdv
Topic Starter
Berichten: 4

#13 , 02 okt 2015 01:25

Zolang je nog in dienst bent Is de zaak nog actief en kan niet ver jaren. Dit vertelde men mij op de vakbond.
Maar wat ik zou willen weten, zie het onderwerp bovenaan, kan de werkgever de 1600 overuren die ik heb zomaar schrappen omdat ik leidinggevende ben? Of moeten ze uitbetaald worden? De uren werden immers in de prikklok geregistreerd en zijn makkelijk voor te leggen zo. En ook vermits men die situatie 10 jaar lang heeft laten bestaan kan dit toch als instemming met de overuren beschouwd worden? Of ben ik verkeerd?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 02 okt 2015 09:42

Zolang je nog in dienst bent Is de zaak nog actief en kan niet ver jaren. Dit vertelde men mij op de vakbond.
er is bij sommigen van ons idd discussie of het niet betalen van overuren een "voortdurend misdrijf" is en niet kan verjaren omdat de overuren geregistreerd blijven staan. Rechspraak twijfelt daar echter aan.
Maar wat ik zou willen weten, zie het onderwerp bovenaan, kan de werkgever de 1600 overuren die ik heb zomaar schrappen omdat ik leidinggevende ben? Of moeten ze uitbetaald worden? De uren werden immers in de prikklok geregistreerd en zijn makkelijk voor te leggen zo. En ook vermits men die situatie 10 jaar lang heeft laten bestaan kan dit toch als instemming met de overuren beschouwd worden? Of ben ik verkeerd?
Dat is hier al geantwoord: werkgever kan niet zomaar overuren schrappen omdat je leidinggevende bent. Er is echter een verschil tussen tijdsregistratie en overuren. Het ene lijdt niet noodzakelijk tot het andere. Rechtspraak aanvaardt dat een leidinggevende ook zijn uren kan registreren zonder dat deze daarom overuren worden. Daarvoor is o.a. het loon bepalend.

Hansvdv
Topic Starter
Berichten: 4

#15 , 02 okt 2015 10:16

Bedankt iedereen voor de reacties, maar ik krijg eigenlijk toch veel verschillende antwoorden hier.
Tellen de geregistreerde uren in de prikklok nu wel of niet?
Zijn dat dan overuren?
Moeten deze betaald worden? (als leidinggevende met een bruto loon van €3500)
Iemand die hierin duidelijkheid kan brengen?

Terug naar “Loon”