Ouderschapsverlof - 2werkgevers

DirkM99
Topic Starter
Berichten: 12

Ouderschapsverlof - 2werkgevers

#1 , 21 feb 2015 10:46

Hallo

Misschien dat iemand weet hoe het zit met ouderschapverlof indien je 2 halftijdse funties hebt.

Bij de ene werkgever werk ik als arbeider 22u (60%)
Bij de andere werkgever werk ik als bediende 24u.

Heb ik recht om 4/5 te werken? Kan ik deze 1/5 enkel bij 1 werkgever opnemen of moet ik dit verdelen over de 2werknemers?

Alvast dank

Grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 feb 2015 19:17

U kan geen 4/5e werken, gezien u nergens voltijds werkt.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 22 feb 2015 19:51

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... rlof.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

het is natuurlijk allemaal wel geen makkelijke materie

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 feb 2015 20:31

Ik ken dit arrest, maar daar ging het over iemand die voltijds stopte bij 1 van de twee werkgevers (waar ze telkens halftijds werkte). Net omdat het over een voltijdse stopzetting ging, kan daar geen probleem zijn, terecht geoordeeld door het arbitragehof.

Hier gaat het over 4/5e, wat praktisch wel totaal anders is. Daar is de RVA nog altijd van oordeel dat eht niet kan en ik ben me geneigd me erbij aant e sluiten. Bovendien zit je, los van die eerste discussie, hier nog aan een tewerkstelling van 46 uur samen. Dat zou ook al problemen geven.

DirkM99
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 23 feb 2015 21:19

En is het niet toegestaan om meer dan 38uur te werken?

Waarom zou dit volgens u niet mogelijk zijn?

DirkM99
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 23 feb 2015 21:31

06-08-14 Twee halftijdse jobs geven hetzelfde recht op loopbaanvermindering als één voltijdse job

In een recent arrest heeft het Grondwettelijk Hof geoordeeld dat een werknemer die twee halftijdse jobs bij verschillende werkgevers uitoefent net zoals een voltijds werkende recht heeft op loopbaanvermindering en de bijhorende uitkeringen.

Wat was er aan de hand?
Een vrouw die tewerkgesteld is bij twee OCMW’s in twee verschillende gemeenten wou graag minder gaan werken. Aangezien zij door haar twee halftijdse jobs voltijds werkt, was het volgens haar mogelijk haar prestaties te verminderen met 1/5. Ze kwam overeen met de twee verschillende werkgevers om telkens 1/10 te verminderen zodat ze in de praktijk een dag thuis kon blijven.
De RVA kende haar initieel uitkeringen toe voor deze loopbaanvermindering, maar kwam enige tijd later terug op zijn beslissing, zich beroepend op een arrest van het Grondwettelijk Hof van 2009 waarin werd gezegd dat de loopbaanvermindering met behoud van uitkering niet mogelijk was.
Het personeelslid wendde zich tot de arbeidsrechtbank, die haar gelijk gaf. De RVA trok daarop naar het Arbeidshof in Gent dat meer uitleg vroeg aan het Grondwettelijk Hof verwijzend naar dat eerder arrest van 2009. Het arrest uitgesproken door het Grondwettelijk Hof in 2009 behandelt immers een andere situatie volgens het Arbeidshof. Daar ging het namelijk om een halftijds ouderschapsverlof voor zes maanden, in de praktijk drie maanden bij een van de twee werkgevers en drie maanden bij de andere. Aangezien een toepassing naar analogie hier niet mogelijk was, besloot het Arbeidshof een prejudiciële vraag te stellen.

Wat zegt het Grondwettelijk Hof anno 2014?
Eerst en vooral gaat het Grondwettelijk Hof kijken naar de bedoeling van de wetgever toen hij de Herstelwet van 22 januari 1985 uitvaardigde. Het principe van loopbaanvermindering werd toen ingevoerd om “de flexibiliteit in de arbeidsorganisatie te verbeteren”. Het gaat om persoonlijke flexibiliteit voor de werknemers om tijdens hun carrière toch in te kunnen spelen op familiale of persoonlijke noden.
Dan herinnert het Grondwettelijk Hof eraan dat er in ons Belgisch arbeidsrecht een non-discriminatie artikel ten gunste van deeltijdse medewerkers bestaat.
Tenslotte stelt het Hof vast dat elke werkgever slechts een vermindering moet toestaan in verhouding tot de totale arbeidsduur die de werknemer bij hem presteert.
Het Hof besluit dat er dus wel degelijk sprake is van discriminatie wanneer het recht op uitkeringen wordt geweigerd aan werknemers die twee deeltijdse jobs combineren en aldus voltijds werken. Zij bevinden zich in een vergelijkbare situatie als voltijdse werknemers en in vergelijkbare situaties moeten alle personen gelijk behandeld worden. Bovendien is er door deze werkwijze geen enkel nadelig gevolg voor de betrokken werkgevers.

Voor wie is dit goed nieuws?
Het omstreden artikel 102 van de Herstelwet van 22 januari 1985, dat bepaalt dat werknemers die hun voltijdse loopbaan verminderen een uitkering krijgen, is van toepassing op alle werknemers, ongeacht de wettelijke basis waarop zij hun loopbaanvermindering steunen. De uitspraak geldt dus niet alleen voor de personeelsleden van de OCMW’s en de andere lokale besturen, maar bijvoorbeeld ook voor werknemers uit de privé sector die tijdskrediet opnemen. Bijgevolg is dit een baanbrekend arrest aangezien tot voor kort werd aangenomen dat enkel voltijds werkenden bij een en dezelfde werkgever deze vorm van tijdskrediet konden opnemen. Voor ouderschapsverlof was deze verruiming wel al mogelijk gemaakt.

Wat zijn de verdere gevolgen?
De tekst van de wetgeving is niet aangepast en voorlopig heeft de RVA niet gecommuniceerd of ze bij haar standpunt zal blijven of niet. Als er in de toekomst geschillen zijn tussen werknemer, werkgever en/of de RVA, zal de werknemer dus naar de rechtbank moeten stappen om toepassing te vragen van dit arrest.

bron: http://www.acerta.be/klantenzone/nieuws ... _140055931" onclick="window.open(this.href);return false;



Best eens navragen bij de vakbond of is dit verloren moeite?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 23 feb 2015 21:50

Ik kende dit arrest niet, moet ik toegeven.

Blijft echter wat je met je VEEEL meer dan voltijdse job zal doen... ga je naar 4/5e van een voltijdse of ga je naar 4/5e van 46 uur?

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 02 mar 2015 11:16

vandaag heeft rva op hun beveiligde site RioDoc een intrepretatie van 8 blz geplaatst over dat laatste arrest
(helaas kan ik de link niet zetten omdat die niet werkt )

"De werknemers die deeltijds tewerkgesteld zijn bij verschillende werkgevers met verschillende arbeidsovereenkomsten kunnen 1/5de of haltijdse loopbaanonderbreking/tijdskrediet nemen als er sprake is van één feitelijke werkgever.
"

Terug naar “Loon”