ziekte

Leeka
Topic Starter
Berichten: 33

ziekte

#1 , 04 okt 2007 10:11

Ik werk twee part time jobs. Bij de ene werk ik op woensdag en zaterdag. Vorige week was ik van maandagmiddag tot en met zaterdag ziek (zwangerschapsrust op bevel van dokter). Mijn werkgeefster van die woensdag en zaterdag geeft nu aan dat ik niet betaald ga worden voor die twee dagen. Maar ik heb een ziektebriefje, werk daar al 4 jaar en ben nog nooit ziek geweest... Ze kan dit toch niet maken? Op mijn andere job heb ik mijn loon al gekregen, en de ziektedagen (4 halve dagen) werden gewoon apart genoteerd en betaald).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 05 okt 2007 15:05

“Art.52.§ 1. In geval van arbeidsongeschiktheid wegens ziekte...heeft de werkman ten laste van zijn werkgever recht op zijn normaal loon gedurende een periode van zeven dagen...Wanneer de arbeidsongeschiktheid geen veertien dagen duurt, is de eerste werkdag van de periode van arbeidsongeschiktheid een carensdag; de periode van gewaarborgd loon begint de volgende dag...Bij deeltijdse arbeid is de carensdag de eerste dag van arbeidsongeschiktheid waarop de werknemer normaal zou hebben gewerkt.Voor de vaststelling van de carensdag wordt de gewone rustdag, die het gevolg is van de verdeling van de wekelijkse arbeid over vijf dagen, niet als een werkdag beschouwd...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

ENKEL de eerste dag van arbeidsongeschiktheid waarop u normaal zou hebben gewerkt is een carensdag.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Loon”