Loonfiche

Andreasole
Topic Starter
Berichten: 3

Loonfiche

#1 , 20 mei 2015 14:44

Vandaag heb ik van mijn werkgever een loonfiche ontvangen, op dit loonfiche staan echter enkele fiscale 'fouten'. In het begin werd mij verteld dat ik 8/uur werd betaald, ook op feestdagen,.. Hier ging ik (niet op papier weliswaar) akkoord mee. Op mijn loonfiche staat echter dat ik 8,99 euro betaald werd, 2 euro/uur extra op zon-en feestdagen en ook een een extra som voor het gebruik van de fiets. Uiteindelijk komt dit neer op een 100 euro dat mij niet betaald is geworden maar wel op het loonfiche als loon werd berekend. Als ik nu in de toekomst hier meer zou werken kunnen dit toch enkele honderden euro's verschil maken, heb ik recht op dit 'extra' geld en moet mijn werkgever mij deze honderd euro geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 mei 2015 15:01

welke sector, wat staat er op je arbeidsovereenkomst over het loon, wat is je leeftijd, ...?

Andreasole
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 20 mei 2015 15:15

Horeca, als jobstudent, een AO heb ik niet ontvangen (is 'mondeling' afgesproken) en mijn leeftijd is 16.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 20 mei 2015 15:21

Dus eigenlijk werk je in het zwart als er geen arbeidsovereenkomst is?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 20 mei 2015 15:24

dat is het minimumbarema in de horeca, minder mogen ze je niet geven. Maar gezien geen schriftelijke arbeidsovereenkomst, heb je zelfs nog recht op meer (imho).

Je kand us zeker eisen wat je op je loonfiche moet krijgen, werkgever zal het verschil tussen datbedrag en wat hij kan bewijzen dat je kreeg, ook effectief moeten betalen. Daarboven kan je nog voor meer gaan

@meeboo: nee, hij heeft strikt genomen een voltijdse arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur als hij dat wil... Gezien een loonfiche is er geen sprake van zwartwerk voor de uren die de werkgever correct aangegeven heeft.

Andreasole
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 20 mei 2015 15:33

Oke, hiermee kan ik momenteel wel mee verder, bedankt voor de informatie!

P_Master
Berichten: 17

#7 , 01 jun 2015 19:04

dat is het minimumbarema in de horeca, minder mogen ze je niet geven. Maar gezien geen schriftelijke arbeidsovereenkomst, heb je zelfs nog recht op meer (imho).

Je kand us zeker eisen wat je op je loonfiche moet krijgen, werkgever zal het verschil tussen datbedrag en wat hij kan bewijzen dat je kreeg, ook effectief moeten betalen. Daarboven kan je nog voor meer gaan

@meeboo: nee, hij heeft strikt genomen een voltijdse arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur als hij dat wil... Gezien een loonfiche is er geen sprake van zwartwerk voor de uren die de werkgever correct aangegeven heeft.
JPV, kan je jezelf nader verklaren met 'daarboven kan je nog voor meer gaan'? Wat kan de student nog aanhalen?

Bedankt!
"I am the empty crib of Peter Pan

A silent kite against the blue, blue sky"

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 01 jun 2015 19:45

hij kan nog een voltijds contract van onbepaalde duur eisen, waardoor hij meer dan waarschijnlijk nog een verbrekingsvergoeding kan krijgen. Of hij kan een regularisatie naar een gewone arbeidsovereenkomst krijgen (niet voor studenten), waardoor hij recht heeft op vakantiegeld, ...

P_Master
Berichten: 17

#9 , 01 jun 2015 20:22

hij kan nog een voltijds contract van onbepaalde duur eisen, waardoor hij meer dan waarschijnlijk nog een verbrekingsvergoeding kan krijgen. Of hij kan een regularisatie naar een gewone arbeidsovereenkomst krijgen (niet voor studenten), waardoor hij recht heeft op vakantiegeld, ...
Bedankt voor de snelle respons.

Is een combinatie mogelijk m.a.w. Een gewone arbeidsovereenkomst (niet voor studenten) van onbepaalde duur eisen?

Voor een specifiek geval:

Wat indien de student slechts 8 dagen heeft gewerkt (met loonbrief) gespreid over 1 maand zonder arbeidsovereenkomst? Is het bovenstaande dan nog mogelijk (voltijds contract, onbepaalde duur, verschil eisen,...?)


Thx !!
"I am the empty crib of Peter Pan

A silent kite against the blue, blue sky"

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 01 jun 2015 21:15

Ja en ja

Terug naar “Loon”