vakantie geld

saphira1994
Topic Starter
Berichten: 2

vakantie geld

#1 , 06 aug 2015 07:34

hallo, ik werk nu reeds een paar maanden bij men nieuwe werkgever, vorig jaar heb ik het hele jaar gewerkt met een vast contract 30u/week...
daar had ik mijn ontslag gekregen en na mijn opzegtermijn kreeg ik mijn vakantie geld, in dat jaar bij de vorige werkgever werd er vakantie geld van me loon afgehouden omdat ik het jaar daarvoor met interim werkte. Het rare is, vorig jaar met vast contract gewerkt dus niet met interim en nu zie ik opnieuw dat er vakantie geld afgetrokken is van mijn loon, iemand die mij kan helpen? er is meer dan 700 euro afgehouden en zelf verdien ik netto maar 860 euro ongeveer dus zeer lastig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 07 aug 2015 12:51

Je hebt bij je vorige werkgever een afrekening ontvangen. Deze bevat:

- Vervroegd vakantiegeld vorig dienstjaar
- Vervroegd vakantiegeld huidig dienstjaar.

Vakantierechten bouw je op volgens het aantal dagen dat je het vorige jaar gewerkt hebt. De vakantie die je dit jaar neemt heb je dus vorig jaar opgespaard. Voor deze opgespaarde vakantiedagen krijg je uiteraard loon.
Indien je bij verandering van werkgever nog vakantiedagen over hebt, mag je deze uiteraard opnemen bij je nieuwe werkgever. Het loon voor deze dagen heb je echter bij de afrekening van je oude werkgever reeds gekregen (vakantiegeld vorig dienstjaar). Jouw nieuwe werkgever zal deze bijgevolg op het moment dat je vakantie neemt dus aftrekken van je loon (vermits je het al gekregen hebt). Logisch ergens, je nieuwe werkgever gaat niet betalen voor vakantiedagen die je elders opgespaard hebt.
De meeste werkgevers (of sociale secretariaten) doen deze recuperatie in één beweging op het moment dat je de eerste keer vakantie neemt, of tijdens de uitbetaling van het dubbel vakantiegeld (ergens in mei-juni).

Opgepast: volgend jaar zal eenzelfde berekening gebeuren (vakantiegeld huidig dienstjaar)!

Een tip die ik altijd geef indien één van m'n mensen naar een nieuwe job vertrekt: hou dat vervroegd vakantiegeld netjes op een spaarrekening, immers, volgend jaar bij de vakantieberekening bij je nieuwe werkgever zal dit van je loon afgaan....

P.

saphira1994
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 14 aug 2015 22:16

ok danku :D maar nu werk ik ongeveer 4 maanden bij men werkgever , ook van plan om er nog jaren te werken.... is dat volgend jaar dan hetzelfde? dat ze een bepaald bedrag van vakantie geld aftrekken van mijn loon? of is dit gewoon omdat ik van werkgever ben veranderd?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 aug 2015 13:05

da's omdat je van werkgever veranderd bent.

Volgend jaar zal dat ook nog een klein beetje zo zijn (omdat je ongeveer in maart-april veranderd bent van werk), maar dus vééééél minder.

Terug naar “Loon”