Tijdskrediet + bedrijfswagen

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

Tijdskrediet + bedrijfswagen

#1 , 27 feb 2015 08:21

Geachte heer/mevrouw,

Als iemand tijdskrediet neemt (4/5), hoe zit dat dan met de bedrijfswagen?
Ik zocht op het internet, maar ik vond geen eenduidig antwoord.
In onze car policy staat er niets van in.

Op het internet vind ik verschillende visies:
- gebruik van auto is één en ondeelbaar
Daarom blijft het voordeel behouden.
- werknemer en werkgever dienen een eigen bijdrage van de werknemer overeen te komen
Vaak vraagt men dan 20 % van de leasingprijs, maar is dit wel correct? Dit gaat er immers van uit dat de auto enkel voor privé gebruikt wordt en niet voor het werk.

Wat als werkgever en werknemer niet overeenkomen?
Kan de werkgever hoegenaamd een eigen bijdrage eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 04 mar 2015 10:22

Volgens mij moet het in de car policy staan om toepasbaar te zijn. Werkgever past dus best de car policy aan (wat hij perfect kan doen typisch met akkoord van de representatieve vakbondsorganisaties indien dit in de car policy voorzien was)

"Mijn" car policy (groot bedrijf) voorziet in een eigen bijdrage van de helft van het leasingbudget proportioneel aan de deeltijdse afwezigheid (bv 50€/maand bij 4/5en bij een leasebudget van 600€ - 300€/maand vanaf de 3e maand afwezigheid wegens ziekte met inlevering na 6 maanden ziekte). Deze eigen bijdragen moeten wel in mindering gebracht worden op je VAA.

Reclame

Terug naar “Loon”