procedure?

lowiee
Topic Starter
Berichten: 2

procedure?

#1 , 22 okt 2007 09:43

Onlangs kreeg ik deze probleemstelling van een naast familielid.

In bedrijf X werken ongeveer 24 werknemers (er is geen ondernemingsraad, noch vakbondsafgevaardigden). Bedrijf X handelt in diepvriesproducten. Voor de uitvoer van deze producten hebben zij 10 vrachtwagenchauffeurs.
Nu blijkt dat de manager van bedrijf X volledig eenzijdig, zonder enig overleg of inspraak van de werknemers het volgende aan het doen is:

Hij wil van bedrijf X een transportbedrijf maken zodoende zijn chauffeurs onder de barema's van de transportsector vallen (die een heel stuk lager zijn dan deze in de voedingssector!). Hij zal iedereen vragen een ontslag te ondertekenen gevolgd door een onmiddellijk contract van onbepaalde duur. Een veel minder gunstig contract met slechtere arbeidsvoorwaarden én een lager loon.

Ik vraag mij nu af welke procedure er moet gevolgd worden bij zulke situatie (i.s. wanneer er geen vakbondsafg of ondernemingsraad is). Ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat hij dit zomaar mag..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 22 okt 2007 17:03

Hallo,

Niets kan beletten dat de bedrijfsleider zijn firma veranderd, of een tweede, derde, vierde etc... firma opricht. Gezien het ene bedrijf uitsluitend diepvriesproducten zal produceren, zonder uitvoer, zullen de chauffers de kans krijgen om in het tweede bedrijf van de baas aan de slag te kunnen, als chauffeur of in de diepvriessector te blijven als arbeider of bediende.

De keuze ligt bij de chauffeurs.

Met vriendelijke groeten

Heye Andy

lowiee
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 22 okt 2007 17:26

Beste,

Dank voor het antwoord.

Is het niet zo dat als het gaat over economisch-financiële aspecten van de onderneming, over nieuwe investeringen, over de evolutie van de tewerkstelling binnen de onderneming, over jaarlijkse vakantie, vervanging van feestdagen, opleiding, arbeidsreglement,herstructureringen,... er een bepaalde procedure is (toch alvast bij ondernemingsraden en vakbondsafvaardiging)? Kan dit zomaar? Dit is toch een impliciete loonsverlaging welke ook aan bepaalde regels moet onderworpen zijn?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 24 okt 2007 11:16

"Art.20.De werkgever is verplicht:3°. het loon te betalen op de wijze tijd en plaats zoals is overeengekomen..." (Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

‘Ook op de arbeidsovereenkomst is de bepaling van artikel 1134 B.W. toepasselijk en strekt ze de partijen tot wet.Tenzij anders is bedongen,kan de werkgever de overeengekomen voorwaarden niet eenzijdig wijzigen of herroepen‘[Cass. ARS960047F,23 juni 1997(Stefaniak t. Altsys),J.T.T. 1997,333,noot WANTIEZ,C.].

‘De partij die eenzijdig een van de wezenlijke bestanddelen van de arbeidsovereenkomst wijzigt,maakt aan die overeenkomst onmiddellijk en onrechtmatig een einde‘[Cass. 13 oktober 2003(C.M.I./G.D.),R.W.2006-07,1537,Noot].

Deel uw werkgever aangetekend mee dat u de arbeidsovereenkomst onmiddellijk en onrechtmatig door hem beëindigd acht sedert hij de wezenlijke bestanddelen ervan die u daarin opsomt eenzijdig wijzigde.Vorder daarin een passende vergoeding.

Wend u zonodig tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552 ,wat u ook PREVENTIEF kan doen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Beachcomber
Berichten: 572

#5 , 19 nov 2007 17:24

De werknemer is alleszins niet verplicht om het contract te tekenen. Als hij daarna ontslagen wordt kan hij zicht beroepen op de artikels van dhr demoor hierboven.

Ik zou eens gaan praten met een vakbond, ook al is er geen syndicale afvaardiging, zij zullen perfect weten wat te doen, en ze zullen het met plezier doen. Teken vooral niets waar u niet mee akkoord kan zijn, als u het wel doet is het met onderlinge overeenstemming gebeurd en heeft u verder geen poot om op te staan.

Terug naar “Loon”