Terug vragen commissie

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

Terug vragen commissie

#1 , 13 mei 2015 17:12

Beste,

Ik heb een vraagje over teveel betaald commissie loon.
Wij hadden op ons werk een incentive dat wanneer we deze behaalden een bonus kregen van €200. Dit was een bonus die iedere maand behaald kon worden tot december 2014. De bonus werd echter doorbetaald tot maart 2015.
Nu wenst de werkgever dit teveel betaald bonus geld terug te vorderen (3 x 200EU) via ons dubbel vakantiegeld. (dubbel aangezien wij vakantiegeld krijgen van onze commissie).

Is dit wettelijk dat de werkgever dit zomaar kan terug vorderen? Deze claimt dat dit zomaar kan aangezien het om een uitbetaald incentive gaat, en niet om het vaste loon.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 mei 2015 14:40

werkgever kan geen inhouding doen op het loon voor zoiets, maar kan wel het bedrag terugvorderen op elk andere wettelijke manier (rechtbank, deurwaarder, ...)

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 14 mei 2015 23:12

Beste JPV,

Bedankt voor je antwoord. Ben je er zeker van dat dit niet mag? Mijn werkgever is een bedrijf met +/- 850 werknemers en een eigen hr dienst. De verantwoordelijke van hr had dan ook een mail gestuurd naar alle werknemers die teveel betaald zijn dat hetgeen zij doen 100% juist is met de Belgische arbeidswet.

Volgens mij baseren ze zich hierop :
http://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwFich ... VUQY4F1HqA" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit gaat niet over teveel betaald loon, dit gaat over een incentive die teveel betaald is, die men wil terugvorderen via ons loon.

Mvg.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 mei 2015 08:07

Ik moet me idd corrigeren. Je post Iets te vlug gelezen. Op het loon kan niet maar dubbel vakantiegeld is idd geen loon

Terug naar “Loon”