Zelfde functie maar ander loon

Tompie1987
Topic Starter
Berichten: 1

Zelfde functie maar ander loon

#1 , 10 apr 2015 09:37

Hallo,

Mijn vriendin werkt bij een keten zoals Bodystyling, Infraligne, enz.

Zij is diëtiste van opleiding en werkt er samen met haar bazin en nog een andere collega.
Die andere collega doet net hetzelfde werk als haar, maar verdient toch aanzienlijk meer.

Op de loonbrief van haar collega staat bij beroepscategorie: diëtiste, terwijl bij mijn vriend daar gewoon "bediende-begeleiding" of iets in die aard staat.
Nochtans heeft mijn vriendin haar diploma als diëtiste wel moeten doorsturen en doet ze ook de taken die verwacht worden van een diëtiste.

Kan zij ergens met haar loonbrief terecht om laten na te kijken wat de mogelijke stappen zijn? De kans is wellicht klein dat haar bazin niet op de hoogte is van dit verschil, vermoed ik. Ze heeft het al proberen aan te kaarten met haar bazin, maar die zou er een e-mail voor sturen naar de instantie die voor haar de lonen uitbetaalt.

Mijn vriendin vraagt zich nu vooral af of er organisaties/personen zijn die met haar kunnen bekijken of er fouten werden gemaakt en of dat nog rechtgezet kan worden. Ze is niet aangesloten bij een vakbond. Ondertussen werkt ze dus al enkele jaren in een (wellicht) te lage loonklasse.

Bedankt alvast voor jullie expertenadvies!

mvg,

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 15 apr 2015 16:30

U dient te kijken naar de functieclassificatie en de taken die daarin vermeld staan.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2015 10:05

Zelfs indien de functies dezelfde zijn, kunnen mensen binnen een bedrijf nog altijd een verschillend loon hebben. Bij ons lopen er tientallen mensen rond met de functie "informaticus", velen met een gelijkaardige ancienniteit, maar wees maar zeker dat er (vrij grote) loonsverschillen zijn. Ikzelf heb over mijn loon onderhandeld, waardoor ik nu aanzienlijk meer verdien dan wat me intieel geboden werd. Er zijn hier mensen die gewoon begonnen zijn zonder te onderhandelen over hun loon. Die gaan dus minder verdienen.

Dus of de vriendin in kwestie sowieso meer gaat verdienen als de functie op haar loonbrief wijzigt, valt nog af te wachten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Loon”