Arbeider naar bediende vakantiegeld

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

Arbeider naar bediende vakantiegeld

#1 , 30 jan 2015 16:24

Beste

ik ben midden dit jaar veranderd van job (28 augustus). Hierbij is mijn statuut van arbeider naar bediende gegaan. Nu heb ik net een brief in de bus gekregen van men huidige werkgever dat ik 420 euro moet terugbetalen. Dit door mijn vakantiegeld. Maar hoe kan ik iets terugbetalen dat ik nog niet ontvangen heb. Zover ik weet krijgt een arbeider zijn vakantiegeld het jaar nadat hij prestaties heeft gedaan. In mijn geval rond April 2015.

Tevens is het toch ook zo dat een arbeider tijdens zijn vakantie geen loon heeft dus in theorie recht heeft op een verhoogde vakantie vergoeding? Waarom zou ik in hemelsnaam moeten terug betalen? Dit lijkt me nogal absurd.

Tevens vraag ik mij af hoe dit berekend word en waarom ik zou moeten terug betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jan 2015 17:21

Het principe dat je werkgever geeft, klopt alvast.

4 begrippen die van belang zijn:
- enkel vakantiegeld: vakantiegeld die de dagen dekt dat je vakantie neemt. (100%)
- dubbel vakantiegeld: vakantiegeld die écht extra is, zogezegd om je reis te betalen. (92%)
- vakantiedienstjaar: jaar dat je wérkt voor je vakantie (in dit geval 2014)
- vakantiejaar: jaar dat je vakantie neemt (2015)

Voor de eenvoud, doe ik alsof je tot eind augustus (= 8 maand) als arbeider gewerkt hebt en dan 4 maand als bediende.

Als arbeider verdien je als je je vakantie neemt niks (zoals je zelf zegt). In ruil krijgt een arbeider enkel en dubbel vakantiegeld in 1 keer uitbetaald, tussen april & juni. Jij zou dan dus 1,92 keer je maandloon krijgen (192%) als je voltijds werkte, nu zal dat 192% * 8/12 = 128% van je normale maandloon als arbeider zijn. Je zal 12 dagen verlof opgebouwd hebben als arbeider door 8 maand te werken als arbeider.

Als bediende verdien je als je je vakantie neemt, gewoon zoals je zou werken (= enkel vakantiegeld). Daarnaast krijg je, in principe wanneer je je hoofdvakantie neemt, maar meestal voor de eenvoud iedereen in juni, gewoon je dubbel vakantiegeld. Door je prestaties in 2014 als bediende, heb je recht op 8 dagen vakantie die betaald zal worden terwijl je werkt (met de betaling van het dubbel vakantiegeld in juni)

Hoe zit het nu bij jou: je werkgever is, zoals standaard is, verplicht om zijn bedienden door te betalen als ze verlof nemen. Hij betaalt dus de volle 20 dagen verlof, ook de dagen die je als arbeider opgebouwd heeft. Hij betaalt dus eigenlijk 12 dagen teveel. Die dagen vraagt hij jou terug. Mogelijks vraagt hij ook dagen terug die je in vakantiejaar 2014 als verlof genomen zou hebben als bediende, door je prestaties in vakantiedienstjaar 2013.

Je zal dus binnenkort de volgende bedragen nog krijgen:
- april-juni: vakantiegeld als arbeider voor prestaties in vakantiedienstjaar 2014 (=8 maand)
- juni: vakantiegeld als bediende voor prestaties in vakantiedienstjaar 2014 (= 4 maand)
- élke dag die je werkt in 2015 zal uitbetaald worden alsof je gans 2014 bediende was.

(voor de technici: ik maak even abstractie van de 108% brutoloon en nog enkele andere zaken (o.a. afrondingen), die het hier enkel ingewikkelder zou maken)

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#3 , 30 jan 2015 21:45

Ok maar hoe komt het dan dat men werkgever mij een document opstuurt waarin ik 420€ moet betalen aan hun? Is het niet logischer dat zij dit verrekenen in hun betaling van vakantiegeld? Hoe kan ik in hemelsnaam iets terug betalen dat ik nog niet gekregen heb? Dit slaagt nergens op!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 feb 2015 08:45

wanneer heb je vakantie genomen en wanneer is je resterende vakantie gepland?

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#5 , 20 feb 2015 15:00

Beste

heb dus net telefoon gekregen van men werkgever dat het in plaats van 400 nu 900 euro is. Dit omdat ik 17.5 dagen verlof heb genomen bij men nieuwe werkgever (2014). En dat ik dit zogezegd al ontvangen zou gehad hebben bij men oude werkgever.

Maar ik dacht altijd dat je als arbeider vakantiegeld kreeg voor het gewerkte jaar en niet voor het jaar dat komt. Dit is hetgene dat ik zo bizar vind.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 feb 2015 19:01

check eens of je die 17,5 dagen betaald bent door je nieuwe werkgever

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#7 , 22 feb 2015 01:39

Beste deze 17.5 dagen ben ik inderdaad door betaald door de nieuwe werkgever.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 feb 2015 20:32

Dat is iets wat hij niet had moeten doen, omdat je het vakantiegeld voor 2014 al uitbetaald was door de rijksdienst voor jaarlijkse vakantie.

Terug naar “Loon”