Onbetaalde overuren en telefoonkosten

Femangel
Topic Starter
Berichten: 19

Onbetaalde overuren en telefoonkosten

#1 , 25 mar 2015 12:22

Hoi!

Graag wat raad betreffede de omstandigheden bij mijn nieuwe werkgever.

Sinds November 2014 ben ik aan de slag bij een diamantair in het Antwerpse en dit met een deeltijds contract van 28 uur.
De uren op mijn contract zijn als volgt: Maa-Don: 10.00u tot 16.00u met telkens een uur lunchpauze. Vrij: 10.00u tot 14.00u zonder lunchpauze.

Ik ben eigenlijk een beetje beetgenomen van in het begin met dit contract. Op de vacature en tijdens de gesprekken ging het steeds om een voltijds contract (ik wilde ook enkel voltijds werken) tot ik een monderlinge overeenkomst bekwam en mijn vorige job opzegde. toen ik mijn nieuw contract ging tekenen bleek het plots slechts om een 28 uur contract te gaan ipv de beloofde 38 uur. Op dit punt kon ik eigenlijk niet meer weigeren omdat ik de vorige job al ontslag had ingediend en dus bij weigering het risico liep van helemaal niets te hebben (schorsing dop etc..) met als resultaat dat ik qua loon gezakt ben van een goede 1400 per maand naar 1150 per maand, een zware dobber. Er werd mij wel beloofd dat de uren tijdens het eerste jaar geleidelijk aan verhoogd zouden worden naargelang de drukte toenam.
Wat eveneens belangrijk is te weten om de situatie in de juiste context te kunnen plaatsen is het feit dat ik dit kantoor(tje) moederziel alleen run, ik heb geen collega's, mijn baas is op enkele weken per jaar na niet op kantoor maar werkt vanuit zijn tweede kantoor in Italië. Als ik eens een dagje ziek val is er geen vervanging en als het extreem druk is heb ik eigenlijk bijna geen keuze dan voort te werken na mijn uren want ik heb geen collega standby die me helpt, ik sta er echt volledig alleen voor.

Inmiddels zijn we Maart en is de situatie hetzelfde met als grote verschil dat ik in realiteit een pak meer uren presteren dan contractueel vastgeseteld.
Meestal kan ik pas stoppen om 17.00u, en die halve dag tot 14.00u, dat lukt amper. waardoor ik momenteel gemiddeld een 35-36 uur presteer.
Dit word op geen enkele manier vergoed, niet met geld en niet met recupdagen (wat op zich al onmogelijk is want dan is er niemand aanwezig op kantoor die dag).
Ik heb mijn baas hier al enkele malen over aangesproken en gevraagd het contract te verhogen, want ik zit er absoluut niet mee in om tot 17.00u te blijven, maaaar dan wil ik er natuurlijk wél voor vergoed worden!

Het tweede probleem is dat gezien de aard van de job ik vaak in contact moet staan met mensen uit India, New york, enzovoort. hierin schuilt het probleem dat ik geen gsm of belwaarde beschikbaar heb van het werk, wel vaste telefoon, en telkens ik tijdens de lunchpauze, of vaak ook savonds word opgebeld door klanten gaat er geld van mijn eigen abbonementje af. dit bedrag loopt soms ook enorm op. Baas weigert een gsm te voorzien maar verlangt wel dat ik ten alle tijde bereikbaar ben voor klanten.

Wat kan ik hieraan doen? Wat kan ik vragen/eisen en wat zijn de valkuilen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GEMA22
Berichten: 3

#2 , 25 mar 2015 13:09

Betaal uzelf terug met de diamanten van uw baas!!

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 25 mar 2015 23:37

Eens met uw vakbond gaan praten.

Reclame

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2015 10:00

U wordt opgebeld en dan gaat er geld van uw abonnement af? Leg dat eens uit.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 mar 2015 10:06

als baas wil dat je bereikbaar bent, moet hij je daarvoor vergoeden. Uw privé-gsm kan, buiten uw werkuren, NIET gebruikt worden voor werkgerelateerde telefoons (behalve in bepaalde gevallen met uw baas), tenzij u daarvoor vergoed wordt.

Ook de overuren die u presteert, moet u niet doen. Indien u deze noodzakelijk acht, vraag dan éérst toestemming aan uw baas. op die manier kan u ze later eisen als overuren.

Femangel
Topic Starter
Berichten: 19

#6 , 26 mar 2015 10:32

U wordt opgebeld en dan gaat er geld van uw abonnement af? Leg dat eens uit.
Wanneer je telefoons uit het buitenland ontvangt betaalt de beller tot aan de grens, en de opgebelde betaalt vanaf de grens. Dus alle lokale kosten gaan van mijn eigen abbonement af. Deze 'belminuten' zitten ook niet standaard in mijn pakket, dus betaal ik hierop bij. Soms loopt dit op tot 20 € extra kosten bovenop mijn abbonement van 45 €. Klinkt niet als een fantastisch groot bedrag, ik weet het, maar ik vind niet dat ik kosten moet maken voor eigen rekening.
als baas wil dat je bereikbaar bent, moet hij je daarvoor vergoeden. Uw privé-gsm kan, buiten uw werkuren, NIET gebruikt worden voor werkgerelateerde telefoons (behalve in bepaalde gevallen met uw baas), tenzij u daarvoor vergoed wordt.

Ook de overuren die u presteert, moet u niet doen. Indien u deze noodzakelijk acht, vraag dan éérst toestemming aan uw baas. op die manier kan u ze later eisen als overuren.

Hoe kan ik dit het best afdwingen?

]

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 26 mar 2015 10:40

U wordt opgebeld en dan gaat er geld van uw abonnement af? Leg dat eens uit.
Wanneer je telefoons uit het buitenland ontvangt betaalt de beller tot aan de grens, en de opgebelde betaalt vanaf de grens.
klopt niet. U betaalt niks.
als baas wil dat je bereikbaar bent, moet hij je daarvoor vergoeden. Uw privé-gsm kan, buiten uw werkuren, NIET gebruikt worden voor werkgerelateerde telefoons (behalve in bepaalde gevallen met uw baas), tenzij u daarvoor vergoed wordt.

Ook de overuren die u presteert, moet u niet doen. Indien u deze noodzakelijk acht, vraag dan éérst toestemming aan uw baas. op die manier kan u ze later eisen als overuren.

Hoe kan ik dit het best afdwingen?
maken dat je een bewijs hebt van de eisen van de werkgever. Dan naar vakbond/inspectie gaan.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mar 2015 10:47

U wordt opgebeld en dan gaat er geld van uw abonnement af? Leg dat eens uit.
Wanneer je telefoons uit het buitenland ontvangt betaalt de beller tot aan de grens, en de opgebelde betaalt vanaf de grens. Dus alle lokale kosten gaan van mijn eigen abbonement af. Deze 'belminuten' zitten ook niet standaard in mijn pakket, dus betaal ik hierop bij. Soms loopt dit op tot 20 € extra kosten bovenop mijn abbonement van 45 €.
Dit is niet correct:
1. Als u zich in land X bevindt met een sim kaart eveneens uit land X, dan betaalt een beller uit land Y die u opbelt de volledige connectiekost.
2. Als u zich in land Z bevindt met een sim kaart uit land X, dan betaalt een beller uit land Y de kost tussen land Y en X en u betaalt de kost tussen land X en Z.

Dus als u een Belgische simkaart hebt en u krijgt kosten aangerekend als u in België wordt opgebeld vanuit het buitenland, dan dient u dringend contact op te nemen met uw provider.

Terug naar “Loon”