Persoon ten laste nemen.

Mbe
Topic Starter
Berichten: 2

Persoon ten laste nemen.

#1 , 11 jun 2015 21:57

Hallo,

Volgende situatie: ik woon samen met mijn gepensioneerde vrouw (63) en gepensioneerde schoonzus (65) op hetzelfde adres.
Bij de belastingen zeiden ze mij dat ik mijn schoonzus op onze belastingaangifte ten laste kon nemen wegens niet genoeg pensioen. Code 1043. Dit hebben we dus al gedaan.

Met bovenstaande regeling bij de belastingaangifte vroeg ik mij volgende af.
Kan ik mijn schoonzus dan ook op mijn werk als ten laste opgeven? Op mijn loonbrief staat nu niemand ten laste.
Kan ik mijn vrouw ook ten laste nemen wegens niet voldoende pensioen?

Graag zou ik willen weten wat hiervan kan voor ik mijn werkgever daarvan op de hoogte breng.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jun 2015 15:31

U maakt hier de denkfout dat jijzelf uw schoonzus ten laste neemt op jullie belastingsaangifte. Dit is niet het geval. U kan uw schoonzus helemaal niet ten laste nemen. Uw vrouw kan haar zus echter wel ten laste nemen. En aangezien jullie een gemeenschappelijke belastingsaangifte hebben, komt uw schoonzus dus ten laste op jullie gemeenschappelijke aangifte.

Hier staat wie u ten laste zou kunnen nemen: http://financien.belgium.be/nl/particul ... te/andere/" onclick="window.open(this.href);return false;

Uw schoonzus hoort daar dus niet bij. Uw vrouw evenmin. Had het nu om uw zus gegaan, was het een ander verhaal geweest.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mbe
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 16 jun 2015 17:59

Inderdaad, ik heb een denkfout gemaakt. Het staat klaar en duidelijk in de info bij financiën.
Bedankt om dit op te zoeken.

Reclame

Terug naar “Loon”