Economisch werkloos tijdens bijscholing?

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

Economisch werkloos tijdens bijscholing?

#1 , 04 aug 2015 17:59

Beste,


Onze werkgever zet ons telkens economisch werkloos als wij in bijscholing/opleiding zitten. Nu 2de x voor 5 dagen.
Ook als we ziek zijn gebeurt dit.

Vorige keer hebben ze het verschil bijgepast in mediamarktbonnen als we slaagden voor ons examen van de bijscholing.

Mag dit zomaar? Scheelt wel een groot stuk loon..

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 aug 2015 18:53

kan niet. kan je aangeven aan de RVA. Indien het pas de tweede keer is van die bijscholing, zal je normaal geen sanctie krijgen als je het nu aangeeft. Natuurlijk moet je je dopkaart kleuren.

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#3 , 04 aug 2015 18:58

Wil je nu zeggen dat ik hier een sanctie voor kan krijgen? Ik doe gewoon wat men werkgever me zegt te doen.. 1ste x was voor +- 15 man, nu was enkel ik in opleiding

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 aug 2015 19:47

je werkgever kan je niet verplichten je dopkaart verkeerd in te vullen. Indien deze verkeerd ingevuld is, ben jij in de fout bij controle.

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#5 , 04 aug 2015 19:56

Neen, telkens bij onze loonfiche krijgen wij een overizcht van de gewerkte dage,ziekte, verlof, economisch werkloos.. adh hiervan moeten wij onze dopkaart dan invullen.. alvast bedankt voor uw antwoorden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 aug 2015 07:03

Je moet je dopkaart IEDERE dag correct invullen. Wie wacht tot het einde van de maand loopt ooit wel eens tegen de lamp.

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#7 , 05 aug 2015 10:33

Idd hiervan ben ik op de hoogte, maar deze x wist ik dus niet dat ze mij op economisch werkloos gingen zetten tijdens mijn opleiding.

Maar mijn hamvraag is; mogen zijn mij op economisch werkloos zetten als ik een opleiding volg? met als gevolg voor mijn werkgever dat ik betaalt word door RVA tijdens de opleiding?

69_Shorty_69
Berichten: 153

#8 , 05 aug 2015 14:15

Neen mag niet, dit is wat men noemt fraude, sterker nog uw werkgever is verplicht u een aantal opleidingsdagen te voorzien per jaar, waarvoor je wel educatief verlof kunt krijgen weliswaar en waarvan u werkgever mee van profiteert dus snap niet goed waarom hij u op economische werkloosheid zet want zo kan hij in principe ook de kosten van deze opleiding niet inbrengen in zijn boekhouding alsook geen subsidies ontvangen...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 05 aug 2015 15:19

niet in elke sector moet iedereen opleidingsdagen krijgen. Verre van zelfs.

@OP: opleiding is in opdracht van de werkgever en dus werk zoals elk andere taak die je opgedragen wordt. Voor aanvang van de opleiding moet je dus je dopkaart kleuren. Je kan niet wachten tot je weet hoe de werkgever die dag zal aanrekenen.

Terug naar “Loon”