loon verlagen

jani
Topic Starter
Berichten: 9

loon verlagen

#1 , 14 feb 2015 20:41

Graag had ik geweten als men het recht heeft om het uurloon te laten zakken bij omzetting van 38u week naar 40u week.
Het komt erop neer dat we meer moeten werken aan een kleiner uurloon en bijgevolg een kleiner maandloon.
We hebben wel geen nieuw contract gekregen.
Alvast bedankt voor uw reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 feb 2015 07:24

Welk paritair comité?

jani
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 15 feb 2015 13:42

pc 111 garagesector

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 feb 2015 14:33

kan niet zonder aanpassingen aan arbeidsreglement etc.

jani
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 15 feb 2015 16:00

Bazen hebben gezegd dat er tijdelijk iets zou veranderen maar meer niet. Nu heeft iedereen loon ontvangen met een stuk minder. Hoe kan men hierop reageren.
Er is nog geen nieuw contract voorgelegd aan de werknemers. Dus mijn insziens hebben zij niet het recht om het loon zomaar te verlagen.
Ga het arbeidsreglement eens opvragen via federale site. Heb hier zoiets over gelezen in een andere vraagstelling.
Ik vind dat de werkgever klare taal moet gebruiken maar blijkbaar weten ze niet hoe ze dit moeten aanpakken.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 15 feb 2015 20:38

En uiteraard uw vakbond in kennis stellen.

Skoldt
Berichten: 159

#7 , 16 feb 2015 11:07

Misschien ontbreekt een deel van de info die je van de werkgever kreeg ?

Het is mogelijk dat een werkgever de wekelijkse arbeidsduur verhoogt (mits het volgen van de juiste procedures). Bij een verhoging van 38 naar 40u per week zou je als compensatie 12 betaalde ADV dagen moeten krijgen. Op jaarbasis zou je in principe geen loonverlies mogen lijden.

Dus langer werken per week + lager loon = 12 dagen betaalde ADV ter compensatie

Terug naar “Loon”