Wettelijke samenwoning directe invloed op nettoloon?

Veerlevs
Topic Starter
Berichten: 12

Wettelijke samenwoning directe invloed op nettoloon?

#1 , 08 apr 2015 11:27

Hallo allemaal,

Sinds 11 maart woon ik wettelijk samen met mijn partner, die geen inkomen heeft.
Ik heb dit doorgegeven aan mijn werkgever, die op zijn beurt aan Acerta alle gegevens heeft medegedeeld.

Pas vanaf volgend jaar zullen we een gezamenlijke belastingbrief toekrijgen, lijkt me logisch.
Nu beweert Acerta ook dat ik voor de rest van het jaar nog als alleenstaande op mijn loonbrief zal staan en dit pas in 2016 verandert.
Klopt dit wel? Ik verwachtte dat mijn burgerlijke staat direct zou worden aangepast en zo doende ook de bedrijfsvoorheffing naar beneden zou gaan en mijn nettoloon stijgt?

Alvast bedannkt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 apr 2015 11:35

U zal pas een eerste gezamelijke belastingsbrief krijgen in april-juni 2017. Voor aanslagjaar 2016-inkomsten 2015 zal u nog als "eerste jaar wettelijk samenwonender", dus alleen een aangifte krijgen (waarbij u wel kan aangeven dat uw partner een laag inkomen heeft), wat niet verhindert dat men de kortingen op de bedrijfsvoorheffing in theorie al kan toepassen.

http://financien.belgium.be/nl/binaries ... 260686.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Veerlevs
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 08 apr 2015 12:01

Bedankt.
Ik zou toch graag hebben dat ze de korting op bedrijfsvoorheffing al toepassen... Zijn ze verplicht om dit te doen of mogen ze dit kiezen?
Kan ik hierop aandringen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 apr 2015 20:24

Ze moeten dit doen

Veerlevs
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 09 apr 2015 08:20

Bedankt!!

Veerlevs
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 09 apr 2015 10:57

Beste,

Ik heb dit aangekaart en kreeg dit antwoord terug:
Als je juist gehuwd of wettelijk samenwonend bent, geldt dit voor de fiscus het jaar volgend. ( Bij geboorte kinderen geldt dit wel meteen )
Dus in jullie geval, staat jij nog dit jaar als alleenstaande. Vanaf januari 2016 wordt er vermindering berekend. Jammer idd.

Klopt dit?
Alvast bedankt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 09 apr 2015 12:02

Zie bovenstaande link.

Hoofdstuk 2.2, deel B punt 6. mag toegepast worden, maar NIET Hoofdstuk 2.3.

Basis:
Afdeling 2. - Verminderingen wegens gezinslasten
1.7 Gezinstoestand
Voor de toepassing van de bedrijfsvoorheffing wordt verstaan :
1° onder echtgenoten : de gehuwden die zich niet in een van de in sub 2°, b vermelde gevallen bevinden ;
2° onder alleenstaanden :
a) de ongehuwde personen ;
b) de gehuwde personen :
- voor het jaar van het huwelijk of van de verklaring van wettelijke samenwoning ;

- voor het jaar waarin de wettelijk samenwonenden met elkaar in het huwelijk treden, worden zij als
gehuwden aangemerkt, tenzij de verklaring van wettelijke samenwoning tijdens hetzelfde jaar is
afgelegd ;
- vanaf het jaar na dat waarin de feitelijke scheiding heeft plaatsgevonden, voor zover die scheiding
4 -
in het belastbare tijdperk niet ongedaan is gemaakt ;
- voor het jaar van de ontbinding van het huwelijk of van de scheiding van tafel en bed of van de
beëindiging van de wettelijke samenwoning ;
- die rijksinwoners zijn, indien de echtgenoot beroepsinkomsten heeft van meer dan 10.240 EUR
per jaar die bij overeenkomst zijn vrijgesteld en die niet in aanmerking komen voor de berekening
van de belasting op de andere inkomsten van het gezin ;
- die niet-inwoners zijn, indien slechts één van de echtgenoten in België aan de belasting
onderworpen inkomsten verkrijgt en de andere echtgenoot binnenlandse beroepsinkomsten die
bij overeenkomst zijn vrijgesteld of buitenlandse beroepsinkomsten heeft van meer dan 10.240
EUR per jaar.

Om de vermindering van de bedrijfsvoorheffing wegens gezinslasten vast te stellen, moet de
gezinstoestand van de verkrijger van de inkomsten in aanmerking worden genomen zoals die zich
voordoet op 1 januari van het jaar waarin de inkomsten worden betaald of toegekend.

De schuldenaar van de bedrijfsvoorheffing :
- mag echter, bij wijziging van de gezinstoestand in de loop van het jaar, de nieuwe toestand in
aanmerking nemen zodra hij daarover is ingelicht ;

- moet evenwel rekening houden met de gezinstoestand die hem door de Algemene Administratie van de
Fiscaliteit zou zijn medegedeeld en zulks vanaf de eerste betaling of toekenning van inkomsten tijdens
de tweede maand die op de mededeling volgt.

Veerlevs
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 09 apr 2015 14:56

Dag JVP,

Ik heb je link wel degelijk doorgenomen en zag het staan, maar omdat er staat "mag" de nieuwe toestand in rekening nemen.
Is het dan vrijblijvend? Hangt het af van de goodwill van Acerta?

Groetjes

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 09 apr 2015 15:35

geef het door aan de algemene administratie van de fiscaliteit en laat het hen meedelen ;)

Terug naar “Loon”