invaliditeit - bijverdienste camerameisje

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

invaliditeit - bijverdienste camerameisje

#1 , 26 jul 2015 13:42

Ik zou graag starten als webcam girl ( meningen doen hier niet ter zake).
Ik sta momenteel op invaliditeit ( langer dan 1 jaar ziek) en moet de toestemming hebben van de adviserend geneesheer om arbeid te mogen uitvoeren.
Nu kan ik dit wel met mijn behandelend arts bespreken, maar het is nogal delicaat om dit type werk aan een AG te melden.

Ik ga ervan uit dat de inkomsten beperkt blijven, al weet je maar nooit.

Als ik deze site raadpleeg: http://www.kunstenloket.be/nl/advies/ve ... suitkering" onclick="window.open(this.href);return false; lees ik dat je maar beperkt aantal tijd zelfstandige activiteit kan cumuleren met invaliditeit, maar wat als ik bv. na een jaar zie: dit begint goed te draaien, maar nog lang niet voldoende om er van te leven, ... het lijkt me dat je als zelfstandige dan een keuze moet maken.

Die sites zelf vragen je ID-kaart en inkomsten worden "officieel" gemaakt. Je kan dat ( en dat wil ik ook niet) dus niet in het zwart doen. Zijn er mogelijkheden om dit onder een ander type statuut te doen waardoor je het kan blijven doen?

Hoe zit het met kledij, attributen,...Mag je die inbrengen als beroepsinkomsten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#2 , 26 jul 2015 14:01

PS: ik lees hier iets van geen BTW nummer, dan moeten de zaken toch al wat anders liggen: http://www.webcam-sex-model.nl/webcammo ... belasting/" onclick="window.open(this.href);return false;

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2015 14:54

PS: ik lees hier iets van geen BTW nummer, dan moeten de zaken toch al wat anders liggen: http://www.webcam-sex-model.nl/webcammo ... belasting/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is Nederland dit is andere wetgeving .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#4 , 26 jul 2015 15:36

Toch niet, het is NL site, maar die info staat onder Belgische wetgeving.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 jul 2015 16:46

Het kunstenloket heeft een adres in Brussel.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 26 jul 2015 16:58

Gaat ons webcam meisje aria's zingen voor haar camera?
Sexhandelingen vallen alleszins niet onder de noemer "artistiek of kunst":

http://www.kunstenloket.be/nl/nieuws/mi ... unstenaars" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 26 jul 2015 18:32

"Nu kan ik dit wel met mijn behandelend arts bespreken, maar het is nogal delicaat om dit type werk aan een AG te melden"

Te melden ?
Je hebt daar verdorie een schriftelijke en voorafgaandelijkte toelating van de AG voor nodig.
Indien niet , kan je rustig later JE VOLLEDIGE ziektevergoeding terugbetalen.
Alle computers van rsz en co zijn met elkaar verbonden en binnen de 2 jaar komt dit uit, ook al verdien je er geen euro cent mee, dan nog wordt alles teruggevorderd
Dat is delicaat om aan de AG te vragen, doet niks terzake

eylis
Berichten: 8842

#8 , 26 jul 2015 18:50

en even de terminologie juist kaderen: camerajongens of camerameisjes zijn hulpjes die bij multicamera TV-opnames in de studio de camerman helpen bij het verder rijden van de camera en het leiden van de kabels. Ook wel kabelslepers genoemd.

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#9 , 26 jul 2015 18:55

"Nu kan ik dit wel met mijn behandelend arts bespreken, maar het is nogal delicaat om dit type werk aan een AG te melden"

Te melden ?
Je hebt daar verdorie een schriftelijke en voorafgaandelijkte toelating van de AG voor nodig.
Indien niet , kan je rustig later JE VOLLEDIGE ziektevergoeding terugbetalen.
Alle computers van rsz en co zijn met elkaar verbonden en binnen de 2 jaar komt dit uit, ook al verdien je er geen euro cent mee, dan nog wordt alles teruggevorderd
Dat is delicaat om aan de AG te vragen, doet niks terzake


Je begrijpt me verkeerd. Tuurlijk wil ik melden aan de AG dat ik aan de slag ga, de vraag is tot in welk detail je dat moet beschrijven.

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#10 , 26 jul 2015 18:57

Klopt. Hier gaat het over een virtuele hoer of prostitué voor een camera.
Ja, maar die discussie ga ik niet voeren. Mij gaat het enkel over: welk statuut, welke details je aan AG moet geven, dat je x aantal uren per week werkt en x aantal euro verdient, is toch wel het belangrijkste.

jefke007
Berichten: 1812

#11 , 26 jul 2015 20:24

De adviserend geneesheer moet kunnen oordelen of het vanuit medisch oogpunt verantwoord is dat hij/ zij die toelating geeft.
Er zal geen geheimdoenerij moeten zijn, en normaal vraagt hij documenten met exacte uren en exacte jobinhoud.
Het is ofwel geen toelating ofwel de volledige openheid over wat het gaat.
Het loon is vanuit medisch standpunt van geen belang
De administratie heeft wel nadien maandelijks een bewijs van het loon nodig, om te kunnen zien welke uitkeringen er nog kunnen betaald worden.
Laatst gewijzigd door jefke007 op 26 jul 2015 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariette
Berichten: 2507

#12 , 26 jul 2015 20:26

Ook opletten: je gaat van een werknemersstatuut waarschijnlijk over naar een zelfstandig statuut? Of word je werknemer bij zo'n online camera-firma?

katje2560
Berichten: 101

#13 , 26 jul 2015 20:48

Niet doen mijn ex heeft dat ook gedaan en we hebben alles mogen terug betalen na 2jaar

jefke007
Berichten: 1812

#14 , 26 jul 2015 21:11

Niet doen mijn ex heeft dat ook gedaan en we hebben alles mogen terug betalen na 2jaar

inderdaad, waarschijnlijk zijn dat zo een prutsfirmas die met hun paparassen enz niet in orde zijn, denk dat je met zoiets niets dan zever gaat hebben.

Mariette
Berichten: 2507

#15 , 26 jul 2015 21:44

Niet doen mijn ex heeft dat ook gedaan en we hebben alles mogen terug betalen na 2jaar
aan de ziekenkas? of aan de camera-firma?

Terug naar “Loon”