Fiscale fraude?

CyberGuy
Topic Starter
Berichten: 5

Fiscale fraude?

#1 , 27 jan 2015 22:57

Ik krijg al 3 jaar een eindejaarspremie.
Nu heb ik dit jaar voor het eerst een loonbrief op papier en de uitbetaling op mijn rekening gekregen.
De afgelopen jaren kreeg ik de loonbrief gedeeltelijk in een mail geplakt en het netto bedrag cash uitbetaald.
Na wat opzoekwerk heb ik de indruk dat de RSZ bijdrage en de bedrijfsvoorheffing nooit is doorbetaald aan de desbetreffende instanties.
Is dit louter fiscale fraude langs de kant van de firma of ben ik verantwoordelijk voor de bedrijfsvoorheffing?
Wel risico loop ik als ik dit aangeef?

Daarnaast heb ik ruim een jaar een opslag gekregen die als een maandelijkse "netto (cash)" omschreven werd.
Deze staat ook nergens op mijn loonfiches.
Wat als ik deze aangeef?
Kan ik verplicht worden om hier alsnog belastingen op te betalen al het mij als netto werd aangeboden?

Ten derde zijn er nog de eco-cheques.
Ook verplicht volgens PC218 maar we kregen ze nooit.
Volgens een collega is er ooit gezegd om deze bij de groepsverzekering zouden gevoegd zijn.
Moet dat niet op papier staan dan.
En moet dat bij nieuwe aanwervingen niet meegedeeld worden?

Ter informatie: ik heb mijn ontslag gegeven en zal weldra de firma verlaten.
Anders zou het nogal moeilijk zijn om deze zaken aan te kaarten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jan 2015 07:43

lijkt, behalve dat van die ecocheques (kan kloppen), idd op fraude.

op alle loon dient belastingen betaald te worden, maar je hebt ook recht op de correcte bedragen. in pc218 heb je recht op een volle eindejaarspremie, bruto. daar is geen discussie over

de loonsverhoging is belastbaar, werkgever zal in principe wel de boete krijgen, jij bent enkel MOGELIJKS mee verantwoordelijk als je op de hoogte was en geen actie ondernam

Rimson
Berichten: 61

#3 , 29 jan 2015 08:59

Voorganger is correct, maar hoe ga jij bewijzen dat je hiervan niet op de hoogte bent.
Ik bedoel maar als je 200€ in cash erbij krijgt elke maand moet je je toch afvragen waarom die niet op je loonbrief staat (officiele)

In principe kan de staat niets terugvorderen van u en zal de werkgever verantwoordelijk gesteld worden om de voorheffingen en rsz hierop te betalen met terugwerkende kracht

Reclame

Terug naar “Loon”