Te veel onkosten ontvangen

Didier25
Topic Starter
Berichten: 33

Te veel onkosten ontvangen

#1 , 30 jan 2015 16:40

Beste forumleden,

Mogelijk heb ik te veel onkosten ontvangen voor verplaatsingen in 2014. Even een verduidelijking:

1. Verplaatsingen werden vergoed aan 0,33/km i.p.v. 0,35/km, dit omdat dit nog niet was aangepast in het systeem. Dus op 1000 km heb ik eigenlijk 20 euro te weinig gekregen volgens het wettelijke tarief.
2. Er was de mogelijkheid om te tanken met de credit-card, deze brandstof werd dan afgetrokken van de onkosten. Ik heb dit telkens vermeld in mijn onkostennota, maar de persoon in Duitsland heeft dit niet consequent uitgevoerd. (Belgische NV met Moederbedrijf in Duitsland).
3. Vandaag kreeg ik bericht dat men dit ging nakijken en ik dit mogelijk zou moeten terugbetalen, zou om een kleine 1000 euro gaan. Men wist zelf ook nog niet hoeveel men effectief betaald heeft en hoeveel ik teveel zou gekregen hebben. Vaak gebeurde het dat er in stukken betaald werd en soms maanden niet, terwijl ik wel wekelijks een kleine 1000 km reed met eigen wagen.

Kan men dit zomaar terug eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jan 2015 16:46

Als het een overeenkomst was dat de brandstaof afgetrokken werd van de onkosten, dan kan dit wel degelijk. Zonder dergelijke overeenkomst kan dit niet.

Didier25
Topic Starter
Berichten: 33

#3 , 31 jan 2015 12:50

Beste JPV,

Dit is mondeling overeengekomen. Doch zijn er geen duidelijke regels m.b.t. het gebruik van de creditcard. Er is enkel een policy in het Engels, maar deze dateert van voor de naamsverandering van het bedrijf. Ik ben altijd ter goeder trouw geweest en heb dit eerlijk vermeld op alle onkostenota's. Kan men dit geld alsnog terugeisen? Kan men dit zomaar van mijn loon aftrekken?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 31 jan 2015 21:26

Het is toch logisch dat een foutieve terugbetaling van onkosten rechtgezet wordt. Met een kilometervergoeding van 35 cent betaal je immers zelf je brandstof. Je zou dan daar ook beter niet je bedrijfskredietkaart voor gebruiken. Wij krijgen op,t werk voor die reden twee kredietkaarten. Eentje voor bedrijfsuitgaven en eentje voor priveuitgaven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 01 feb 2015 10:32

Beste JPV,

Dit is mondeling overeengekomen. Doch zijn er geen duidelijke regels m.b.t. het gebruik van de creditcard. Er is enkel een policy in het Engels, maar deze dateert van voor de naamsverandering van het bedrijf. Ik ben altijd ter goeder trouw geweest en heb dit eerlijk vermeld op alle onkostenota's. Kan men dit geld alsnog terugeisen? Kan men dit zomaar van mijn loon aftrekken?
Indien bedrijf in Vlaanderen gelegen is, zijn policies in het Engels absoluut nietig, die regels tellen dus niet.

Echter, als u nergens toestemming hebt om kilometers waarvoor u reeds vergoed wordt nogmaals terug te krijgen, is de factuur, behoudens tegenbewijs, effectief van jou. Men kan dit niet van je loon afhouden, maar wel van je terugeisen.

Didier25
Topic Starter
Berichten: 33

#6 , 01 feb 2015 13:15

Juridisch gezien is er dus geen enkele geldige policy. Los van dit feit hebben bepaalde collega's onterecht een hogere vergoeding voor woon-werk verkeer gekregen, bij verandering van sociaal secretariaat is dit aan het licht gekomen. Dit zou in totaal om een paar duizenden euro's gaan, per persoon 1200 euro/jaar. Sommige personen hebben dit meerdere jaren ontvangen, zij moeten dit echter niet terugbetalen. Ik zal zien in hoeverre men dit gaat terugeisen. De persoon van HR houdt zich graag bezig met de kleine zaken. Het is nu eenmaal eenvoudiger om een klein bedrag terug te eisen van een brave/alleenstaande bediende dan een groot bedrag van een hele groep arbeiders.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 feb 2015 14:06

Juridisch gezien is er dus geen enkele geldige policy.
maar ook geen enkele toelating om de kredietkaart te gebruiken voor je privé-auto, behalve wat geregeld is door de arbeidsovereenkomst.
Los van dit feit hebben bepaalde collega's onterecht een hogere vergoeding voor woon-werk verkeer gekregen, bij verandering van sociaal secretariaat is dit aan het licht gekomen. Dit zou in totaal om een paar duizenden euro's gaan, per persoon 1200 euro/jaar. Sommige personen hebben dit meerdere jaren ontvangen, zij moeten dit echter niet terugbetalen.
maakt op zich jouw zaak niet, is natuurlijk jammer dat niet eidereen gelijk bepaald wordt.
Ik zal zien in hoeverre men dit gaat terugeisen. De persoon van HR houdt zich graag bezig met de kleine zaken. Het is nu eenmaal eenvoudiger om een klein bedrag terug te eisen van een brave/alleenstaande bediende dan een groot bedrag van een hele groep arbeiders.
1000 euro vind ik geen klein bedrag.

Didier25
Topic Starter
Berichten: 33

#8 , 09 feb 2015 12:04

IK heb nog een email terug gevonden, waarin ik duidelijk deze kosten vermeld heb aan de persoon van Finance. Ik heb duidelijk vermeld welke bedragen ze moest aftrekken. Ik ben voorlopig niet van plan dit terug te betalen. Wat kan die juridisch voor mij betekenen? Kunnen ze dit zomaar aftrekken van toekomstige onkosten? Kunnen ze dit terug eisen? Kunnen ze dit aftrekken van men salaris? Ik voel mij enorm geviseerd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 09 feb 2015 12:59

Men kan dit niet van je loon aftrekken, men kan wel bij gebrek aan verantwoording van de onkosten, de onkosten die niet bewezen werden verrekenen met toekomstige onkosten.

Een onverschuldigde betaling kan 10 jaar gevorderd worden via de rechtbank, waarbij u dan veroordeeld kan worden tot terugbetaling + gerechtskosten.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#10 , 20 feb 2015 21:34

Didier, De vergoeding per km is duidelijk gelijkgesteld met de overheidsvergoeding voor ambtenaren voor gebruik eigen wagen. Deze wordt in veel bedrijven toegepast. Maar gaat er ook van uit dat u zelf uw brandstof bekostigt. De terugvordering lijkt me dus terecht.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Didier25
Topic Starter
Berichten: 33

#11 , 10 mar 2015 11:46

Onlangs overleg gehad. De persoon van HR heeft dus een ware heksenjacht geopend en onterecht tankbeurten met huurwagens ook als "fout bestempeld". Het eigenlijke bedrag is veel lager. Gaat om 487 euro. Ik ga niet moeilijk doen om dit terug te betalen. Nu begint dezelfde persoon ook moeilijk te doen over maaltijden betaald met de creditcard.

Volgende situatie:
Ik kom van FR (business-trip) op een donderdagavond en stop rond 20u in wegrestaurant, 3 kwartier van mij thuis. Ik eet een avondmaal en betaal met creditcard. Er is geen enkele policy die zegt dat dit niet mag. Vroeger was dit nooit een probleem, maar sinds die vrouw van HR er werkt doet ze over alles moeilijk. Kan men dit terug eisen? Dit gaat eveneens over feiten van 2014, in totaal 3 keer voorgevallen. Zelf in de Engelse policy staat hier niks in vermeld.

Voor alle duidelijkheid, de enige reden dat ik met creditcard van het werk heb getankt was omdat ze al maanden achter waren met het terugbetalen van reiskosten en ik het niet kon opbrengen om 400 euro per maand aan brandstof voor te schieten. Ik heb dit altijd eerlijk vermeld, het is bij de verwerking fout gelopen.

MVG,

Didier

Didier25
Topic Starter
Berichten: 33

#12 , 12 mar 2015 09:23

Graag enig advies in deze materie...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 12 mar 2015 10:41

Je redenering: "als er geen policy is die zegt dat dit niet mag, mag het", is fout. Het is net omgekeerd: enkel zaken die toegelaten zijn, mogen, tenzij het overduidelijk is dat de werkgever dit moet betalen.

Op 45 minuten van thuis zijn en nog in een wegrestaurant (een volle maaltijd?) eten, is imho erover. Er zijn véél werknemers die soms moeten overwerken, mochten die allemaal het recht hebben om op kosten van de werkgever een maaltijd te nuttigen, zullen veel bedrijven failliet gaan.

Didier25
Topic Starter
Berichten: 33

#14 , 22 jun 2015 14:59

Je redenering: "als er geen policy is die zegt dat dit niet mag, mag het", is fout. Het is net omgekeerd: enkel zaken die toegelaten zijn, mogen, tenzij het overduidelijk is dat de werkgever dit moet betalen.

Op 45 minuten van thuis zijn en nog in een wegrestaurant (een volle maaltijd?) eten, is imho erover. Er zijn véél werknemers die soms moeten overwerken, mochten die allemaal het recht hebben om op kosten van de werkgever een maaltijd te nuttigen, zullen veel bedrijven failliet gaan.
Dit ging over fastfood van 7euro, feit is dat ik wel al 3uur onderweg was en 8 u zonder eten en thuis niks meer in huis had. Ik heb dit allemaal terugbetaald. Eigenlijk zijn zij ook niet correct geweest door foutieve bedrag/km te betalen en heb ik zo 200 euro mislopen.

Terug naar “Loon”