Zelfde werk minder loon als 'consultant'

Gebruiker200
Topic Starter
Berichten: 2

Zelfde werk minder loon als 'consultant'

#1 , 25 jun 2015 14:35

Hi,

Ik vroeg me af of ik iets op volgende situatie zou kunnen zeggen, of ik hiervoor uiteindelijk zelf maar 'kies'.

Bedrijf X is een groot bedrijf dat werkt met consultancy bureau Y. Consultancy bureau Y levert allerhande profielen en biedt hun werknemers een contract van onbepaalde duur aan. Echter is dit altijd specifiek gericht op klanten en wanneer de klant in de meeste gevallen het project stopzet, krijgt de werknemer dan ook zijn C4.

Consultant is eigenlijk meer een interimkracht maar dan met een vast contract.
Probleem is dat de werknemers van bedrijf Y gedurende langere tijd (3-5 jaar), bij bedrijf X werken dat zienbaar zijn werknemers betere kansen geeft en behandeld qua loon en extralegale voordelen. Ook moet de 'consultant' zich flexibel opstellen naar beide bedrijven toe, zonder daar enig voordeel uit te halen.

Ik weet dat bij uitzendkrachten de verloning perfect hetzelfde moet zijn, maar ik denk dat in dit geval het slikken zal zijn of eventueel zelf iets anders zoeken zal zijn?

Bedankt
Groetjes,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jun 2015 14:39

Rechtstreeks solliciteren bij bedrijf X?

Gebruiker200
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 25 jun 2015 14:45

Rechtstreeks solliciteren bij bedrijf X?
Dag Lanox,

Goed idee maar bedrijf X is een groot bedrijf dat met een wervingsstop zit, vandaar dat ze werken met consultants die niet organisatorisch als koppen weergegeven worden.
Indien bedrijf X een werknemer van bedrijf Y zou willen inlijven hangt hier een som aan vast. Tevens is er een clausule in het contract dat de werknemer niet binnen X aantal maanden na ontslag voor bedrijf Y mag werken.

Indien je zelf ontslag neemt, moet je je opzeg nog uit presteren (2,5 maanden 2013 regeling +- 1-3 maanden 2014 regeling)

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 25 jun 2015 14:55

U moet 2 zaken in gedachten houden ...

1. U kan uiteraard enkel werken bij een werkgever die u wenst aan te werven ... indien X dit niet wenst ... niet dus ...
2. U laat uw loon afhangen van uw competenties en van de aard van de job ... dat er een "tussenpersoon" in het spel zit is niet uw keuze ... het is aan X om hier de "meerprijs" voor te betalen ... of aan Y om hier een meerwaarde te creëren door u bvb te begeleiden ... (of althans deze illusie aan X te verkopen)

U kan uiteraard ook zelf proberen te soliciteren bij "X" als freelance consultant ... maar dan zal je zelf moeten instaan voor mogelijke nadelen / kosten / administratie ...

k.b.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2015 14:58

Indien je zelf ontslag neemt, moet je je opzeg nog uit presteren (2,5 maanden 2013 regeling +- 1-3 maanden 2014 regeling)
Idem voor de werkgever, zou ik denken? Als iemand otnslagen wordt, moet de werkgever ook de wettelijke opzeperiode respecteren of uitbetalen.

Wat is eigenlijk de juridische vraag? Als bedrijf Y zich aan de wettelijke opzegtermijnen houdt als het één van zijn werknemers ontslaat, zie ik het probleem niet? Wat bedrijf X aanbiedt aan zijn werknemers speelt voor de werknemers van Y geen rol, aangezien zij voor Y werken, niet voor X.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”