teveel loon terugbetalen

tomvf89
Topic Starter
Berichten: 3

teveel loon terugbetalen

#1 , 13 jan 2015 13:28

hallo iedereen

onlangs heeft mijn baas ontdekt dat hij me de laatste 3 jaar teveel betaald heeft. Aangezien ik op commissie werk (+ klein stukje vast loon) heb ik dit zelf nooit in de gaten gehad. (mijn loon veranderd continu)
ik sta nog maar 3 jaar op commissie dus de foutieve verloning loopt al vanaf de eerste werkdag.

nu mijn baas dit ontdekt heeft wilt hij het teveel betaalde loon van afgelopen jaar terugvorderen (+- 8000 euro). het teveel betaalde loon van de vorige jaren wilt hij kwijtschelden.

hij wilt mij nu een document laten ondertekenen waarin ik bevestig dat ik vanaf heden minder ga verdienen (dus vanaf nu het correcte loon) en dat ik de 8000 euro ga terugbetalen.

kan hij dit zomaar terugvorderen als dit al vanaf dag één foutief is? moet ik dit document ondertekenen ?
of moet ik gewoon blij zijn dat hij de vorige jaren wilt kwijtschelden ?

graag jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 jan 2015 13:38

teveel betaald naar zijn zin, of teveel betaald volgens de arbeidsovereenkomst? Indien het eerste: hoef je niet te aanvaarden, indien het tweede: dan kan hij dit rechtzetten (naar de toekomst toe) zonder dat je iets moet ondertekenen.

Werkgever zal moeten bewijzen dat het een onverschuldigde betaling is (verjaring is dan 10 jaar, geen 1 jaar). Heb je een detail gekregen van de 2 berekeningen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jan 2015 13:50

indien het tweede: dan kan hij dit rechtzetten (naar de toekomst toe) zonder dat je iets moet ondertekenen.

Werkgever zal moeten bewijzen dat het een onverschuldigde betaling is (verjaring is dan 10 jaar, geen 1 jaar). Heb je een detail gekregen van de 2 berekeningen?
Langs de andere kant, als de werkgever daadwerkelijk kan bewijzen dat de berekening van het loon altijd al fout was, zou het volledige teveel betaalde bedrag kunnen terugvorderen.

Dat hij twee jaar laat vallen, is "nobel" van hem, maar ik begrijp niet waarom je iets moet tekenen in verband met uw loon? Je hebt in principe jaren geleden ondertekend wat je zou verdienen, maar hebt tot nu toe meer gekregen.

Ga zeker na of er drie jaar geleden geen "fout" in uw contract stond, waardoor je meer verdiende dan wat je baas je eigenlijk wou betalen. Als dit zo is, is dit jammer voor uw baas, maar een getekend contract is een getekend contract. Het zou kunnen dat hij die "fout" nu op het spoor gekomen is, en het papier dat je moet tekenen, eigenlijk het loon van uw lopende arbeidsovereenkomst terugschroeft. Dit hoef je uiteraard niet te tekenen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

tomvf89
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 13 jan 2015 14:48

het probleem is dat er toen (3 jaar geleden) een vast basisloon werd vastgesteld dat werd aangevuld met commissies. het vaste bedrag werd vastgesteld op 750 euro per maand.
onze personeelsdienst heeft zich vergist en heeft maandelijks mijn wettelijk minimumloon (+- 1500 euro) + commissies uitbetaald. er werd dus elke maand 750 euro teveel betaald.

mijn baas heeft me nu gezegd dat , wanneer ik mijn objectieven van 2015 haal, ik niets moet terugbetalen van de 8000 euro. Wanneer ik mijn objectieven niet haal moet ik de 8000 euro wel terugbetalen. Dit is wat hij op papier wilt zetten.
opzich geen slecht voorstel, tenzij ik juridisch gezien niets zou moeten terugbetalen. Indien ik dit document onderteken bevestig ik dus dat ik akkoord ga met deze overeenkomst en in het slechtste geval de 8000 euro zal moeten ophoesten...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 jan 2015 21:12

werkgever kan alle bedragen van de laatste 3 jaar terugeisen (voor het gemak even veronderstel dat je zonder die 750 euro extra ook nog altijd meer dan 1500 euro bruto/maand verdient, wat wss wel zo zal zijn). Dus ik zou dat wel ondertekenen, gezien het sowieso positief uitdraait voor jou :).

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 14 jan 2015 11:46

En wat zou er gebeurd zijn moest je wel het juiste loon ontvangen hebben en ook nog eens je objectieven gehaald?
Wat krijgen uw collega's als ze hun objectieven halen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jan 2015 11:37

Ik sluit me aan bij JPV. Uw werkgever heeft sowieso het recht om het te veel betaalde, terug te vragen. Volgens uw contract had je hier immers geen recht op (als die 750 € + commissie, boven het minimumloon uitkomt, uiteraard). Als dit al 3 jaar het geval is, gaat het om 3 x 12 x 750 € = 27.000 € (geen rekening houdend met vakantiegelden, eindejaarspremiest, etc... die ook hoger zullen geweest zijn). Als hij je daar alles van kwijtscheld op het laatste jaar na, en ook dit wil door de vingers zien als je je objectieven behaalt, dan zou ik dit zeker aannemen. Zelfs al haal je je objectieven niet, en moet je 8000 € terugbetalen, dan nog heb je een kleine € 20.000 als extraatje gekregen van je baas. Niet slecht...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 19 jan 2015 21:58

t Gaat natuurlijk over 8000 € bruto zodat het terug te betalen bedrag een kleine 4000€ zal zijn (in de veronderstelling dat je in de hogere belastingschijven zit). Sociaal secretariaat doet daarvoor een volledige herberekening.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 jan 2015 22:16

het brutobelastbaar bedrag zal moeten terugbetaald worden, je krijgt dan later ook wel een negatieve fiche voor de belastingen. RSZ zal de werkgever moeten proberen te regelen.

WP002
Berichten: 1479

#10 , 19 jan 2015 22:42

mijn baas heeft me nu gezegd dat , wanneer ik mijn objectieven van 2015 haal, ik niets moet terugbetalen van de 8000 euro. Wanneer ik mijn objectieven niet haal moet ik de 8000 euro wel terugbetalen. Dit is wat hij op papier wilt zetten.
Dat is zo'n slechte deal nog niet !!!

Terug naar “Loon”