Hoe negatief is een laag netto voor mijn pensioen?

Rasper
Topic Starter
Berichten: 22

Hoe negatief is een laag netto voor mijn pensioen?

#1 , 30 jan 2015 12:57

Ik werk al enkele jaren voor een bedrijf dat mij (netto) mooi betaalt, maar bruto is het weinig om over naar huis te schrijven.
Mocht ik het omrekenen, zou ik 3500 bruto moeten krijgen, maar in realiteit is dat eerder 2100 euro bruto. Dat is een keuze van de werkgever, niet van mij.

Nu vroeg ik mij af hoe schadelijk dit is voor mijn pensioen. Ik ben nu 31j. Moet ik daar mee inzitten, of moet ik daar pas mee inzitten mocht ik tegen mijn 55e nog steeds een gelijkaardig bruto hebben? Wordt mijn pensioen berekend op wat ik nu reeds bruto verdien?

Een bijkomende vraag: de manier waarop mijn werkgever mijn bruto en netto regelt is wellicht niet helemaal zuiver. Voor zover ik weet is dat een praktijk die niet zeldzaam is. Mocht de werkgever daar ooit problemen mee krijgen, kan ik daar als werknemer dan de nadelen van ondervinden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jan 2015 13:50

pensioen wordt effectief berekend op basis van het TOTALE bruto-inkomen dat je verdient, waarbij de eerste jaren natuurlijk geindexeerd worden.

"mocht ik het omrekenen": dat kan je niet. Je kan een netto-inkomen niet terugrekenen naar een bruto-inkomen omdat het netto onder andere afhangt van je gezinstoestand. Ik kan, mocht ik willen, er perfect voor zorgen dat ik van 3500 euro bruto uiteindelijk 3000 euro netto overhoud, net zoals ik ervoor kan zorgen dat ik letterlijk 0,01 euro overhoud. Het is ook geen keuze van de werkgever, die heeft geen mogelijkheid om zelf te kiezen hoeveel rsz en bedrijfsvoorheffing hij afhoudt van je loon, daar bestaan tabellen voor. Doet hij dat niet, dan wordt alles toch rechtgezet bij de belastingen.

Vergeet niet dat extralegale voordelen een héél groot verschil kunnen maken in bruto/netto. Een werknemer die van 3500 euro bruto slechts 1500 euro netto overhoudt kan véél beter af zijn dan een andere werknemer die van 3500 euro bruto 3000 euro netto overhoudt. Als die eerste een bedrijfswagen, hospitalisatieverzekering, een héél grote groepsverzekering, gsm, internet, laptop, woning, maaltijdcheques, ecocheques en kinderopvang voor zijn drieling krijgt, dan kan die zeker beter af zijn.

Rasper
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 30 jan 2015 15:15

pensioen wordt effectief berekend op basis van het TOTALE bruto-inkomen dat je verdient, waarbij de eerste jaren natuurlijk geindexeerd worden.

"mocht ik het omrekenen": dat kan je niet. Je kan een netto-inkomen niet terugrekenen naar een bruto-inkomen omdat het netto onder andere afhangt van je gezinstoestand. Ik kan, mocht ik willen, er perfect voor zorgen dat ik van 3500 euro bruto uiteindelijk 3000 euro netto overhoud, net zoals ik ervoor kan zorgen dat ik letterlijk 0,01 euro overhoud. Het is ook geen keuze van de werkgever, die heeft geen mogelijkheid om zelf te kiezen hoeveel rsz en bedrijfsvoorheffing hij afhoudt van je loon, daar bestaan tabellen voor. Doet hij dat niet, dan wordt alles toch rechtgezet bij de belastingen.

Vergeet niet dat extralegale voordelen een héél groot verschil kunnen maken in bruto/netto. Een werknemer die van 3500 euro bruto slechts 1500 euro netto overhoudt kan véél beter af zijn dan een andere werknemer die van 3500 euro bruto 3000 euro netto overhoudt. Als die eerste een bedrijfswagen, hospitalisatieverzekering, een héél grote groepsverzekering, gsm, internet, laptop, woning, maaltijdcheques, ecocheques en kinderopvang voor zijn drieling krijgt, dan kan die zeker beter af zijn.
Akkoord, het is misschien een rare berekening om het te willen omdraaien. Maar nu denk ik ook niet dat er in mijn branche mensen akkoord zouden gaan met een 1500 wanneer je 3500 bruto verdient. Bij het zoeken naar een job is het uiteindelijk wat er op je rekening komt van belang (in combinatie met de extralegale voordelen, zoals je aanhaalt). Ik klaag ook helemaal niet over wat er op mijn rekening terecht komt. Waar ik wel voor vrees is dat mijn pensioen later zal leiden onder de constructie die mijn werkgever hanteert. Als ik 10j 2000 euro bruto verdien, ipv 3000 euro, zal dat toch een grote invloed hebben op mijn pensioen, of valt dat mee?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2015 15:31

Je krijgt toch elk jaar een fiche voor de belastingen en daar staat toch je bruto loon op !

En vergelijk je brutoloon met wat je wettelijk moet verdienen.

Met je netto loon alleen kom je nergens.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 jan 2015 16:22

Akkoord, het is misschien een rare berekening om het te willen omdraaien. Maar nu denk ik ook niet dat er in mijn branche mensen akkoord zouden gaan met een 1500 wanneer je 3500 bruto verdient.
het is geen rare berekening, het is een domme berekening. Het kan zijn dat je het MOET eens zijn met 1500 netto als je 3500 bruto verdient en véél meer eraan zal overhouden dan als je netto 2500 euro verdient. Staar je aub NIET blind op het netto. Heb je morgen plots een tweeling en een vrouw die niets verdient ten laste en je nettoloon zal enkele honderden euro's hoger zijn. Je bruto blijft identiek.
Bij het zoeken naar een job is het uiteindelijk wat er op je rekening komt van belang (in combinatie met de extralegale voordelen, zoals je aanhaalt). Ik klaag ook helemaal niet over wat er op mijn rekening terecht komt. Waar ik wel voor vrees is dat mijn pensioen later zal leiden onder de constructie die mijn werkgever hanteert. Als ik 10j 2000 euro bruto verdien, ipv 3000 euro, zal dat toch een grote invloed hebben op mijn pensioen, of valt dat mee?
Het is niet van belang wat er op je rekening komt via de werkgever, het is van belang wat er in totaal op je rekening komt dat van belang is. Dat is het loon die je van je werkgever krijgt + de afrekening van de belastingen (even abstractie van de extra-legale voordelen).
Als ik 10j 2000 euro bruto verdien, ipv 3000 euro, zal dat toch een grote invloed hebben op mijn pensioen, of valt dat mee?
10 jaar 2000 ipv 3000 zal je bruto in de huidige pensioenregeling bij een voltijdse carriere minstens 154.67 euro per maand minder pensioen opleveren (in de veronderstelling dat de lonen nooit zouden indexeren, in de praktijk zal het een stuk meer zijn).

Bij het vergelijken van lonen moet je in België NOOIT naar het nettoloon kijken, enkel naar het brutoloon + extralegale voordelen. Dat is het enige die een verschil kan duidelijk maken.

Rasper
Topic Starter
Berichten: 22

#6 , 30 jan 2015 16:46

Als ik 10j 2000 euro bruto verdien, ipv 3000 euro, zal dat toch een grote invloed hebben op mijn pensioen, of valt dat mee?
10 jaar 2000 ipv 3000 zal je bruto in de huidige pensioenregeling bij een voltijdse carriere minstens 154.67 euro per maand minder pensioen opleveren (in de veronderstelling dat de lonen nooit zouden indexeren, in de praktijk zal het een stuk meer zijn).

Bij het vergelijken van lonen moet je in België NOOIT naar het nettoloon kijken, enkel naar het brutoloon + extralegale voordelen. Dat is het enige die een verschil kan duidelijk maken.
Bedankt voor de toelichting. Dit is precies waar ik toe wil komen.

Mijn probleem bij heel die situatie is dat ik dus een te laag brutoloon krijg, volgens mij. Mijn werkgever wil mij geen bruto van 3000 euro geven (wat beter voor mijn pensioen zou zijn), omdat ik hem dan te veel kost. Ik krijg een brutoloon dat meer dan 500 euro onder het gemiddelde ligt voor mijn job. Als ik het dus goed begrijp laat ik me dus misbruiken, want mijn pensioen zal daar onder leiden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 30 jan 2015 16:51

Je brutoloon dat een werkgever moet betalen is wat er in de arbeidsovereenkomst staat. Wil je een hoger brutoloon onderhandelen, dan zullen de extralegale voordelen sneuvelen. Het is aan jou om dit te bekijken. Hou alvast GEEN rekening met wat je op vacature en co kan vinden van gemiddelde sectorlonen, die berekeningen zijn meestal totaal irrelevant.

Hou er mee rekening dat ook veel andere zaken (ziekteuitkeringen, werkloosheidsuitkeringen, vakantiegeld, eindejaarspremie, ...) op basis van het brutoloon berekend worden.

Iemand die dus 2000 euro brutoloon krijgt in plaats van 3000 euro bruto, zal op jaarbasis, enkel door het vakantiegeld en eindejaarspremie, geen 36000-24000 = 12000 euro verlies doen, maar 13920 euro verlies (telkens brutobedragen). Als je dan het ongeluk zou hebben langdurig ziek of werkloos te worden, loopt het verschil zeker groot op. In het geval je bvb kanker zou krijgen en een jaar aan 60% door de mutualiteit uitbetaald zou worden, scheelt dit zo'n 7200 euro bruto op jaarbasis.

Dit moet je dus allemaal meerekenen als je alle extralegale voordelen meerekent.

Terug naar “Loon”