Hoe negatief is een laag netto voor mijn pensioen?

Rasper
Topic Starter
Berichten: 22

Hoe negatief is een laag netto voor mijn pensioen?

#1 , 30 jan 2015 12:57

Ik werk al enkele jaren voor een bedrijf dat mij (netto) mooi betaalt, maar bruto is het weinig om over naar huis te schrijven.
Mocht ik het omrekenen, zou ik 3500 bruto moeten krijgen, maar in realiteit is dat eerder 2100 euro bruto. Dat is een keuze van de werkgever, niet van mij.

Nu vroeg ik mij af hoe schadelijk dit is voor mijn pensioen. Ik ben nu 31j. Moet ik daar mee inzitten, of moet ik daar pas mee inzitten mocht ik tegen mijn 55e nog steeds een gelijkaardig bruto hebben? Wordt mijn pensioen berekend op wat ik nu reeds bruto verdien?

Een bijkomende vraag: de manier waarop mijn werkgever mijn bruto en netto regelt is wellicht niet helemaal zuiver. Voor zover ik weet is dat een praktijk die niet zeldzaam is. Mocht de werkgever daar ooit problemen mee krijgen, kan ik daar als werknemer dan de nadelen van ondervinden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jan 2015 13:50

pensioen wordt effectief berekend op basis van het TOTALE bruto-inkomen dat je verdient, waarbij de eerste jaren natuurlijk geindexeerd worden.