bedrijfswagen bij andere functie

Tineke23
Topic Starter
Berichten: 4

bedrijfswagen bij andere functie

#1 , 16 mar 2015 18:53

Hallo,

Kan iemand me helpen met volgende kwestie: ik krijg binnenkort een andere functie binnen hetzelfde bedrijf als waar ik nu werk. Momenteel heb ik een bedrijfswagen ter beschikking waar ik ook privé met mag rijden. Aan de nieuwe functie is echter geen bedrijfswagen gekoppeld. Moet mij baas me dan het voordeel van de bedrijfswagen vergoeden aangezien dit een onderdeel is van mijn loon? en zo ja, hoe kan ik achterhalen hoeveel dit is. Hij probeert het namelijk zo te spelen dat hij niks extra moet betalen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Tine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 mar 2015 21:10

welke functie staat er op je arbeidsovereenkomst? hoe lang heb je je huidige functie gedaan en is dat de functie die op je arbeidsovereenkomst staat? wat verandert er nog aan je loon?

Tineke23
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 17 mar 2015 09:38

Op mijn huidige arbeidsovereenkomst stond de functie 'regioverantwoordelijke (= 2 winkels)' en nu gaat dit veranderen naar centrumverantwoordelijke (= 1 centrum= verzameling van verschillende diensten in plaats van enkel een winkel).
De huidige functie heb ik 5 jaar gedaan.
Wat er aan mijn loon zal veranderen is nog niet bepaald aangezien deze functie ook nieuw is binnen het bedrijf. Mijn oude functie blijft niet bestaan. Deze nieuwe functie moet dus nog gewogen worden door een extern bedrijf en pas dan zal ik mijn nieuwe loon kennen. Mijn baas verwacht dat dit iets minder ging zijn als mijn huidige loon (of dat hoopt hij toch al zeker...). Met andere woorden mijn loon zou dan tijdelijk bevrozen worden.
Voor de rest geen veranderingen...

Bedankt!

Tine

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 mar 2015 09:41

Als je loon bevroren wordt, wordt ook de bedrijfswagen bevroren, omdat dit deel uitmaakt van het loon.

Tineke23
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 17 mar 2015 10:15

Hallo JPV,

Mag ik hieronder dan verstaan dat dit niet kan afgenomen worden? Het leasecontract loopt binnen 2 maanden af. Als de lease me contacteert om de wagen in te leveren, zou ik dus plots zonder wagen komen te zitten.

Met vriendelijke groeten

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 mar 2015 10:47

Werkgever kan niet zomaar loon veranderen. Dat wordt door elke rechter beschouwd als een essentieel element van de arbeidsovereenkomst. Zo'n veranderingen moetne in onderling akkoord, anders kan je dit beschouwen als een verbreking van de arbeidsovereenkomst (wel eerst werkgever in gebreke stellen).

Tineke23
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 17 mar 2015 15:21

Bedankt JPV voor de informatie. Nog een 2 korte vragen.
Is er een bepaalde wettekst waar ik naar kan verwijzen als er discussie ontstaat?
Ik vermoed dat er wel beslist kan worden om de bedrijfswagen te vervangen door loon. Zo ja, hoe kan ik berekenen wat een eerlijk voorstel zou zijn?

Alvast bedankt,

Tine

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 17 mar 2015 17:17

Wet op de arbeidsovereenkomsten: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false; (meer bepaald art. 6, 9 en vooral 20)
Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen, inzonderheid, zo de omstandigheden dit vereisen en behoudens strijdige bepaling, door de voor de uitvoering van het werk nodige hulp, hulpmiddelen en materialen ter beschikking te stellen;
2° als een goed huisvader te zorgen dat de arbeid wordt verricht in behoorlijke omstandigheden met betrekking tot de veiligheid en de gezondheid van de werknemer en dat hem bij een ongeval de eerste hulpmiddelen verstrekt kunnen worden. Te dien einde moet een verbandkist voortdurend ter beschikking van het personeel zijn;
3° het loon te betalen op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen;


Wet op de bescherming van het loon: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;


En burgerlijk wetboek Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

Sirkii
Berichten: 5414

#9 , 17 mar 2015 21:27

Werkgever kan niet zomaar loon veranderen. Dat wordt door elke rechter beschouwd als een essentieel element van de arbeidsovereenkomst. Zo'n veranderingen moetne in onderling akkoord, anders kan je dit beschouwen als een verbreking van de arbeidsovereenkomst (wel eerst werkgever in gebreke stellen).
Ben ik mee akkoord doch hij kan je wel voor de keuze stellen om te blijven in de nieuwe functie aan "afgesproken" voorwaarden of uiteengaan metval dan niet te presteren vooropzeg. Als je graag een managementwagen houdt zou je kunnen proberen om een deal te negotieren die een mix is van een iets lager loon met behoud van de auto incluis privegebruik. (Bv leasewaarde in mindering op je BRUTOLoon)

Terug naar “Loon”