arbeider en bijberoep

jozef1
Topic Starter
Berichten: 44

arbeider en bijberoep

#1 , 18 jan 2015 21:19

Momenteel ben ik arbeider fulltime. ik heb de kans om in zelfstandig bijberoep enkele uren per week bij te verdienen. Kan iemand mij zeggen hoeveel ik voor mijn prestaties dien te factureren. Ik zou toch ietwat op dezelfde basis willen zitten, wetende dat ik als arbeider een uurloon heb van 13 € bruto met maaltijdcheques van 6 €.
De activiteit zou onder andere bij dezelfde werkgever zijn, doch een andere arbeid. Is dit eveneens toegelaten.
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2015 22:17


De activiteit zou onder andere bij dezelfde werkgever zijn, doch een andere arbeid. Is dit eveneens toegelaten.

Dit ruikt naar schijn zelfstandigheid en dit is niet toegelaten.

Als een zelfstandige werkt onder leiding, gezag en toezicht dan ben je een schijn zelfstandige.

Dit is in het kort gezegd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jozef1
Topic Starter
Berichten: 44

#3 , 18 jan 2015 23:52

De arbeid zou op zelfstandige basis zijn en in eigen beheer, ik bedoelde eigenlijk dat de arbeid niet dezelfde is als mijn functie als arbeider. En de opdrachten die ik zou krijgen zijn zowel bij mijn huidige werkgever als andere. Als het niet bij mijn huidige werkgever is toegelaten kan ik bij andere werkgevers toch wel terecht.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 19 jan 2015 00:40


De activiteit zou onder andere bij dezelfde werkgever zijn, doch een andere arbeid. Is dit eveneens toegelaten.

Dit ruikt naar schijn zelfstandigheid en dit is niet toegelaten.

Als een zelfstandige werkt onder leiding, gezag en toezicht dan ben je een schijn zelfstandige.

Dit is in het kort gezegd.
In dat geval mag je de meeste advocaten, architectenbureau, en artsenkabinetten verbieden.

berenod
Berichten: 942

#5 , 19 jan 2015 06:24

De arbeid zou op zelfstandige basis zijn en in eigen beheer, ik bedoelde eigenlijk dat de arbeid niet dezelfde is als mijn functie als arbeider. En de opdrachten die ik zou krijgen zijn zowel bij mijn huidige werkgever als andere. Als het niet bij mijn huidige werkgever is toegelaten kan ik bij andere werkgevers toch wel terecht.
Zolang er voldoende werk voor andere opdrachtgevers is zal een occasionele opdracht voor je eigen werkgever wel geen probleem zijn.

Met uw loon zal uw hoogste belastingschijf waarschijnlijk 40% zijn, maar u zal niet veel mogen bijverdienen om in de 45% schijf te komen. Laat ons dus maar met dat laatste percentage werken.

Uitgaand van dat u meer dan 1400 Euro winst op jaarbasis gaat halen uit uw bijberoep ga je 22% van deze winst moeten betalen aan sociale bijdragen, en op hetgeen dan overschiet nog eens 45% belastingen.

In het geval dat je verwacht van minder dan 1250 Euro/maand te factureren (15,000 Euro/jaar), kan je opteren voor de btw vrijstelling. Je moet dan geen btw doorstorten, maar je kan dan ook de btw van je onkosten en investeringen niet aftrekken.
Indien je zelf grote investeringen moet doen (eigen machines, IT materiaal,...) kan het beter uitkomen de vrijstellingsregel niet te gebruiken, zodat je de btw van die investeringen kan recupereren. Indien uw opdrachtgevers zelf btw plichtig zijn kunnen ze de btw die u hun dan moet aanrekenen toch aftrekken!


Dus voortgaand op bovenstaand, en voortgaand dat u toch wel 13 Euro netto wil overhouden uit uw bijberoep (vergeet niet dat u bijvoorbeeld nieuwe onkosten gaat krijgen zoals een boekhouder, eventuele verzekeringen,...):

30 euro per uur gefactureerd:

30 - 22% sociale bijdrage = 23.4 Euro
23.4 - 45% personen belasting = 12.87 Euro netto.

Indien u btw plichtig bent moet u dus 36.3 Euro factureren aangezien u dan 21% van dat bedrag (6.3 euro) moet doorstorten aan de btw (maar uw klant, indien btw plichtig) kan deze 6,3 euro zelf terug aftrekken.

Bovenstaande vereenvoudigde berekening houd geen rekening met eventuele onkosten die u moet maken! Een efficiënte boekhouder kan uw netto met ettelijke percentage opkrikken door onkosten (die u waarschijnlijk nu sowieso al betaalt zoals internet, verwarming,...) voor je beroepsgedeelte in te brengen.


Om een idee te geven, aan uw huidig uurloon kost u nu grofweg 23 Euro/uur aan uw werkgever.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 19 jan 2015 07:50

In dat geval mag je de meeste advocaten, architectenbureau, en artsenkabinetten verbieden.
Art. 5bis van de wet op de arbeidsovereenkomsten:
Bijkomende dienstprestaties die in uitvoering van een aannemingsovereenkomst worden uitgevoerd, worden geacht te zijn uitgevoerd op basis van een arbeidsovereenkomst zonder dat het bewijs van het tegendeel kan worden geleverd, wanneer diegene die de diensten uitvoert en diegene voor wie hij die uitvoert, verbonden zijn door een arbeidsovereenkomst voor het uitvoeren van gelijkaardige prestaties.

Het begrip "gelijkbaardige prestaties" moet ruim geïnterpreteerd worden.

Bij dokters/advocaten is er normaal gezien geen probleem, gezien de werken die men uitvoert, quasi altijd niet voor de werkgever is, maar voor een zieke/klant. In dit geval moet je als opdrachtgever sterk oppassen. Voor de OP zijn er weinig problemen te verwachten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jan 2015 09:58

Dokters en advocaten dit zijn vrije beroepen, dit is totaal anders dan bij een gewone zelfstandige.

Wanneer je na je uren bij de zelfde werkgever nog eens zelfstandig gaat werken krijg je ooit serieuze problemen.

Kijk eens op deze link

http://www.zelfstandigen.be/schijnzelfs ... andigheid/

http://elfri.be/schijnzelfstandigheid
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jozef1
Topic Starter
Berichten: 44

#8 , 24 jan 2015 23:53

alvast dank voor de reacties

Terug naar “Loon”