Naïef beginnen werken zonder contract + loon opeisen

FloV
Topic Starter
Berichten: 5

Naïef beginnen werken zonder contract + loon opeisen

#1 , 14 jan 2015 11:44

Oke ik ga proberen een lang verhaal uit te leggen en hopelijk weet iemand wat mijn opties zijn in deze situatie:

Ik ben half november beginnen werken bij een start-up. Ik heb hiervoor een normale sollicitatieprocedure doorlopen en dit was een job die volledig in mijn lijn van gewenst werk lag dus toen ik hoorde dat ik daar mocht beginnen heb ik al mijn andere sollicitaties meteen laten vallen. Ook al waren dit goed betaalde jobs met zekerheid waarbij ik al zeer ver zal in de sollicitatieronden.

Nu mijn eerste werkdag kreeg ik te horen dat hij mij tien euro per uur wou betalen en 20 uur per week wou aannemen. Allemaal goed, alleen begon hij plots op te halen dat hij mij als freelancer wou aannemen. Hier heb ik enkele dagen over nagedacht en gezegd dat ik dit niet zag zitten. Hierna was het voor hem wat moeilijk omdat hij vond dat je via een echt contract of payroll bureau's zeer veel extra betaalde voor elke tien euro die ik kreeg. (Ik vind dit maar normaal, en dit is altijd zo) Maar hij verzekerde mij dat hij op zoek was naar een goedkope oplossing om mij aan te nemen.

Bijkomend was hij ook afhankelijk van subsidies, die gingen iets later zijn dus hij ging mijn loon maximaal en eenmalig een maand later uitbetalen. Ondertussen is er al wat tijd verstreken en was ik al zeer lang bij hen aan het werken zonder contract. Toen ik eind december nog altijd niets van contract of loon had ontvangen begon ik wat lastig te worden en zocht ik naar andere manieren waarop hij mij snel zonder belastingen kon uitbetalen. Ik stootte op het KVR en stelde hem dit voor, hier ging hij mee akkoord. Hij zei mij te betalen tussen kerst en nieuw, ik heb hem wel meteen gewezen op het feit dat dit niet permanent is omdat ik voor VDAB nog altijd werkloos was en dat dit maar een beperkt bedrag is per jaar.

Ook heb ik hem meermaals gezegd dat ik zeer veel moeite had met mijn huur te betalen. Toen ik iets na nieuwjaar nog steeds niets had ontvangen heb ik mijn besluit gemaakt dat ik een nieuwe job moest zoeken omdat het voor mij niet mogelijk was op deze manier nog rond te komen. Ik heb hem dit laten weten via mail, omdat ik op dat moment zelfs geen geld had om hem te telefoneren. Hij heeft dit meer dan een week genegeerd en dan heb ik hem gisteren gebeld zonder reactie en nog eens gemaild.

Deze morgen heb ik antwoord gehad. Dat hij dit lastig vind omdat mijn eerste maanden een investering waren als opleiding, dat hij had gehoopt dat ik er gewoon nog een andere part-time job zou naast nemen. En dat hij zal op zoek gaan naar een gulden middenweg voor betaling
"Qua uitbetaling zal ik op zoek gaan naar een tussenweg. Zoals gezegd zijn voor ons de eerste maanden vooral investering in tijd van onze zijde en de maanden tijdens de crowdfunding de maanden die dit terug moeten verdienen.
Zoiezo zal ik op zoek gaan naar een methode om je alsnog een klein deel van de vergoeding te kunnen bezorgen die gelde voor het totaal pakket."
Nu dit ziet er niet uit als mijn volledig loon voor anderhalve maand? Natuurlijk heb ik niet echt een contract, maar wel heb ik een log bestand met al mijn uren in en al het e-mail verkeer dat ook de betaling via KVR goedkeurde.

Heeft iemand enig idee wat mijn opties zijn en waar ik terecht kan met mijn probleem? Een ding heb ik wel geleerd, zonder contract en op geloof in mensen start ik nooit meer met werken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
a162378
Berichten: 118

#2 , 14 jan 2015 12:00

Voor tien euro per uur als zelfstandige werken.
Begrijp ik dat goed?
Dat is gewoon crimineel.
Als je alle nodige belastingen, kosten en sociale bijdragen betaald zal hebben, zal je haast niets meer overhouden.

Hij heeft je gedurende een bepaalde tijd tewerkgesteld zonder contract, dat is illegaal.
Je was ook niet verzekerd.
Je bouwt geen pensioen op.

Dat is een ernstig geval van sociale fraude en zeer dom van jou om daarin mee te gaan!

Ben je aangesloten bij een vakbond?
Heb je ooit iets ondertekend?

FloV
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 14 jan 2015 12:11

daarom dat ik ook nee heb gezegd op het zelfstandig werken voor tien euro per uur.
En het was inderdaad zeer dom om daarin mee te gaan en stom dat ik dit niet veel sneller in zag.

Nee ik ben niet bij een vakbond, het plan was dat dit mijn eerste echte job zou zijn nadat ik afgestudeerd was.
Ook niets ondertekend, omdat hij mij dus steeds vertelde dat hij nog altijd geen goede oplossing had gevonden om mij aan te nemen.

Als ik dit zo lees, lijkt het vrij hopeloos en ga ik hier niets aan kunnen doen?

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jan 2015 12:35

klacht indienen bij de inspectie van de sociale wetten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jan 2015 12:41



Hij heeft je gedurende een bepaalde tijd tewerkgesteld zonder contract, dat is illegaal.
waarom? dan is het toch eentje van onbepaalde duur, art 9 wet 3-7-1978
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

FloV
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 14 jan 2015 13:40

klacht indienen bij de inspectie van de sociale wetten
Oke, ik heb klacht ingediend. Toch via mail, dit was het enige dat ik eerst vond.
Nu heb ik gezien dat ze ook in vele steden een adviesbureau hebben, dus als ik niks terug hoor ga ik daar binnen enkele dagen eens langs.

Zou de kans groot zijn dat ik mijn loon nog ga krijgen of moet ik hier niet al te veel hoop op zetten? :-)

Terug naar “Loon”