Recht of geen recht op a.r.a.b. vergoeding

Jimmy Senna
Topic Starter
Berichten: 8

Recht of geen recht op a.r.a.b. vergoeding

#1 , 05 jul 2015 22:46

Hallo,

Ik ben sinds 2007 werkzaam bij een transportbedrijf en ingeschreven als chauffeur/magazijnier, ik krijg bovenop mijn uurloon a.r.a.b. vergoeding. Deze voorwaarde heeft me overtuigd om mijn toenmalige vaste job op te geven en in dit bedrijf te beginnen. Ik rijdt enkel op het bedrijfsterrein met een terminaltrekker voor trailers te verplaatsen, en met een stacker om containers op en af chassis te plaatsen. Hoofdzakelijk rijdt ik met een vorklift in het magazijn.

Nu is een week geleden de arbeidsinspectie op het bedrijf binnengevallen en hebben mij en een collega ondervraagd over wat mijn exacte werkzaamheden binnen het bedrijf zijn. Ze vielen vooral over het feit dat ik volgens hen geen a.r.a.b. vergoeding verdien omdat ik niet buiten het bedrijf rijdt en enkel op privé terrein.

Nu heb ik en mijn collega die ook als chauffeur/magazijnier staat ingeschreven enkele vragen, want we zijn zeer ongerust over het verdere verloop.
Kan onze werkgever op eigen initiatief wettelijk a.r.a.b. vergoeding aan ons geven of is dit verboden?

Indien dit onrechtmatig was, kan de arbeidsinspectie ons dit laten terugbetalen, of eventuele belastingen op laten betalen?

Moet de werkgever eventuele boetes die hieruit voortvloeien betalen?


Mijn werkgever heeft mijn collega ook reeds verteld dat we vanaf volgende maand geen a.r.a.b. vergoeding meer zullen krijgen op ons loon. Aangezien dit tussen de 150€ en 200€ per maand bedraagt is dit een serieuze financiële domper voor ons beiden.
Kunnen wij een eventuele compensatie afdwingen van onze werkgever om dit verschil aan te passen, of maken we ons zorgen om niks en kan hij gewoon a.r.a.b. vergoeding blijven betalen ondanks wat de arbeidsinspectie heeft gezegd?

Ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet, alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 jul 2015 20:44

wat staat er in de arbeidsovereenkomst over de ARAB-vergoeding?

boetes zijn overigens voor werkgevers

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2015 06:12

Ik begrijp de sociale inspectie, op ARAB word er geen rsz betaald.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Loon”