RVA foute bijdrage berekend - rechtzetting mogelijk??

Evita_v
Topic Starter
Berichten: 4

RVA foute bijdrage berekend - rechtzetting mogelijk??

#1 , 19 sep 2015 11:12

Hallo,

ik heb eind 2010 een aanvraag ingediend voor 5 jaar tijdskrediet,
wat nu nog loopt tot het einde van dit jaar.
Ik ging naar de RVA onlangs, en daar wisten ze me te zeggen dat ik de uitkering ontvang van een samenwonende,
terwijl ik alleenstaande met kind ben.
Dit is algauw een groot bedrag van 4000 euro over de vijf jaar.

Ik heb mijn dossier nagekeken en gezien dat ik daar alles juist heb ingevuld, alleenstaande met kind.

Kan ik met terugwerkende kracht dit verschil nog terugvorderen?

alvast bedankt voor de eventuele tips hieromtrent.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 20 sep 2015 17:30

Eerst eens nazien of het niet ENKEL over teveel ingehouden bedrijfsvoorheffing ( belastingen ) gaat, daar gaat het meestal wel over.

In dat geval heeft het geen zin, want hetgeen je netto te weinig zou gekregen hebben, moet je uiteindelijk achteraf minder belastingen over betalen , omdat er teveel bedrijfsvoorheffing werd ingehouden. Zulke fout zou in feite automatisch verrekend zijn, na 18 maanden op je belastingbrief.

Indien het over een brutobedrag zou gaan, dan kan het uitteraard vragen. Afhankelijk van een aantal omstandigheden zal het afhangen of je het al dan niet kan terugvorderen, als je er ZELF geen enkele fout aan hebt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 sep 2015 07:09

Zal idd afhangen over welk systeem het gaat. Als je over 4/5e tijdskrediet (allez, 1/5e vermindering) spreekt, dan zal het idd een verschil maken, anders nauwelijks.

In het geval dat je alles juist ingediend hebt, zal je dat bedrag inderdaad nog moeten krijgen.

Reclame

Evita_v
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 01 okt 2015 11:08

Ondertussen zijn we een stap verder.
Het gaat niet over de bedrijfsvoorheffing, maar het was het bruto bedrag dat ook fout was.
Ze gaan het corrigeren, maar ze willen maar 3 jaar terug gaan omdat de verjaringstermijn 3 jaar is.

Ik ben al blij voor die correctie :) , maar toch straf dat door een fout bij hen, ik toch die eerste 2 jaar verschil zal verliezen, zelfs ik de papieren wel degelijk juist als alleenstaande heb ingevuld.

Maar daar zal wel weinig aan nog aan te doen zijn vrees ik :(

bedankt voor de reacties

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 01 okt 2015 14:44

Bij nazicht klopt dit. Verjaringstermijn KAN door de RVA ingeropen worden, maar hoeft niet ingeropen te worden.

Terug naar “Loon”