Fietsvergoeding / trein abo / gesjoemel?

Sorcerer
Topic Starter
Berichten: 1

Fietsvergoeding / trein abo / gesjoemel?

#1 , 27 mar 2015 09:59

Beste forumleden,

Ik heb een lastige vraag ... ik schets de situatie even.

In het bedrijf waar ik nu zo'n 10-tal jaren werk krijg ik een fietsvergoeding voor 70km woon/werk verkeer.
Daar ik deze afstand overbrug met de trein is dit dus niet echt correct.
Dit is tot stand gekomen door een verkregen opslag in dit voor de werkgever "fiscaal interessant" vakje te plaatsen.

Op welke manier pak ik dit aan om deze onjuiste fietsvergoeding om te buigen in loon en de correcte vergoeding (trein) te bekomen?
De fietsvergoeding is dus eigenlijk verkregen opslag van de laatste 4 jaar.

Na een kleine berekening loop ik tot op heden zo'n 1900€ mis (terugbetaling trein abonnement welke ik nu zelf volledig betaal)

Thanks!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 mar 2015 11:07

heb je een bewijs van de verkregen opslag? (dus niet van de fietsvergoeding)?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 27 mar 2015 23:35

U wil fiscale en sociale fraude omzetten in loon ?

Succes ermee ...
U kan eigenlijk nergens aankloppen, aangezien u mee draaide in deze fraude-carroussel

De enige die het kan veranderen, is uw werkgever.
En iets zegt me dat die daar niet gaat om staan springen.
Maar al wie onterecht die vergoeding opstreek, kan er geen punt van maken, want profiteerde er mee van ...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2015 07:50

Als je een fietsvergoeding voor 70km woon/werk verkeer krijgt die 100% belastingvrij is, en je bent jaren met dit gesjoemel akkoord geweest dan ben je een even grote sjoemelaar als je werkgever, want je was er op dit ogenblik wel degelijk mee akkoord.
Ik denk dat je veel onvrede met je werkgever zal krijgen, en wat als hij deze sommen terug eist, zogezegd dat hij niet wist dat je met niet met de fiets kwam, dan kan je alles terug storten en aangeklaagd worden voor valsheid in geschrifte.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 apr 2015 15:02

Op welke manier pak ik dit aan om deze onjuiste fietsvergoeding om te buigen in loon en de correcte vergoeding (trein) te bekomen?
De fietsvergoeding is dus eigenlijk verkregen opslag van de laatste 4 jaar.
U kan uw fietsvergoeding niet "ombuigen" in loon, want het is geen loon. Tenzij uw werkgever ermee akkoord gaat uw fietsvergoeding af te schaffen en een bruto opslag te geven die netto overeenkomt met uw maandelijkse fietsvergoeding. Je kan het altijd vragen, maar ik vrees dat je gaat bot vangen.
Na een kleine berekening loop ik tot op heden zo'n 1900€ mis (terugbetaling trein abonnement welke ik nu zelf volledig betaal)
Dat je geen terugbetaling van je treinabonnement kan krijgen in combinatie met een fietsvergoeding, is nogal evident. Je krijgt nu waarschijnlijk €0,22 / km x 70 km x 21 werkgdagen = ongeveer €325. Volgens mij kan je met dat bedrag makkelijk een trein abonnement in 1e klas betalen...

Als je héél eerlijk bent, meld je aan je werkgever dat je niet met de fiets komt en dus geen fietsvergoeding meer wenst, en vraag je de wettelijke terugbetaling van je treinabonnement. Jij gaat wel minder overhouden en je wergever gaat content zijn, maar het is wel het enige correcte om te doen. Daarna kan je dan met je werkgever praten over een ECHTE opslag. Dit is een opslag die ook meetelt bij indexeringen, uw pensioen, berekening van vakantiegeld en eindejaarspremie, etc... Uw fietsvergoeding telt daar allemaal niet in mee...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”