Een kennis van me heeft de volgende situatie: hij heeft een gewone 9-to-5 (contract van 38 uur, maandag tot vrijdag). Omdat zijn klanten 24/7 produceren, en de transporten die hij beheert vaak 's avonds en 's nachts plaatsvinden, krijgt hij een werkgsm.
De feiten:
- Het telefoonnummer van die gsm wordt vermeldt op de contactenlijst van het bedrijf en komt ook als automatische handtekening op al zijn e-mails te staan. M.a.w.: zijn werkgever laat anderen expliciet weten dat hij ten alle tijden te bereiken is op die gsm.
- Er is echter geen vermelding van overwerk of terbeschikkingstelling in het contract of op een ander document (hij tekende enkel voor ontvangst van de gsm en de factuur* staat op zijn naam).
- Er zijn geen expliciete afspraken over de gsm en het gebruik ervan. Dus ook niet over beschikbaarheid.
- Mijn kennis wordt geregeld 's avonds of in het weekend gebeld. Soms moet hij dringende transporten tot in het holst van de nacht opvolgen. Soms wordt hij door collega's gebeld tijdens verlof voor tekst en uitleg over bepaalde zaken.
- Mijn kennis beschouwt deze gsm niet als een extralegaal 'voordeel' - als 20'er gebruikt hij een smartphone (wat zijn werk gsm niet is) en heeft hij een bijhorend abonnement nodig, wat zijn werkgever uiteraard niet betaalt. Hij moet dus steeds 2 gsm's meezeulen en zijn eigen abbo gewoon betalen.
Wat zijn de rechten en plichten van mijn vriend in deze omstandigheden? Kan zijn werkgever hem verplichten beschikbaar te zijn na zijn werkuren? Kan hij een compensatie vragen voor werk dat hij na de uren doet? Is dit überhaupt legaal?
* De werkgever betaalt voor een maandelijkse limiet aan belwaarde. De werknemer mag zijn gsm voor prive gebruiken. Zit hij boven de maandelijkse limiet, dan moet hij het deel dat prive was en boven de limiet zat, betalen. Allemaal redelijk dus.