VAA bedrijfswagen versus privéwagen

Chiemel
Topic Starter
Berichten: 1

VAA bedrijfswagen versus privéwagen

#1 , 23 mar 2015 09:33

Beste,

Na een recent ongeluk is mijn privéwagen als total loss verklaard. In de vacature van mijn huidige job is destijds een bedrijfswagen aangeboden, die ik op dat moment geweigerd heb in ruil voor een tankkaart + extra bruto loon.

Gezien mijn prestaties en inzet verwacht ik, indien ik een bedrijfswagen vraag, die aanvraag positief zou beantwoord worden.

Nu heb ik het moeilijk om de kosten van een nieuwe (tweedehands) privéwagen tegenover een bedrijfswagen in te schatten (desondanks alle informatie die er te vinden is).

Mijn excuses als dit niet de correcte plaats is om informatie in te winnen, ik weet niet direct waar ik met mijn vragen naar toe kan!

Algemene informatie:
+- 40.000km / jaar
waarvan 20.000 voor het werk
Dagelijks 2 x 40km woon-werk verkeer
Huidig bruto inkomen (bediende) €2800

Privéwagen (tweedehands)
Momenteel op het oog: Volvo V50 1.6D, bouwjaar 2007 (140.000km)
Euronorm 4, 134g/km, roetfilter, cilinderinhoud 1597, 80 kW, 9 fiscale PK

Kosten:
Aankoop: €7500
BIV: €110

Berekening per jaar: Afschijven over 4 jaar, restwaarde €1500 => €1902 / jaar => €158 / maand

Andere kosten:
Onderhoud: €1000 / jaar (ruim gerekend) => €83 / maand
Verzekering: €450 / jaar => €37.5 / maand
Verkeerstax: €268 / jaar => €22.3 / maand

Maandelijkse andere kosten: €142.8

Totale maandelijkse kost: €300.8

Maandelijkse vergoeding woonwerkverkeer: +- €35
Zijn er nog andere voordelen waar ik rekening mee moet houden?

Eventuele loonsverhoging indien geen bedrijfswagen: van €2800 (netto €1747) -> €3100 bruto / maand (netto €1885) => €138 / maand netto extra (zonder rekening houden met vakantiegeld/eindejaarspremie)


Bedrijfswagen
Uitgaande van een cataloguswaarde van €40.000, CO² 113 g/km, nieuwe wagen

VAA: €2977 / jaar => €248.10 / maand
Eigen bijdrage: ???
Maandelijkse kost: ???

Dit hele concept is me wat vreemd, ik geraak er niet aan uit wat mijn echte kosten zijn indien ik voor een bedrijfswagen zou gaan, en hoe die eventueel kunnen gecompenseerd worden.

Is er hier iemand die me wat verder kan helpen, of mij kan doorverwijzen naar een partij die hier ervaring mee heeft?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mar 2015 13:46

Die verzekering van €450 zal toch geen omnium zijn, vermoed ik? Ook occasionele defecten die gerepareerd moeten worden, zou je mogelijk moeten inschatten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Loon”