onwetend zwartwerk en te weinig loon (seizoensarbeid)

Snowflake93
Topic Starter
Berichten: 4

onwetend zwartwerk en te weinig loon (seizoensarbeid)

#1 , 09 jun 2015 00:10

Hallo!

Ik had enkele vragen over mijn situatie, Ik ben namelijk een aantal maanden geleden begonnen werken in de tuinsector. na telefonisch gesprek mocht ik langskomen en die ochtend dat ik langsging werd mij verteld dat ik de volgende maandag mocht beginnen. Hij vertelde mij dat men werkt met een medona(?) aangifte en dat ik mij nergens zorgen over moest maken.
Die maandag heb ik mijn identiteitskaart gegeven en alle info werd ingegeven en ik begon te werken.
Het loon werd wekelijks uitbetaald (cash), en dit was 8.25euro/uur netto. Elke vrijdag kreeg ik netjes betaald en ik had niks te klagen, maar na 2.5 maanden (39 werkdagen) Ben ik gestopt met werken en een week later kreeg ik mijn loonfiche.

- Hierop stond dat ik 9.31 bruto (9.01 netto) verdien terwijl ik dus altijd 8.25 uitbetaald kreeg

- Hierop stond dat ik maar 8u/dag gewerkt hebt terwijl ik gemiddeld 10-11u/dag werkte (ik heb niet de intentie om zwart te werken en heb geen probleem met mijn belastingen correct te betalen en was ook niet op de hoogte dat deze overuren in het zwart waren)

- Volgens de website boerenbond.be moet ik geen RSZ betalen als seizoensarbeider maar dit staat wel aangegeven op mijn loonfiche (bron:https://www.boerenbond.be/kenniscentrum ... e-daglonen)

-Volgens diezelfde website heb ik recht op 0.5eur per werkdag als ik meer als 30 dagen gewerkt heb (39 dagen gewerkt) Dit heb ik nooit ontvangen en staat ook niet op mijn loonfiche.


Wat kan ik het beste doen in mijn situatie? kloppen deze zaken wel?
Het liefst zou ik geen fysiek contact opnemen met mijn ex-werkgever omdat ik schrik heb voor verbaal/fysiek geweld.

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 jun 2015 07:16

heb je een arbeidsovereenkomst?

Snowflake93
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 09 jun 2015 10:40

heb je een arbeidsovereenkomst?
Ik heb nooit een contract ondertekend dus waarschijnlijk niet

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 09 jun 2015 10:49

u bedoelt waarschijnlijk Dimona aangifte.
Deze is verplicht bij het indienststellen van nieuw personeel en brengt de RSZ op de hoogte van uw tewerkstelling.

Snowflake93
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 09 jun 2015 17:05

u bedoelt waarschijnlijk Dimona aangifte.
Deze is verplicht bij het indienststellen van nieuw personeel en brengt de RSZ op de hoogte van uw tewerkstelling.
Ja Dimona bedoel ik, was niet zeker hoe het uitgesproken of geschreven werd. RSZ was inderdaad op de hoogte van mijn tewerkstelling.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 jun 2015 19:32

ben je aangegeven als seizoensarbeider?

Snowflake93
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 09 jun 2015 20:26

ben je aangegeven als seizoensarbeider?
Ik vermoed van wel, zodra ik begon te werken kregen mijn ouders geen kinderbijslag meer en een bijhorende brief dat ik ben begonnen met werken.
Zelf heb ik nergens aangegeven dat ik seizoensarbeider ben, dat heeft mijn ex-werkgever dus gedaan vermoed ik.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 11 jun 2015 11:34

‘Hierop stond dat ik 9.31 bruto (9.01 netto) verdien terwijl ik dus altijd 8.25 uitbetaald kreeg - Hierop stond dat ik maar 8u/dag gewerkt hebt terwijl ik gemiddeld 10-11u/dag werkte’

Indien een rechtzetting niet minnelijk kan gebeuren, doe dan onverwijld aangifte aan : Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Loon”