Werk GSM: extralegaal voordeel of onbetaald standby?

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

Werk GSM: extralegaal voordeel of onbetaald standby?

#1 , 17 mar 2015 22:03

Hallo,

Een kennis van me heeft de volgende situatie: hij heeft een gewone 9-to-5 (contract van 38 uur, maandag tot vrijdag). Omdat zijn klanten 24/7 produceren, en de transporten die hij beheert vaak 's avonds en 's nachts plaatsvinden, krijgt hij een werkgsm.

De feiten:
  • Het telefoonnummer van die gsm wordt vermeldt op de contactenlijst van het bedrijf en komt ook als automatische handtekening op al zijn e-mails te staan. M.a.w.: zijn werkgever laat anderen expliciet weten dat hij ten alle tijden te bereiken is op die gsm.
  • Er is echter geen vermelding van overwerk of terbeschikkingstelling in het contract of op een ander document (hij tekende enkel voor ontvangst van de gsm en de factuur* staat op zijn naam).
  • Er zijn geen expliciete afspraken over de gsm en het gebruik ervan. Dus ook niet over beschikbaarheid.
  • Mijn kennis wordt geregeld 's avonds of in het weekend gebeld. Soms moet hij dringende transporten tot in het holst van de nacht opvolgen. Soms wordt hij door collega's gebeld tijdens verlof voor tekst en uitleg over bepaalde zaken.
  • Mijn kennis beschouwt deze gsm niet als een extralegaal 'voordeel' - als 20'er gebruikt hij een smartphone (wat zijn werk gsm niet is) en heeft hij een bijhorend abonnement nodig, wat zijn werkgever uiteraard niet betaalt. Hij moet dus steeds 2 gsm's meezeulen en zijn eigen abbo gewoon betalen.

Wat zijn de rechten en plichten van mijn vriend in deze omstandigheden? Kan zijn werkgever hem verplichten beschikbaar te zijn na zijn werkuren? Kan hij een compensatie vragen voor werk dat hij na de uren doet? Is dit überhaupt legaal?


* De werkgever betaalt voor een maandelijkse limiet aan belwaarde. De werknemer mag zijn gsm voor prive gebruiken. Zit hij boven de maandelijkse limiet, dan moet hij het deel dat prive was en boven de limiet zat, betalen. Allemaal redelijk dus.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#2 , 17 mar 2015 22:47

Het PC is 226.

Hij wordt betaald als klasse 3, hoewel zijn functieomschrijving 'forwarder' is - en 'expediteur' (de vertaling van die functieomschrijving) is klasse 6.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 mar 2015 10:12

gewoon GSM afzetten na de werkuren, tenzij er een regeling komt in verband met de beschikbaarheid.

Reclame

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#4 , 18 mar 2015 10:41

Bedankt voor je antwoord JPV! Dus zo lang de beschikbaarheid niet geregeld en vergoed wordt, kan zijn werkgever hem niets maken als hij na de uren niet beschikbaar is?

Mijn vriend vraagt overigens ook hoe dat zit met de klassen uit PC226.

Hij is aangenomen als 'bediende expediteur' (klasse 3). Ondertussen is hij 'forwarder' ('expediteur' in het Engels, wat klasse 6 is) maar wordt nog steeds als klasse 3 beschouwd en betaald. Wanneer kan hij een klasse stijgen en wie bepaalt dat? Hij beheert zelfstandig verschillende klanten en (hoewel zonder regeling of vergoeding), beheert een eigen wagenpark (echter geen pure dispatching gezien het via onderaanneming gaat), en wordt er van hem verwacht ook buiten de kantooruren beschikbaar te zijn. Wat moet men dan nog meer doen om naar klasse 6 te verhuizen - leiding geven?

https://lbc-nvk.acv-online.be/lbc-nvk/I ... nctie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 mar 2015 10:57

De functieclassificatie is via CAO bepaald. Als je vriend dat werk effectief uitoefent, moet de werkgever in principe uit eigen beweging de klasseverhoging uitvoeren. Doet die dat niet, dan spreekt de werknemer de werkgever daarover aan en indien dit niet lukt, moet het via vakbond/advocaat/inspectie.

Expediteur Klasse 6 vereist overigens geen leidding geven. Zie: http://www.werk.belgie.be/CAO/226/226-2010-006531.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#6 , 18 mar 2015 11:28

Die link had ik nog niet gevonden, bedankt daarvoor! Heel duidelijk.

M'n vriend wordt dus onterecht in Klasse 3 ingedeeld... Nog 1 vraag: wat telt er mee bij het minimumbarema? Is dit enkel het naakte brutoloon, of worden hier nog zaken zoals vakantiegeld, 13e maand, werkgeversbijdrage maaltijdcheques, ecocheques, vervoersvergoeding, werkgsm etc. meegerekend en op maandbasis toegevoegd aan het loon?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 18 mar 2015 11:39

het reguliere maandelijkse loon, zonder alle zaken die via de CAO verder verplicht worden.

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#8 , 18 mar 2015 11:51

Bedankt voor je snelle antwoorden, JPV!

Mijn vriend wordt dus al 3 jaar elke maand 300 euro te weinig betaald... Als ik andere draadjes hier lees zal hij dat niet kunnen recupereren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 18 mar 2015 11:53

kan wel, bewijslast dat de functie reeds anders was in het verleden ligt wel bij je vriend.

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#10 , 18 mar 2015 11:57

ok, nogmaals bedankt!

Terug naar “Loon”