overstap van bediende naar arbeider

chinees
Topic Starter
Berichten: 5

overstap van bediende naar arbeider

#1 , 19 jul 2015 13:34

Hallo, mijn situatie is als volgt.

Mijn contract als bediende is in onderling overleg stopgezet omdat ik ander werk heb als arbeider. Ik had nog ongeveer 40u jaarlijks verlof staan. Hoe gaat dit in zijn werk bij verandering van statuut, kan ik die verlofdagen overzetten naar mijn nieuw werk als arbeider? Ik lees zaken over vertrekvakantiegeld maar ik vind niet wat ik nu best concreet doe?

mvg en bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 jul 2015 10:59

je moet 2 zaken splitsen: het geld dat je krijgt en het recht op vakantie. Het geld krijg je onmiddellijk, maar betekent niet dat je het recht op WETTELIJK verlof verliest. Dat blijf je houden en kan je inderdaad gewoon overzetten niet je nieuw werk. Je zal bij uitdiensttreding een vakantieattest moeten krijgen waarop het resterende van het WETTELIJK verlof staat.

Het andere verlof (mocht je dat hebben) ben je wel kwijt. Ook zo voor eventueel verplaatste feestdagen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 21 jul 2015 12:10

Ik ga ervan uit dat u bij dezelfde werkgever tewerk gesteld blijft.

“Art.64.Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :1° de vakantie moet worden toegekend binnen de twaalf maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen;...Art.70.Indien geen overeenkomst wordt bereikt omtrent de datum van de vakantie en de verdeling ervan, wordt het geschil beslecht door de arbeidsrechtbanken.”(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).
werknemers’ omvat zowel arbeiders als bedienden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Loon”