wachtdienst met verplichte aanwezigheid

pieterdelane
Topic Starter
Berichten: 3

wachtdienst met verplichte aanwezigheid

#1 , 10 jan 2015 14:14

Beste mensen,
Ik hoop dat ik hier een duidelijk antwoord op mijn vraag kan krijgen.

Mijn vraag is of alle uren van volgende situatie moeten meegerekend worden in de 38uren week.

Een wachtdienst waarbij je een verplichte aanwezigheid hebt op je werk hebt, dus waarbij je vrijheid wordt beperkt, maar waar je wel mag rusten/slapen. Dit is in de privé sector waarbij er geen afspraken omtrent mijn onderwerp zijn gemaakt in de CAO.

Concreet: stel je bent 19 uur achter elkaar van wacht, dus je bent 19uur aanwezig op je werk. In deze periode mag je slapen je wanneer je kan. Moeten deze 19uur onderdeel uitmaken van de 38uren week? Dus heb je er na deze wacht al 19 van de 38 uren opzitten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 jan 2015 08:06

welk paritair comité?

pieterdelane
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 12 jan 2015 11:56

pc 330

m.v.g. Alvast bedankt voor je hulp

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 jan 2015 15:07

dan tellen de uren mee als arbeidstijd (bvb voor rust tussen 2 prestaties), maar hoeven ze niet noodzakelijk betaald te worden. Enkel de effectief gepresteerde uren zullen zeker betaald worden. 19 uur na elkaar van wacht kan imho niet.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 12 jan 2015 16:00

dan tellen de uren mee als arbeidstijd (bvb voor rust tussen 2 prestaties), maar hoeven ze niet noodzakelijk betaald te worden. Enkel de effectief gepresteerde uren zullen zeker betaald worden.
Hoe zo? Dacht toch dat arbeidstijd altijd dient betaald te worden?

pieterdelane
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 12 jan 2015 16:09

dan tellen de uren mee als arbeidstijd (bvb voor rust tussen 2 prestaties), maar hoeven ze niet noodzakelijk betaald te worden. Enkel de effectief gepresteerde uren zullen zeker betaald worden. 19 uur na elkaar van wacht kan imho niet.
Ok bedankt voor je antwoord! Jammer genoeg gebeurt dit in de praktijjk wel maar weet ik niet wat er aan gedaan kan worden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 12 jan 2015 16:10

klacht indienen bij toezicht welzijn op het werk.

Terug naar “Loon”