minimumloon functieclassificatie horeca

janzonderdepet
Topic Starter
Berichten: 3

minimumloon functieclassificatie horeca

#1 , 26 jan 2015 01:02

hey,
bij ons op het werk werkt iedereen als hulpkelner.
als ik bij de functieclassificatie van de horeca kijk : functie kelner staat dit

ORGANISATIE:
Ressorteert onder de zaalverantwoordelijke of de zaakvoerder. Geeft bestellingen door aan
het buffet- en/of keukenpersoneel.
DOEL:
Verkopen en bedienen van gerechten en dranken: mise-en-place, bedienen (plate-service),
afruimen en afrekenen.
HOOFDTAKEN:
1. Voor de dienst:
- mise-en-place van de zaal: schoonmaak (mastiek) van zaalmateriaal of -
meubilair, schikt tafels en stoelen; legt linnen; plaatst drankenkaart,
onderleggers en asbak; decoreert tafels (tafelversiering, bloemen, e.a.)
- mise-en-place van het buffet, vult frigo's aan met dranken bij ontstentenis
van buffetpersoneel
- mise-en-place voor koffie en toebehoren.
2. Tijdens de dienst:
- onthaalt klanten en neemt bestelling op van dranken en gerechten
- zet dranken en snacks klaar of geeft de bestelling door aan het
buffetpersoneel en bedient (ontkurken, inschenken)
- brengt de gerechten aan
- maakt de rekening op en ontvangt; controleert betalingsmiddelen
- doet de mise-en-place van de tafel voor volgende klant of de volgende
dienst
- ruimt de tafel af, brengt de glazen weg en wast ze af of geeft ze aan het
buffetpersoneel
- is permanent attent voor de noden van de klant; behandelt klachten.
3. Na de dienst:
- ruimt de tafels af en doet de mise-en-place voor de volgende dienst, haalt
dranken op en vult frigo's aan bij ontstentenis van buffetpersoneel
- schikt en bergt het bedieningsmateriaal op; zorgt voor orde en netheid in de
zaal.

dit zijn alle taken die wij doen en nog veel meer zou ik dan niet betaald moeten worden voor het werk van een kelner in plaats van voor het werk van een hulpkelner ?
ik werk hier al een aantal jaar en vind dit toch vreemd doordat het minimumloon gelinkt is aan deze classificatie en dit zou dan betekenen dat ik ( en de anderen ) al jaren onder betaald worden voor zover ik het snap ?
de reden dat ik dit vraag is omdat de laatste keer iemand opslag heeft gevraagd werd er op de persoon geschreeuwd en werd hij uitgescholden.

hopelijk kan iemand mij hiermee helpen, alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
janzonderdepet
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 26 jan 2015 02:53

ik had al geprobeerd met de werkgever te praten want over 8 maanden is er iemand aangenomen die uiteindelijk meer verdient dan ik die er al enkele jaren werkte.
deze leek er zelf niet op de hoogte van en ging het bekijken en oplossen.
enkele weken daarop vroeg ik of dit opgelost was en hij zij dat dit opgelost ging zijn en ik dit op mijn loonfiche ging kunnen zien.
loonfiche gekregen, niks veranderd.
toen heb ik het weer gevraagd en zei mijn werkgever dat er een probleem was bij het sociaal secretariaat en er achter ging horen.
de dag er achter kwam de andere werkever(zijn baas) mij vertellen dat we hetzelfde verdienen omdat de persoon die meer verdiende geen zondagspremie kreeg ook al kreeg hij dit wel.
deze probeert mij dus van den domme te houden omdat hij deze persoon waarschijnlijk niet als kelner wilde aangeven maar per ongeluk gedaan heeft.(??)
ik en andere collega's van mij moeten deze persoon steeds vertellen wat hij moet doen.(van werkgever)
en mogelijk zijn er nog veel andere dingen aan de hand.
het bedrijf is vorig jaar failliet gegaan en de zoon heeft een nieuwe bvba opgestart personeel overgenomen etc etc
toen zijn 2 collega's van contract veranderd (ipv op percentage betaald te worden per uur betaal worden)
een van deze had toen 10 jaar anciënniteit minder op haar loonfiches en dit meermaals gemeld aan de werkgever laatste keer ik er iets van gehoord heb wou ze er niet meer achter achter vragen omdat ze het beu was.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2015 08:49

U werkt in de horeca dan is toch alles gezegd, het grootste zwart circuit van België, ook de lonen van het personeel zijn nooit 100% wit, dus ????

Heb onrechtstreeks meer dan 50 jaar ervaring met de horeca, ik weet wat daar gebeurt, ook het personeel werkt ook nooit 100% wit, ik wil hier dan nog niet schrijven over het gefoefel met de economische werkloosheid.
Moet nog den eerste horeca zaak tegen komen die 100% correct werkt, en het personeel doet er aan mee want het is voor hun ook kassa kassa.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 jan 2015 10:32

denlowie, niet alle horecazaken over dezelfde kam scheren. Er is een deel horeca waar alles wél correct gebeurt. Ik ken er een aantal waarvoor ik m'n hand op een uiterst warme chauffage zou durven leggen ;).

De vraag is idd of janzonderdepet meer krijgt dan het minimumloon. Indien wél, moet hij eerst de rekening maken.

janzonderdepet
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 26 jan 2015 16:54

ik krijg niet meer dan het minimumloon ook al vervloekt mijn baas de witte kas die op komst is kan ik enkel met open armen verwelkomen.
altijd zagen dat er geen klanten zijn maar ondertussen op korte tijd (minder dan 2 jaar) 2 autos gekocht en elk jaar verschillende keren op vakantie gaan.
bij deze heb ik dan ook een klacht neergelegd bij de sociale inspectie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jan 2015 19:25

bij deze heb ik dan ook een klacht neergelegd bij de sociale inspectie.

Daar heb je groot gelijk in, als onheus behandeld word.

je loon kan je hier zien !!

http://www.horecanet.be/data/sitedocs/n ... icatie.pdf
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”