vakantiedagen 2012 bij statutaire aanstelling

Natasja Goegebuur
Topic Starter
Berichten: 1

vakantiedagen 2012 bij statutaire aanstelling

#1 , 16 jun 2015 23:22

Beste

Kan iemand mij advies geven aub.

Ik ben sinds 2009 aangesteld als statutair ambtenaar. Mijn recht op vakantie werd toen opgebouwd in het vorig dienstjaar. In 2009 opgebouwd in 2010 op te nemen.
Sinds 2013 is dit veranderd en krijg je vakantiedagen voor het lopende jaar.
Dit wil zeggen dat ik in 2012 vakantiedagen heb opgebouwd voor 2013 maar deze niet heb mogen opnemen omdat ik in 2013 de vakantiedagen van 2013 heb opgenomen.
Er is een dienstnota verschenen met daarin het bericht dat deze spaarpot vakantiedagen van 2012 zal uit betaald worden bij het uit dienst gaan, en dat deze geïndexeerd zullen worden.
Nu heb ik voltijds verlof zonder wedde genomen om te starten in een nieuwe job als contractueel. Dit impliceert dat ik daar verlof krijg voor de dagen dat ik in 2014 heb gewerkt. Het probleem is dat ik als statutair ambtenaar deze dagen al in 2014 heb opgenomen. En dus na 20 jaar werken plots geen recht meer heb op vakantie.

Ik heb een aanvraag gedaan bij onze personeelsdienst om deze vakantiedagen uit te betalen en daarop een kort negatief antwoord gekregen. Omdat u verlof zonder wedde neemt gaat u niet uit dienst en kunnen wij u deze vakantiedagen niet uitbetalen.

Mijn vragen:
1) Heeft mijn "oude" werkgever het recht om deze vakantiedagen, die ik niet heb mogen opnemen, niet uit te betalen?
2) Waar en hoe kan ik hiervoor klacht indienen?
3) Hoe kan ik mijn recht op vakantie afdwingen bij mijn nieuwe werkgever?
4) Indien mijn "oude" werkgever deze dagen pas in bijv. 2020 uit betaald moeten zij dan buiten de indexering ook geen rente betalen?

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jun 2015 08:16

U hebt geen oude werkgever. Indien de dienstnota correct opgesteld is, hebben ze gelijk.


(ik kan niet oordelen, noch iemand anders, gezien de regelgeving sterk afhangt van bij welke dienst je statutair ambtenaar bent. (zelfs indien u de dienst aangeeft, zal ik persoonlijk waarschijnlijk niet kunnen helpen, gezien die regelgeving volledig anders is dan de privé)

Reclame

Terug naar “Loon”