Vraag over sociale bijdragen

ranger12
Topic Starter
Berichten: 3

Vraag over sociale bijdragen

#1 , 20 feb 2015 18:44

Ik werk sinds mijn 17 jaar bij mijn vader in de zaak. Hij heeft mij destijds ingeschreven als zelfstandige helper omdat dit volgens hem voordelen had voor ons beiden. Hij betaald ook altijd mijn sociale bijdragen maar geeft deze ook aan bij zijn eigen belastingsbrief. Nu zie ik dat dit zeer nadelig is voor mijn eigen belastingsaangifte. Kan hij dit zomaar doen? Wanneer ik hem erover confronteer zegt hij dat hij ze zelf betaald dus ook zelf bij zijn belastingen kan aangeven. Ben zelf ook niet helemaal thuis in heel het gebeuren omdat mijn vader altijd alle zaken regelt op werkgebied. Zou graag willen weten wat jullie hiervan denken. Heeft hij niet meer voordelen terwijl ik totaal geen enkel voordeel heb hierbij?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2015 19:41

Je vader heeft het recht van je loon bij zijn onkosten te voegen,als zelfstandige, en jij zal nog eens belastingen betalen op wat u krijgt !.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ranger12
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 20 feb 2015 19:58

Hey denlowie. Je zegt hier mijn loon maar ik had het over mijn sociale bijdragen. Of zie ik iets over het hoofd?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 feb 2015 20:04

Hey denlowie. Je zegt hier mijn loon maar ik had het over mijn sociale bijdragen. Of zie ik iets over het hoofd?
Een een loon bestaat uit je bruto wede - RSZ(sociale bijdragen) - belastingen dit is voor een werknemer.

Nu je bent zelfstandige helper bij je vader die zelfstandig is.

Je vader is verantwoordelijk dat u sociale bedragen betaald word, of wel betaald u die van je loon die je krijgt, en dan mag je die aftrekken van de belastingen, oftewel betaal je vader die en dan mag hij ze aftrekken!

Het is de persoon die de sociale bijdragen betaald die ze mag aftrekken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ranger12
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 20 feb 2015 20:23

Ok bedankt voor de uitleg lowie. Het probleem bij mij is dus niet of het rechtmatig is. Hetgeen waar ik mee zit is dat ik een normaal loon heb zoals een ander. Ik heb een huis gekocht maar ik krijg bijna geen belastingen terug terwijl ze mij altijd verteld hadden dat ik door de lening van het huis in te brengen toch goed wat voordeel zou hebben. Ik veronderstelde dus dat dit kwam omdat ik geen sociale bijdragen kon inbrengen op mijn belastingsaangifte. Volgens mij is dit ook zo, maar hier valt dus weinig aan te doen aangezien mijn vader rechtmatig mijn sociale bijdragen bij hem inbrengt. Vraag mij wel af of dit eerlijk is, hoe ik het zie heeft hij alle voordelen met mij als zelfstandige helper en ik alle nadelen. Maar misschien zie ik dit dan ook verkeerd....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2015 22:20

Vraag mij wel af of dit eerlijk is, hoe ik het zie heeft hij alle voordelen met mij als zelfstandige helper en ik alle nadelen. Maar misschien zie ik dit dan ook verkeerd....


Wat die belastingen betreft, er zijn mensen die veel belastingen moeten bij betalen, en als zij dan een woonhuis kopen zullen ze veel minder belastingen moeten bij betalen.

En zelfstandige helper zijn is een nep statuut, vraag aan je vader om je gewoon als arbeider in te schrijven zodat je op alles recht heeft wat ook een ander werknemer heeft, zoals verlofgeld en eindejaarspremie om maar iets te noemen.

Dit zou voor je vader een meer kost zijn maar voor u een zege.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 feb 2015 11:51

Je vader heeft het recht van je loon bij zijn onkosten te voegen,als zelfstandige, en jij zal nog eens belastingen betalen op wat u krijgt !.
en wie moet die sociale bijdragen betalen

http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 306/search" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder nog formaliteiten? Neen. Een zelf­standige helper moet zich immers niet inschrijven bij het ondernemingsloket omdat hij geen BTW-nummer nodig heeft. Het enige wat zo iemand dus in principe moet doen, is zich aansluiten bij een sociale kas en bijdragen betalen.


bij loon betalen denk ik aan een werknemer met een arbeidsovereenkomst
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”