Loonfiche

Goedele
Topic Starter
Berichten: 1

Loonfiche

#1 , 16 feb 2006 11:11

Mijn werkgever 'Staat) heeft jarenlang een jaarlijkse loonfiche afgegeven met een loon op dat veel lager lag dan mijn werkelijke loon (zonder mijn medeweten) Ik heb daardoor altijd te weinig belastingen betaald. Nu heeft Financi?n dit gemerkt en vraagt de achterstallige belastingen. Kan ik mij verhalen op mijn werkgever die mij een foutieve loonfiche afgaf?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
flyer
Berichten: 23

#2 , 16 feb 2006 17:20

Ik denk te weten dat men een werkgever aansprakelijk kan stellen voor de betaling van door zijn fout niet ge?nde bedrijfsvoorheffing (althans in priv?bedrijven). Hopelijk is iemand hier meer zeker van.[/b]

flyer
Berichten: 23

#3 , 17 feb 2006 20:24

is hier niemand die bevoegd is in deze materie, want dit kan veel mensen interresseren ?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2006 22:16

1. zonder je medeweten? je kunt toch lezen wat er op die loonfiche staat en je weet toch wat er op je bankrekening komt. Een rechter zal dit dus niet snel geloven.

2. welke schade heb je geleden? De belastingen zou je ook moeten betalen als je werkgever het correcte loon had aangegeven. Dat is dus geen schade. De boete die je eventueel moet betalen kan je misschien op je werkgever verhalen, maar wel eerst zelf die boete aan de belastingen betalen dan.

scorpioen

test

#5 , 20 feb 2006 09:12

Ik heb dit bericht voor mezelf geschreven maar er zijn bijna 100 anderen in mijn geval, bij navraag over dit verschil op de jaarlijkse loonfiche werd mij gezegd dat het zo in orde was, dus ik dacht dat ik mijn werkgever (de Staat) kon vertrouwen. Het gaat hier om een zaak van staat die staat fraudeert en ik (met alle anderen) ben er de dupe van. Men heeft mij ook gezegd dat ik niet gehouden ben mijn loonfiche te controleren (maar ik weet dit niet zeker)

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 20 feb 2006 13:07

dat bazen het liefste hebben dat hun personeel de loonfiche niet nakijkt geloof ik best. Maar dat iemand nooit nakijkt of zijn loon klopt en zomaar aanneemt dat er geen fouten gebeuren kan je zelfs niet aan een kat wijs maken dus zeker niet aan een rechter. En iemand die werkt als bediende moet zekerweten dat hij/zij steeds zijn/haar papieren moet na zien.
Als je een arbeider bent, je kijkt toch ook na of de bakker genoeg terug geeft. Dus zonder jou medeweten kan je nooit inbrengen. jij bent verantwoordelijk voor het invullen van je belastingsaangiften en MOET nazien of deze juist is. Het is spijtig voor jou en je collega's maar jullie staan machteloos tegen over je rijke werkgever als je hier voor gaat procederen.

zwerver
Berichten: 8
Locatie: Vlaams Brabant B.H.V.

#7 , 22 feb 2006 13:05

Mijn werkgever 'Staat) heeft jarenlang een jaarlijkse loonfiche afgegeven met een loon op dat veel lager lag dan mijn werkelijke loon (zonder mijn medeweten) Ik heb daardoor altijd te weinig belastingen betaald. Nu heeft Financi?n dit gemerkt en vraagt de achterstallige belastingen. Kan ik mij verhalen op mijn werkgever die mij een foutieve loonfiche afgaf?
En nu heb ik ineens een eigenaardig probleem als je werkgever de staat is, kijk maar bij CDVU, en dat is een deeltje van de overheidsdienst Financi?n zelf; deze dienst maakt ook de weddenfiches op van al die ambtenaren voor de belastingen (ook Financi?n). Ik kan mij niet voorstellen dat die dienst zelf gaat frauderen?

test

#8 , 27 feb 2006 11:51

Mijn werkgever is inderdaad de Staat maar ik werk wel in het buitenland end us werden mijn loonfiches opgemaakt door de FOD Buitenlandse Zaken

sperwer
Berichten: 1155

#9 , 27 feb 2006 13:22

wie je loonsberekening maakt en van waar je loonfiche komt, speelt helemaal geen rol. Je mag NOOIT blind vertrouwen dat je loon correct is en moet dit steeds controleren.
misschien harde les nu, maar wie geen fouten maakt, doet waarschijnlijk niets.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#10 , 27 feb 2006 18:50

Mijn werkgever is inderdaad de Staat maar ik werk wel in het buitenland end us werden mijn loonfiches opgemaakt door de FOD Buitenlandse Zaken
In dat geval kan het zijn dat de bedrijfsvoorheffing te laag berekend was voor uw specifiek geval, rekening houdend met alle parameters.

De voorheffingsregels kunnen niet alle specifieke gevallen vatten, zeker voor prestaties in het buitenland.

De uiteindelijke belasting kan veel hoger liggen. Het is meer dan waarschijnlijk dat FOD Buitenlandse Zaken de bedrijfsvoorhefffingsregels correct heeft toegepast.

Om de situatie te voorkomen in de toekomst: het geval melden aan FOD Financi?n voor aanpassing van de regels inzake bedrijfsvoorheffing.

test2

#11 , 28 feb 2006 12:57

ik weet dat FOD Buitenlandse Zaken de bedrijfsvoorheffing bewust slechts op een deel van mijn loon heeft berekend en de rest in het zwart heeft uitbetaald.

sperwer
Berichten: 1155

#12 , 28 feb 2006 22:22

Als je harde bewijzen hebt dat de dienst FOD butenlandse Zaken een deel van je loon in het zwart betaalde, kan je er mee naar de rechtbank.
Maar dan moet je wel keiharde bewijzen hebben en beseffendat het je job zal kosten.
Daar komt dan nog bij dat je zelf van op de hoogte was en mee akkoord ging, een feit dat de rechtbank dan weer tegen jou kan gebruiken.
Dus zoals je reeds zelf hebt kunnen vaststellen, dit zwart loon is met medeweten van beide partijen betaald.

Terug naar “Loon”