negatieve loonfiche ontvangen 3 jaar na ontslag !

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

negatieve loonfiche ontvangen 3 jaar na ontslag !

#1 , 27 mar 2015 21:06

Geachte,

Drie jaar geleden ben ik wegens een spijtig ongeval invalide geworden.

Tijdens mijn periode van arbeidsongeschiktheid ben ik door mijn werkgever ontslagen.

De werkgever weigerde mij mijn ontslagvergoeding, vakantiegeld en andere nog verschuldigde looncomponenten uit te betalen.

Hierop heb ik mijn vakbond ingeschakeld, die de zaak voor de arbeidsrechtbank heeft gebracht.

Recent is het vonnis uitgesproken geweest en moet mijn ex-werkgever mij nog een zeer aanzienlijke som geld betalen. Echter heeft mijn ex-werkgever voor de rechter verklaard dat het bedrijf in staking van betaling is en niet kan betalen. Tot op dag van vandaag heb ik nog altijd geen eurocent ontvangen van waar ik volgens de arbeidsrechtbank recht op heb.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik vandaag een "attest 281.25" in de bus, een soort van negatieve loonfiche.

Wat betekent dit precies?

Betekent dit dat ik verplicht ben aan mijn ex-werkgever geld terug te betalen?
Dit zou echt helemaal te gek zijn.

Bovendien had mijn ex-werkgever zelfs via het sociaal secretariaat een eindafrekening laten opmaken, maar van de nog verschuldigde bedragen heb ik nog altijd geen cent ontvangen.

Wat zijn hiervan de implicaties naar de fiscale administratie en/of mijn invaliditeitsuitkering toe?

Kan het zijn dat de FOD Financien mij dit document heeft gestuurd?

Welke acties moet ik ondernemen?

Op het document staan fichenummers, letters, codes en bedragen. Dit lijkt Chinees voor mij.

Kan iemand mij hierbij helpen aub? Ik kan desnoods een scan van het document doormailen in een PB.

Alvast zeer vriendelijk dank bij voorbaat.


mvg,

M.A.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rosen
Topic Starter
Berichten: 51

#2 , 27 mar 2015 22:34

Ik heb het vermoeden dat mijn ex-werkgever, die op de rand van het faillissement staat, op onrechtmatige wijze bedragen probeert te recupereren.

http://financien.belgium.be/nl/E-servic ... /algemeen/" onclick="window.open(this.href);return false;

zie punt 3 en 7

Wat kan ik hiertegen inbrengen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2015 07:43


Ik heb het vermoeden dat mijn ex-werkgever, die op de rand van het faillissement staat, op onrechtmatige wijze bedragen probeert te recupereren.


Wat voor zin zou dit hebben als je failliet verklaart word met 100€ schulden of met 100.000.000€ schulden dit maakt weinig uit hoor , failliet is failliet.

De procedure blijft het zelfde .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

#4 , 28 mar 2015 12:11


Ik heb het vermoeden dat mijn ex-werkgever, die op de rand van het faillissement staat, op onrechtmatige wijze bedragen probeert te recupereren.


Wat voor zin zou dit hebben als je failliet verklaart word met 100€ schulden of met 100.000.000€ schulden dit maakt weinig uit hoor , failliet is failliet.

De procedure blijft het zelfde .
ok maar de exacte reden ken ik niet. Er is eveneens niet te veel loon betaald. Integendeel, de ex-werkgever moet aan mij nog meer dan 30 000 euro betalen en ik wacht al meer dan 3 jaar op mijn geld.

Als ik het zo bekijk kan de ex-werkgever via

http://financien.belgium.be/nl/E-servic ... /algemeen/" onclick="window.open(this.href);return false;

gewoonweg bedragen geld beginnen terugvorderen...

Hij heeft nu geld teruggevorderd via
- code 250: wedden, lonen,...
- code 251: vervroegd vakantiegeld

Ik heb zelfs nog geen cent vervroegd vakantiegeld ontvangen!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 mar 2015 20:04

werkgever kan geen fiscale fiches opmaken om op die manier loon terug te vorderen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 28 mar 2015 20:09

lijkt me eerder een correctie voor iets dat je drie jaar geleden niet ontvangen hebt maar ten onrechte op de fiscale fiche stond....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

#7 , 29 mar 2015 07:37

hoe gaat dit dan praktisch in zijn werk?

Moet ik de bedragen die op de fiche 281.25 vermeld staan bruto terugbetalen aan de fiscus of aan de werkgever?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 29 mar 2015 08:13

Je moet niks terugbetalen. Geef eens alle bedragen die daarop staan?

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 29 mar 2015 09:11

Zie : http://www.supertax.be/Belcotax_on_Web/ ... 81.21.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

giserke
Berichten: 2434

#10 , 29 mar 2015 09:34

Is uw ex werkgever effectief veroordeeld tot het betalen van achterstallig loon?
In dat geval deurwaarder inschakelen voor beslaglegging.

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

#11 , 29 mar 2015 11:56

wat er op deze fiche staat is het volgende:

schuldenaar van de inkomsten: naam en adres van mijn ex-werkgever

Inlichtingen betreffende de teveel betaalde sommen:
Fiche 281.10, letter T, code 250, bedrag 676,79 en
Fiche 281.10, letter B, code 251, bedrag 177,26

wat dit betekent en de implicaties ervan is chinees voor mij.

Ik heb een vonnis ontvangen van de rechtbank waarin de ex-werkgever wordt veroordeeld tot het betalen van iets meer dan 30 000 euro aan ontslagvergoeding, vervroegd vakantiegeld etc.

Hij betaalt echter niet en heeft aan de rechter verklaard dat het bedrijf in slechte papieren zit en in staking van betaling is. Dit laatste is echter nur Quatch. Ik heb het vermoeden dat ze de vennootschap echter latent hebben gemaakt.

Het betreft een vennootschap in Zwitserland. Ik heb een vonnis van een belgische rechtbank daar de AO naar belgisch recht was.

Wat moet ik hiermee doen?
Laatst gewijzigd door rosen op 29 mar 2015 12:15, 2 keer totaal gewijzigd.

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

#12 , 29 mar 2015 12:05

Zie : http://www.supertax.be/Belcotax_on_Web/ ... 81.21.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb ik ook gelezen maar WIE vordert er dan iets terug en om WELKE REDEN?
de fiscus of de ex-werkgever?
of de ex-werkgever via de fiscus?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 29 mar 2015 12:33

Heb je dat vonnis al laten betekenen?

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

#14 , 29 mar 2015 12:52

Heb je dat vonnis al laten betekenen?
Sorry, maar dat is echter chinees voor mij. De advocaat van mijn vakbond wikkelt deze zaak verder af. Wat betekent "laten betekenen"?

Helaas weet hij ook niet steeds wat te doen. het vonnis is NIET uitvoerbaar bij voorraad.

Naar ik heb vernomen moet men dan de zaak overhandigen aan een Belgisch deurwaarder en deze schakelt dan vervolgens een Zwitsers collega deurwaarder in.

De advocaat van mijn vakbond heeft mij laten weten dat daar eerst ook nog een Zwitserse advocaat moet tussenkomen????

In ieder geval heb ik het gevoel dat ik nog heel lang zal kunnen wachten op mijn geld.

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

#15 , 29 mar 2015 13:23

werkgever kan geen fiscale fiches opmaken om op die manier loon terug te vorderen.

wat is dan de exacte bedoeling van deze fiche 281.25?

Dus moet ik ervan uitgaan dat de FOD Financien deze fiche heeft laten opmaken?

Terug naar “Loon”